Partnerzy portalu
Tarcza 2.0: w lutym mija termin na rozliczenie subwencji 28 lutego mija termin na złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji uzyskanej w ramach Tarczy Finansowej 2.0. Fot. Shutterstock

Tarcza 2.0: w lutym mija termin na rozliczenie subwencji

28 lutego mija termin na złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji uzyskanej w ramach Tarczy Finansowej 2.0. W zależności od spełnienia warunków, Polski Fundusz Rozwoju może to wsparcie umorzyć lub nakazać zwrot, w całości lub w części.

Autor: KG/horecatrends Data: 06 lutego 2022 19:00

Subwencje w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. wyniosły 7,1 mld zł. Otrzymało je ponad 40 tys. mikrofirm i ponad 7 tys. małych i średnich podmiotów.  Niektóre z firm mogą liczyć na całkowite umorzenie tego wsparcia.

Warunki skorzystania z tarczy finansowej

W przypadku mikrofirm Polski Fundusz Rozwoju określił dwa niezbędne warunki:
- nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 roku
- utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 roku w porównaniu do liczby pracowników, na których firma otrzymała subwencję.

W przypadku małych i średnich firm pierwszy warunek był taki sam, a drugi to rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji. Te podmioty miały czas na rozliczenie do 23 stycznia br. (pierwotny termin 15 stycznia został wydłużony ze względu na problemy z plikami JPK). Z kolei od 19 stycznia przyjmowane są oświadczenia od mikrofirm. Termin dobiega końca 28 lutego. Po tym terminie formularz będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.

Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk, adwokat w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Wojarska Aleksiejuk & Wspólnicy wyjaśnia, że aby skorzystać z umorzenia, należy złożyć oświadczenie o rozliczeniu w trybie formularza elektronicznego w banku, za pośrednictwem którego została zawarta umowa z PFR.

- Na mikroprzedsiębiorcach spoczywa obowiązek terminowego złożenia tego oświadczenia. Nie muszą oni załączać żadnych załączników, oświadczeń, zaświadczeń do tego formularza, bowiem PFR sprawdzi te średnioroczne zatrudnienie na podstawie danych uzyskanych od organów publicznych, np. z ZUS-u, Krajowej Administracji Skarbowej czy Ministerstwa Finansów  - mówi  agencji Newseria Biznes Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk. 

Dokumenty potrzebne do rozliczenia subwencji

Mali i średni przedsiębiorcy do oświadczenia musieli załączyć pliki JPK wygenerowane z systemu księgowego za dwa okresy rozliczeniowe: listopad-grudzień 2020 roku oraz styczeń–marzec 2021 roku. To dokumenty potrzebne do poprawnego rozliczenia subwencji. Przedsiębiorcy, którzy ubiegali się o wsparcie, co do zasady prognozowali przychody i koszty stałe od listopada 2020 roku do końca marca 2021 roku. Teraz muszą podać rzeczywiste kwoty.  

- Mogło dojść do sytuacji, gdy np. w okresie listopad–grudzień 2020 roku subwencja się należała, a za okres styczeń–marzec 2021 roku już nie, bo prognozowany spadek przychodów nie osiągnął tego minimalnego pułapu 30 proc. I właśnie ta nadwyżka, którą przedsiębiorca otrzymał, musi zostać zwrócona. Termin na to mija 15 marca 2022 roku - podkreśla Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk.

Z kolei mikroprzedsiębiorcy muszą rozliczyć nadwyżkę, jeśli ich średnioroczne zatrudnienie w 2021 roku było mniejsze niż w 2020 roku.

Franczyza

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU
Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz