Partnerzy portalu
Wolna strefa, czyli ''zapraszamy wszystkich gości'' Informacja umieszczona na drzwiach bydgoskiej restauracji wywołała falę pozytywnych komentarzy. Fot. Tako Sushi/Facebook

Wolna strefa, czyli ''zapraszamy wszystkich gości''

W całej Polsce można znaleźć lokale gastronomiczne, które deklarują, że zapraszają wszystkich gości i ''walczą z segregacją''. W wielu innych lokalach paszportów covidowych po prostu się nie sprawdza albo sprawdza pobieżnie.

Autor: Katarzyna Gubała Data: 27 grudnia 2021 08:30

Wiele krajów w Europie zdecydowało się na całkowity lub częściowy lockdown w gastronomii (np. Holandia, Belgia, wcześniej zamknięta była gastronomia w Austrii) albo wstęp do lokali wyłącznie za okazaniem Unijnego Certyfikatu Covid. W Polsce w połowie grudnia w życie weszło rozporządzenie, które zmniejsza z 50 do 30 proc. limit gości w lokalach - do limitów nie wlicza się osób zaszczepionych przeciw Covid-19 pod warunkiem okazania przez te osoby cyfrowego zaświadczenia Covid lub zaświadczenia o szczepieniu, o wyniku testu i o powrocie do zdrowia w związku z Covid-19. W przypadku nieokazania wskazanych dokumentów, przedsiębiorca ma prawo odmówić obsługi. 

Czytaj też: Skąd pobrać paszport covidowy? Może się przydać w restauracjach

W kraju działa kilkadziesiąt lokali gastronomicznych, które oficjalnie deklarują, że zapraszają wszystkich gości. Swój wybór komunikują w zielonym logo z napisami ''Wolna strefa. Szanujemy wolność, godność i tajemnicę lekarską''. Jest też informacja, że zapraszani są wszyscy ''bez maski*bez testu*bez paszportu''. Powstała nawet mapa prezentująca punkty - nie tylko gastronomiczne, które zapraszają wszystkie osoby bez względu na status osoby zaszczepionej, ozdrowieńca czy osoby przetestowanej.

Na mapie oznaczona jest m.in. klubokawiarnia Żółty Młynek w Rybniku. Lokal informuje, że ''u nas w kawiarni nie dzielimy społeczeństwa. Nie zależnie od tego jaki jest Twój status szczepionkowy u Nas możesz spokojnie wejść i skonsumować''.

Jak lokale komunikują, że u nich rozporządzenie nie działa

W Bielsku-Białej to, że ''wszyscy goście są mile widziani'' oficjalnie deklarują cztery lokale, w Katowicach jeden, w Trójmieście kolejne dwa. W Krakowie oficjalnie dwa - Tesone i Wesołe Gary. To lokale, które prowadziły działalność na początku 2021 r. mimo przedłużenia obostrzeń do 31 stycznia.

- Ratowaliśmy się, gdzie mogliśmy, żeby utrzymać dorobek naszego życia. Mamy fantastyczną załogę, z którą jesteśmy zżyci, nie chcieliśmy, żeby została ona na ulicy. To nie jest kwestia tego, czy ja sobie kupię nowy samochód czy ubranie, czy pojadę na wakacje. To kwestia: albo mam za co zapłacić za mieszkanie i jedzenie, albo nie - mówiła wtedy współwłaścicielka Wesołych Garów Karolina Bartosik.

Wegeneracja - lokal z daniami wegańskimi i bezglutenowymi w Opolu - swoją decyzję o przyjmowaniu wszystkich gości wyjaśnia: ‘’Nigdy nie zadawaliśmy Wam osobistych pytań na temat wyznawanej religii, preferencji seksualnych czy sympatii politycznych...i wiecie co? Dalej nie zamierzamy tego typu pytań zadawać. Tak że u nas hummus jest dla wszystkich. Zapraszamy''. 

Pizzeria-restauracja Zachęta w Radomiu komunikuje, że restauracja nie będzie nikogo weryfikować przed wejściem do lokalu.

 ''Z Waszej strony oczekujemy jedynie odpowiedzialności. Jak wiadomo, każde przeziębienie należy zostawić w domu, a my na miejscu zadbamy o odpowiednią dezynfekcję. Liczymy się ze słowami krytyki, ale jesteśmy już zmęczeni sytuacją, która dzieje się przez ostatnie dwa lata. Mamy nadzieję na wyrozumiałość! Zapraszamy "wszystkich'' - pisze Zachęta.

''Segregujemy śmieci, nie ludzi''

Na drzwiach Tako Sushi w Bydgoszczy dzień przed wejściem rozporządzenia z 15 grudnia pojawiła się kartka z napisem ''W TAKO segregujemy śmieci, nie ludzi''. Lokal udostępnił jej zdjęcie w swoich mediach społecznościowych, pisząc: ''I nic więcej dodawać nie trzeba. Byliśmy, jesteśmy i będziemy dla każdego''.

 Wśród niemal 800 komentarzy pod wpisem darmo szukać krytycznego. Obserwatorzy Tako Sushi gratulują odwagi. Uważają, że inni restauratorzy powinni wziąć przykład z tego lokalu.

 Krzysztof Łukaszewicz, sushi master i właściciel Tako Sushi przyznaje, że kartka pojawiła się na drzwiach jego lokalu pod wpływem impulsu.

- Nie sądziliśmy, że coś takiego jak informacja, że segregujemy śmieci a nie ludzi wywoła taką bombę. Na tej kartce nie ma nic niestosownego ani politycznego. To wyraz naszego szacunku do wszystkich ludzi niezależnie od tego kim są i co robią. Jest to też wyraz naszego szacunku do prawa. Prawo jest jedno i jest jasne (być może nie dla wszystkich). Tako jest dla wszystkich - informuje swoich odbiorców Łukaszewicz.

Obok lokali, które oficjalnie deklarują, że wpuszczają wszystkich i nie zamierzają sprawdzać paszportów covidowych są lokale, które po prostu ich nie sprawdzają albo sprawdzają pobieżnie.

W ciągu niemal 2 tygodni od wprowadzenia rozporządzenia z 15 grudnia byliśmy wiele razy w lokalach gastronomicznych i kinie - o pokazanie Unijnego Certyfikatu Covid poproszono nas dwa razy, jednak paszportu covidowego w postaci PDF nikt nie skanował, nie weryfikowano też naszej tożsamości.

Czytaj też: Paszport covidowy. Skąd wziąć Skaner Certyfikatów Covid? Jak sprawdzać?

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • Jacek

    Gdzie niby jest ta mapa punktów bez segregacji, o której wspomina artykuł?
  • Gość

    i to jest chore podejście !

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.