28 lutego mija termin dla mikroprzedsiębiorców na złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji uzyskanej w ramach Tarczy Finansowej 2.0. W zależności od spełnienia warunków PFR może to wsparcie umorzyć lub nakazać zwrot, w całości lub w części.
Subwencje w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. wyniosły 7,1 mld zł. Otrzymało je ponad 40 tys. mikrofirm i ponad 7 tys. małych i średnich podmiotów działających pod jednym z 54 kodów PKD. Niektóre z nich mogą liczyć na całkowite umorzenie tego wsparcia. W przypadku mikrofirm PFR określił dwa niezbędne warunki: nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 roku oraz utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 roku w porównaniu do liczby pracowników, na których firma otrzymała subwencję.
W przypadku małych i średnich firm pierwszy warunek był taki sam, a drugi to rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji. Te podmioty miały czas na rozliczenie do 23 stycznia br. (pierwotny termin 15 stycznia został wydłużony ze względu na problemy z plikami JPK). Z kolei od 19 stycznia przyjmowane są oświadczenia od mikrofirm. Termin dobiega końca 28 lutego. Po tym terminie formularz będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.
- Aby skorzystać z umorzenia, należy złożyć oświadczenie o rozliczeniu w trybie formularza elektronicznego w banku, za pośrednictwem którego została zawarta umowa z PFR - mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk, adwokat w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Wojarska Aleksiejuk & Wspólnicy.
Podkreśla, że na mikroprzedsiębiorcach spoczywa obowiązek terminowego złożenia tego oświadczenia.
- Nie muszą oni załączać żadnych załączników, oświadczeń, zaświadczeń do tego formularza, bowiem PFR sprawdzi te średnioroczne zatrudnienie na podstawie danych uzyskanych od organów publicznych, np. z ZUS-u, Krajowej Administracji Skarbowej czy Ministerstwa Finansów - wskazuje Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk.
Mali i średni przedsiębiorcy do oświadczenia musieli załączyć pliki JPK wygenerowane z systemu księgowego za dwa okresy rozliczeniowe: listopad-grudzień 2020 roku oraz styczeń-marzec 2021 roku. To dokumenty potrzebne do poprawnego rozliczenia subwencji. Przedsiębiorcy, którzy ubiegali się o wsparcie, co do zasady prognozowali przychody i koszty stałe od listopada 2020 roku do końca marca 2021 roku. Teraz muszą podać rzeczywiste kwoty.
- Mogło dojść do sytuacji, gdy np. w okresie listopad–grudzień 2020 roku subwencja się należała, a za okres styczeń–marzec 2021 roku już nie, bo prognozowany spadek przychodów nie osiągnął tego minimalnego pułapu 30 proc. I właśnie ta nadwyżka, którą przedsiębiorca otrzymał, musi zostać zwrócona. Termin na to mija 15 marca 2022 roku - mówi Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk.
Z kolei mikroprzedsiębiorcy muszą rozliczyć nadwyżkę, jeśli ich średnioroczne zatrudnienie w 2021 roku było mniejsze niż w 2020 roku.
Polski Fundusz Rozwoju ma czas do końca kwietnia 2022 roku na analizę oświadczeń i decyzję o umorzeniu bądź nie przyznanie subwencji.
- W wyjątkowych, indywidualnych przypadkach PFR może wydłużyć wydanie tej decyzji nawet do końca 2022 roku - mówi adwokat. - Możemy mieć do czynienia z trzema decyzjami. Po pierwsze, z umorzeniem części bądź całości otrzymanej subwencji. Po drugie, z decyzją, zgodnie z którą należy zwrócić całą otrzymaną subwencję. Przedsiębiorca jest zobligowany zwrócić w całości taką subwencję w szczególności w przypadkach niedotrzymania ciągłości prowadzenia przedsiębiorstwa przez okres otrzymanej subwencji, otwarcia postępowania upadłościowego bądź restrukturyzacyjnego. W trzecim wariancie PFR może poinformować, że wystąpiły okoliczności, poprzez które nie jest możliwe ustalenie kwoty subwencji zwolnionej ze zwrotu i potrzebne jest postępowanie wyjaśniające.
Jeśli PFR wyliczy nadwyżkę, przedsiębiorca będzie miał czas do końca maja na zwrot kwoty subwencji. W razie odmowy umorzenia całości lub części wsparcia przewidziane jest postępowanie wyjaśniające. Za pośrednictwem banku przedsiębiorca może zgłosić zastrzeżenia lub poprosić o wyjaśnienia PFR.
- Co istotne, takie postępowanie wyjaśniające po wydanej decyzji, która wskazuje na zwrot całości otrzymanej subwencji, nie wstrzymuje tej decyzji. Ta nadwyżka powinna zostać zwrócona zgodnie z terminem, czyli do 31 maja 2022 roku. Jeżeli faktycznie PFR zauważy te rozbieżności, może wstrzymać wykonanie decyzji na czas tego postępowania wyjaśniającego, ale nie musi, jest to jego dobra wola – mówi Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk.
Dodaje, że jeżeli chodzi o odwołanie poza PFR-em, to mając na uwadze ostatnie orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego z października 2021 roku, to odwołanie się beneficjenta będzie możliwe nie na drodze administracyjnej, ale cywilnej.
Nie przegap najważniejszych wiadomości