Inspekcja Handlowa w 2021 r. skontrolowała 360 placówek gastronomicznych w rejonach turystycznych. W 178 z nich (49,4%) odnotowano nieprawidłowości.
Z wniosków pokontrolnych Inspekcji Handlowej wynika, że co drugi przedsiębiorca nie przestrzega przepisów, a konsument często nie wie, jakiej wielkości posiłek kupuje.
Inne błędy, na które wskazuje Inspekcja Handlowa to:
- brak informacji o cenie napoju/potrawy;
- do przygotowania potrawy używany jest inny składnik niż wskazany w menu (np. baranina zamiast jagnięciny, krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, twardy ser zamiast parmezanu, ser wędzony zamiast oscypka);
- zaniżona waga potraw/pojemność napojów (np. doliczono do rachunku herbatę/kompot, które wchodziły w skład zakupionego zestawu, serwowano zaniżoną ilość wódki/wina niezgodną z informacją w cenniku);
- brak informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych (to wymagania ustawowe).
W efekcie kontroli, w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami:
- wydano 128 decyzji w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej z art. 6 ust. 1 ustawy o uwidacznianiu cen towarów i usług na łączną kwotę 70 426 zł,
- nałożono 73 mandaty karne na łączną kwotę 12 400 zł na osoby odpowiedzialne za popełnienie wykroczeń (z ustawy Prawo o miarach, ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz Kodeksu wykroczeń);
- do sądów rejonowych skierowano 32 wnioski o ukaranie sprawców wykroczeń (z ustawy Prawo o miarach, z Kodeksu wykroczeń);
- wobec 7 sprawców wykroczeń zastosowano art. 41 kw (pouczenie), a w przypadku 2 odstąpiono od kierowania wniosków o ukaranie.
Pełny raport z kontroli gastronomii oraz wykaz podmiotów, u których stwierdzono nieprawidłowości są dostępne na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.