Rosjanie wciąż mogą skorzystać z ofert sieciowych restauracji i barów zachodnich marek, ponieważ nie wszyscy zdecydowali się na wyjście z tego kraju - jak McDonald's. A jeśli nawet zmienią zdanie to będą musiały stawić czoła kolejnemu wyzwaniu: Kreml chce sprawić, że wyjście z Rosji będzie trudniejsze i - przede wszystkim - droższe.
Wielkie firmy spożywcze, handlowe czy gastronomiczne, które podjęły decyzję o pozostaniu w Rosji, mają do osiągnięcia skomplikowaną równowagę: muszą chronić swoje wyniki finansowe i lokalny personel i nie dać się skompromitować, nawet jeśli płacą podatki Kremlowi - podaje Bloomberg.
Wiele z nich nie chce, aby ich majątek wpadł w ręce prokremlowskich potentatów lub państwa rosyjskiego. Firmy mogą być po prostu znacjonalizowane, a rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow podkreślał nie raz, że takie są właśnie przepisy dotyczące ochrony pracowników.
Niewiele firm było tak stanowczych jak McDonald's, który sprzedał swoje rosyjskie restauracje lokalnemu inwestorowi w maju 2022 r. Ale takie posunięcie nie jest już teraz wcale proste: jest mniej potencjalnych nabywców, którzy nie podlegają sankcjom, a Kreml coraz bardziej niechętnie zatwierdza sprzedaż zachodnich aktywów.
Rząd zmienił przepisy i teraz wymaga sporych zniżek i przecen na każdą sprzedaż firmy czy zakładu - nawet do 50 proc. wartości. Odnosząc się do dodatkowych kosztów wyjścia, Pieskow powiedział, że "rynek jest, jaki jest" i dodał, że "firmy wychodzą zgodnie z określonymi warunkami rynkowymi".
Już w styczniu 2023 r. brukselski think-tank Eurointelligence alarmował, że większość zachodnich firm nie wycofała się z Rosji po rozpoczęciu agresji na Ukrainę.
Profesor Jeffrey Sonnenfeld wraz ze swoim zespołem badawczym z Uniwersytetu Yale opracowali wraz z początkiem agresji Rosji na Ukrainę listę firm, które nie zdecydowały się na wyjście z rosyjskiego rynku. Dokument określono mianem "listy wstydu". Na liście są również firmy, które zdecydowały się zawiesić swoją działalność w Rosji.
Ta lista jest stale aktualizowana. Jak zapewniają autorzy, pierwotnie była to lista firm, które „wycofały się” i „zostały”. Teraz jest podzielona według 5-stopniowej skali, która ocenia zaangażowanie firm w Rosji.
Ostatnia aktualizacja miała miejsce w 12 lutego 2023 r. Na liście znajduje się około 1200 firm (na początku rosyjskiej agresji było to zaledwie 100 firm).
Według naukowców z Yale, 210 firm przeciwstawia się żądaniom wycofania się lub ograniczenia działalności w Rosji. Są wśród nich Hard Rock Cafe, pizzerie Sbarro czy TGI Fridays lub Cofix Coffee.
Kolejna sekcja nazwana „Buying time” na liście to 164 firmy, które wstrzymują nowe inwestycje, zawieszają rozwój i działania marketingowe przy jednoczesnym istnieniu na rynku. Są tu Domino's Pizza, Accor, Hilton i Subway.
W kolejnej sekcji znalazły się firmy (149), które zdecydowały się na ograniczenie bieżącej działalności. To - jak zaznaczają badacze z Yale - firmy, które ograniczają niektóre znaczące operacje biznesowe, ale kontynuują inne... Są tu m.in.: Coca-Cola (nadal obsługuje niektóre sieci gastro w Rosji, jak Costa Coffee) czy Yum! Brands (operator sieci pizza hut czy KFC), który wstrzymał działalność firmowych restauracji i nowych inwestycji w Rosji, ale oficjalnie nie opuścił tego rynku. Podobnie właściciel Dunkin' Donuts, który zdecydował się wstrzymać wsparcie korporacyjne dla franczyzobiorców.
W kolejnej sekcji na liście znalazły się firmy, które zawiesiły swoje biznesy w Rosji (działalność i/lub eksport). Znalazło się tam 497 firm. To – jak tłumaczą autorzy – firmy, które zawieszają operacje, zachowując jednocześnie otwartą opcję powrotu w przyszłości.
Firmy gastro w tej części listy to: KFC i Papa Johns (obie sieci wstrzymały wsparcie korporacyjne dla franczyz), Marriott.
W sekcji A, która zawiera firmy całkowicie wstrzymujące rosyjskie zamówienia lub całkowicie wycofujące się z Rosji znalazło się 515 firm.
Sieci gastronomiczne, które całkowicie zamknęły swoje biznesy w Rosji to m.in. McDonald's, Starbucks, AmRest, Autogrill, Intercontinental Hotels, restauracja Jamiego Olivera.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.