Po kilku trudnych miesiącach podwyżek cen żywności, konsumenci zmienili swoje zachowania zakupowe, aby dostosować się do obecnych realiów. Jak teraz kupujemy?
Ceny żywności rosną i końca tych podwyżek nie widać. Z informacji BIG InfoMonitor wynika, że produkty, które w ciągu ostatniego roku podrożały najbardziej to mięso drobiowe i wołowe (kolejno 34,7 proc. i 32,3 proc.), mąka (38 proc), cukier (39,3 proc.), masło (30,6 proc.) i mleko (21 proc.).
Ta sytuacja nie pozostała bez wpływu na konsumentów, którzy musiało wdrożyć liczne sposoby na to, aby poradzić sobie z rosnącymi cenami produktów spożywczych. Konsumenci więc oszczędzają, szukają promocji cenowych i wybierają tańsze zamienniki. Część z nich przestaje również kupować niektóre produkty.
Anna Szymańska oraz Katarzyna Zybertowicz z zespołu foresightu gospodarczego Polskiego Instytutu Ekonomicznego tłumaczą, że konsumenci oszczędzają przede wszystkim na usługach związanych ze spędzaniem czasu wolnego: wyjściach do kina lub restauracji, czy wyjazdach wypoczynkowych.
- Inaczej kształtuje się też koszyk zakupowy przeciętnego Polaka. Wysoka inflacja sprawia, że niemal 80 proc. Polaków szuka w sklepach tańszych produktów lub zamienników, wynika z badania UCE RESEARCH i Grupy BLIX - mówią ekspertki w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.