Partnerzy portalu
Branża gastro wstrzymała oddech - rozmowa z Krzysztofem Cybruchem z Targu Śniadaniowego Krzysztof Cybruch, twórca Targu Śniadaniowego i Targu Rybnego, wspólnik FoodHall Poland./ fot. PTWP

Branża gastro wstrzymała oddech - rozmowa z Krzysztofem Cybruchem z Targu Śniadaniowego

Decyzja premiera dot. zawieszenia działalności restauracji, pubów, klubów, barów i miejsc rozrywki, dla gastronomii była niemal jak wyrok. I to mimo, że ograniczeniu podlega spożywanie posiłków na miejscu a dozwolone są dostawy i kupowanie jedzenia na wynos. Z dnia na dzień okazuje się jednak coraz wyraźniej, że sam dowóz to za mało dla restauratorów, żeby utrzymać personel, opłacić rachunki i wyjść na plus. Jednak obok tzw. tradycyjnej gastronomii jest jeszcze ta na kółkach, jak również operatorzy foodowych targów, marketów, eventów, których działalność również została nagle wstrzymana. Zapraszamy na rozmowę z Krzysztofem Cybruchem, twórcą Targu Śniadaniowego i Targu Rybnego, wspólnikiem FoodHall Poland.

Autor: MB; www.horecatrends.pl Data: 23 marca 2020 07:49

Jak oceniasz sytuację, która obecnie ma miejsce w gastronomii - w związku ze światową epidemią? Czy możliwość dowozu jedzenia i sprzedawania dań na wynos ratuje sektor gastro?

Wstrzymujemy oddech… Nie tylko z powodu epidemii ale przede wszystkim konsekwencji jakie wywołuje stan który wprowadził polski rząd.

W piątek minął dokładnie tydzień od wprowadzonego zakazu prowadzenia działalności gastronomicznej w lokalu, zakaz organizacji wydarzeń, imprez i wszelakich zebrań ludzi zarówno w przestrzeniach otwartych jak i zamkniętych.

Akcja #wspieramgastro i #biorenawynos na ten moment mam wrażenie, że nie załatwia niczego poza ogromnym wysiłkiem jaki wkładają w to szefowie i pracownicy gastronomii. Już w wielu miejscach usłyszeć można że takie heroiczne akcje nie zaspakajają kosztów utrzymania ludzi i częściowo choćby pomogą zapłacić za czynsz.

Rozsądnym choć tragicznym będzie w skutkach prawdziwe obliczenie wyniku po tygodniu. Jestem przekonany że lepiej dalej nie pogłębiać dziury finansowej. Jeśli biznes nie daje choćby miernego plusika to nie warto dalej dorzucać.

Wiem, że chodzi o ludzi, kredyty, sprzęty, zatrudnienie, środki do życia – ale dolewanie do interesu aktualnie, jeśli nie polega to na zejściu z towaru i pozbyciu się produktów, które nie mogą czekać, wydaje się złym pomysłem.

Jaka jest sytuacja z targami, marketami, całą strefą street foodową?

Działalność spółki Targ Śniadaniowy została wstrzymana praktycznie z dnia na dzień i kompletnie nie wiemy jak planować następne tygodnie. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 13 marca dość skutecznie zahamowało nasze plany na najbliższe tygodnie. Oczywiście mam na myśli ograniczenia funkcjonowania dla podmiotów z PKD o numerze 82.30.Z – czyli praktycznie cała branża eventowa i wszyscy organizatorzy wydarzeń gdzie człowiek/uczestnik jest podmiotem. Nie wspominam o kulturze bo to oddzielny temat, ale również tam poboczna działalność gastronomiczna stoi.

Nadchodzący sezon był dla nas bardzo obiecujący. Poza działalnością podstawową targu mamy w planach uruchomienie dwóch zupełnie nowych marek o charakterze festiwalowym. Jednocześnie w maju i czerwcu mamy zaplanowanych bardzo dużą ilość wydarzeń partnerskich przy największych imprezach miejskich w Warszawie. Aktualnie trwałaby rekrutacja, podpisywanie umów, konserwacja sprzętu, rekrutacja pracowników na sezon, planowanie grafików pracy, produkcja filmów i materiałów promocyjnych, zakupy sprzętów etc. Obawiam się jednak, że do końca marca nikt żadnej decyzji nie podejmie.

Jednocześnie wierzymy jednak nadal w poprawę nastroju i zmiany na lepsze. Wszystkie sklepy i bazary miejskie poza budynkami działają. Mamy nadzieje, że nam również będzie można realizować nasze projekty.

Jak odczuwa to segment food truck'owy?

W sumie za kilka chwil powinien zostać uruchomiony biznes food truck’owy. Warto wspomnieć, że to blisko 1000 wozów, czyli nadzieja dla kolejnych kilku tysięcy osób, którzy właściwie są gotowi do startu. Samochód sprzedający na wynos w sumie można potraktować jak aktualny stan działania restauracji realizujących sprzedaż na wynos. Ale czy konsument zdecyduje się na taką opcję. Czy zaufa produktom i kuchni z food trucka w takiej rzeczywistości. Mentalnie mam wiele wątpliwości, choć dopinguję szczerze każdemu. Myślę, że przewartościowanie i zmiany postaw czekają wszystkich w gastronomii albo długotrwale i dotkliwie, albo wprowadzane z większym rozsądkiem.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.