Partnerzy portalu
Klienci wracają do centrów handlowych. Odczuli to także restauratorzy W sklepach znów są klienci, a w restauracjach i kawiarniach goście /fot. shutterstock

Klienci wracają do centrów handlowych. Odczuli to także restauratorzy

Centra handlowe przyciągają coraz więcej odwiedzających. Footfall w obiektach stale rośnie i lokuje się na poziomie znacznie wyższym niż rok temu. Jak podaje w swoich najnowszych danych Polska Rada Centrów Handlowych, tylko w sierpniu do małych i średnich obiektów wróciło aż 89% klientów, w porównaniu do wyników z sierpnia 2019 r. Odczuli to handlowcy, ale także restauratorzy.

Autor: horecatrends.pl Data: 08 września 2021 10:54

– W ostatnich dwóch miesiącach obserwujemy powrót klientów nie tylko do sklepów. Kupujący wrócili także do restauracji i kawiarni, a tym samym znów zaczęli korzystać w pełni ze wszystkich funkcji, jakie dziś oferują centra. Obiekty handlowe ponownie stały się miejscami spotkań, integracji i relaksu, a nie tylko szybkich zakupów – zauważa Marta Drzewiecka, Director w Newbridge.

Polacy nie boją się pandemii

Powrotom sprzyjają nastroje. Już 3 na 4 Polaków nie ma obaw związanych z zakupami w centrach handlowych, co jest wynikiem najlepszym od wybuchu pandemii. 63% respondentów gotowych jest dziś pójść do restauracji i zjeść lunch czy wpić kawę przy stoliku, a nie jak w ostatnich miesiącach zamawiać jedzenie na wynos lub z dowozem – to również najlepszy wynik od wielu miesięcy – podaje Deloitte.

Tyle samo nie ma także oporów przed spotkaniami face to face, co jest kluczowe chociażby dla powrotu kultury foodie, czyli m.in. sprawnego działania stref food court, czy organizacji wydarzeń z atrakcjami gastronomicznymi (np. popularnych zlotów food trucków). 

– Tak dobrych wskaźników, pokazujących spadek niepokoju, nie było od miesięcy. Również prognozy są entuzjastyczne. W sklepach znów są klienci, a w restauracjach i kawiarniach goście. I chociaż odrobienie strat w każdej z branż wciąż jest bardzo trudne, bo straty na rynku są wielomiliardowe, to ostatnie miesiące napawają ostrożnym optymizmem – mówi Drzewiecka.

Optymizm płynie także z danych rynkowych. Poluzowanie obostrzeń w I połowie tego roku mocno zauważalne jest w sprzedaży detalicznej, zwłaszcza w drugiej połowie tego okresu. O tym, że Polacy wracają do restauracji świadczyć może chociażby spadek sprzedaży m.in. wędlin – o 4,7% i warzyw – o 4% - podaje w swoich analizach Panel Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

–Zamiast przyrządzać potrawy w domu, znów jemy na mieście i w centrach handlowych, ale także nie rezygnujemy z zamawiania na wynos i z dostawą, co dodatkowo wspiera restauratorów. Fakt, że spada sprzedaż produktów typowych dla domowej kuchni, pokazuje wyraźnie, że Polacy wracają do zwyczajów sprzed wybuchu pandemii  - mówi Marta Drzewiecka.

Ale nie tylko wskaźniki rynkowe świadczą o powrocie Polaków do lokali gastronomicznych. Widać to także na konkretnych przykładach z portfolio Newbridge. Tylko w lipcu tego roku w porównaniu do lipca 2020 r. w centrum handlowym Nowe Czyżyny w Krakowie obroty najemców segmentu gastronomii wzrosły o blisko 36%. Również w Nowych Bielawach w Toruniu restauracje zanotowały wzrost rzędu ponad 15%.

Kto odwiedza restauracje?

– Obserwujemy dziś 3 grupy klientów restauracji. Pierwsza odwiedza je przy okazji zakupów, robiąc sobie przerwę na lunch, kawę czy deser w strefie food court lub w samym lokalu. Druga grupa odwiedza centra z myślą o konkretnej restauracji, często są to mieszkańcy okolicznych osiedli, którzy przychodzą na obiad. Trzecia grupa to powoli wracający do biur pracownicy. Ta ostatnia jest szczególnie zauważalna w Nowych Czyżynach – wylicza Marta Drzewiecka.

Wszystko idzie w dobrą stronę? – Przed restauratorami, ale i całym rynkiem retail wciąż jest wiele pracy. Ostatnie miesiące pokazują jednak, że możliwy jest powrót na właściwe tory, zwłaszcza, że prognozy o upadku handlu tradycyjnego były zbyt pochopne, co widać zarówno we wskaźnikach odwiedzin galerii, wysokiej konwersji, jak i w najnowszych danych, pokazujących odpływ klienta z online na rzecz sklepów stacjonarnych – komentuje. 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.