Partnerzy portalu
Krzysztof Cybruch na #HorecaTrendsTalks - czyli krótka historia polskiego street foodu Krzysztof Cybruch, twórca Targu Śniadaniowego i Targu Rybnego, szef komercjalizacji Hali Gwardii, wspólnik FoodHall Poland/ fot. PTWP

Krzysztof Cybruch na #HorecaTrendsTalks - czyli krótka historia polskiego street foodu

- W Polsce eksplozję przedsiębiorczości i początek street foodu można zauważyć w latach 90-tych. Zapiekanki rodem z PRLu zastąpiono „chińszczyzną”, kebabem. Powstał prawdziwy mariaż połączeń kuchni z często kompletnym brakiem kompetencji i umiejętności stojących za tym ludzi - mówił podczas #HorecaTrendsTalks w ramach Forum Rynku Spożywczego Handlu 2019 Krzysztof Cybruch, twórca Targu Śniadaniowego i Targu Rybnego, szef komercjalizacji Hali Gwardii, wspólnik FoodHall Poland, inicjator wydarzeń kulinarnych i rozrywkowych.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 04 grudnia 2019 07:56

Krzysztof Cybruch, twórca Targu Śniadaniowego i Targu Rybnego, szef komercjalizacji Hali Gwardii, wspólnik FoodHall Poland, inicjator wydarzeń kulinarnych i rozrywkowych, podczas #HorecaTrendsTalks - czym żyje polska scena gastro w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019, w wyjątkowy sposób opowiedział o historii #streetfood-u.

Zaczął od tego, że każdy ma swoją własną definicję i historię street food w Polsce, swoje własne doświadczenia.

Krzysztof Cybruch

- Street food dzisiaj to profesjonalnie wyposażone food trucki i stoiska prowadzone przez pełnych pasji młodych ludzi specjalizujących się w kuchniach różnych zakątków świata. Branżę od kilku lat doceniają również więksi gracze i marki. W Polsce eksplozję przedsiębiorczości można zauważyć w latach 90-tych. Zapiekanki rodem z PRLu zastąpiono „chińszczyzną”, kebabem. Powstał prawdziwy mariaż połączeń kuchni z często kompletnym brakiem kompetencji i umiejętności. Street food rozwija się najszybciej w dużych miastach. Najszybciej rosnącym trendem street food na starym kontynencie jest model food truck’ów. Realny rozwój street food’u w Polsce to ostatnie 5-7 lat - mówił podczas konferencji Cybruch.

Krzysztof Cybruch

W Polsce działa obecnie 900 food truck’ów, jest też kilku przedsiębiorców, którzy zbudowali swój biznes polegający na budowaniu food truck’ów - mają ich kilkadziesiąt, zajmują się wynajmem, to też element biznesu street food’owego - dodał.

Często food truck’i są formami uzupełniającymi stacjonarne restauracje. - Wynika to z tego, że restauracje chcą być bliżej klienta, mają swoje pojazdy pojawiające się w różnych miejscach i promują ofertę lokalu. Często jest to też moment próby, sprawdzenia swoich możliwości, swojej oferty przed uruchomieniem stacjonarnej restauracji.

Krzysztof Cybruch

Krzysztof Cybruch zaznaczył, że biznes street food cechuje sezonowość. A w Polsce sezon trwa od kwietnia do października, później sporo food truck’ów zamyka swoją działalność, wtedy ok. 30% z nich jest do ponownego kupienia za dobre pieniądze.

- Oprócz sezonowości, to jest dosyć trudny biznes i praca. Jeśli ktoś chce robić to dobrze, chce być wiarygodny, trzymać jakość, to jest to trudny kawałek chleba, polegający na pracy często całodobowej z małą opcją odpoczynku - dodał.

Krzysztof Cybruch

Krzysztof Cybruch mówił również o kosztach, jakie należy ponieść decydując się na inwestycję w biznes foodtrukowy.

- Food truck to inwestycja zaczynająca się od ok. 20-30 tys. zł, choć może wynosić i 100 tys., w zależności od tego, co chcemy robić. Koszty zależą oczywiście również od dbałości o jakość, logistykę, umiejętność organizacji czasu pracy. Tzw. “złote strzały” są związane z dużymi imprezami, gdzie ilość ludzi przekracza 30-50 tys. osób i oczywiście zależy od tego, co chcemy wydawać w tych food truck’ach- wyliczał Cybruch.

Czytaj również: #HorecaTrendsTalks – czym żyje polska scena gastro (relacja+zdjęcia)

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • anonimaus

    Sądzę , że za 20-30.00 PLN to można kupić porządną przyczepkę bagażową a nie uruchomić działalność w food-truck'u.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.