Partnerzy portalu
Pandemia wzmocniła street food Jedzenie na wynos w naturalny sposób powiązane jest z turystyką i okresem wakacyjnym/ fot. shutterstock

Pandemia wzmocniła street food

- Pandemia, która w 2020 r.  zamknęła praktycznie branżę gastronomiczną, w przekorny sposób wzmocniła street food. W sytuacji, kiedy można było sprzedawać tylko na wynos, street food poczuł się jak ryba w wodzie - zapewnia Grzegorz Januszewski z firmy Fanex.

Autor: MB; www.horecatrends.pl Data: 28 września 2021 08:18

"Jedzenie uliczne" zmienia swoje oblicze na przestrzeni lat. Każde czasy kształtują pewne formy street foodu, które podążają za potrzebami klientów.

- Na przestrzeni wielu lat zmienił się również sam klient, dla którego ta forma serwowania jedzenia była przeznaczona. Dawniej głównym konsumentem był klient ubogi z bardzo ograniczoną siłą nabywczą, który nie mógł pozwolić sobie na kuchnię w innej formie , dziś natomiast oferta streetfoodowa skierowana jest do szerokiej grupy, niejednokrotnie pojawiają się formaty premium dla klientów z zasobniejszym portfelem - dodaje Grzegorz Januszewski z firmy Fanex.

Street food czyli jedzenie uliczne w rozkwicie

Ostatnie lata  to zdecydowany rozwój street foodu, również w Polsce. Do tradycyjnych zapiekanek, frytek czy gofrów serwowanych na wynos dołączyły kebab, burgery ale również orientalne pad thai czy pierożki wietnamskie.

- Pandemia, która w 2020 roku na wiosnę  zamknęła praktycznie branżę gastronomiczną - w przekorny sposób wzmocniła ten fragment sektora . W sytuacji , gdzie można było sprzedawać tylko na wynos, street food poczuł się jak "ryba w wodzie" - zapewnia ekspert firmy Fanex.

Jedzenie na wynos w naturalny sposób powiązane jest z turystyką i okresem wakacyjnym. Tegoroczne wakacje były już  kolejnymi, podczas których wielu turystów nie wyjechało za granicę i postanowiła spędzić je w kraju. Naturalne kierunki wypoczynku: morze, góry, jeziora - były w tym roku oblegane, wydaje się, że jeszcze w większym stopniu niż w roku poprzednim.

- Wraz z takim wzmożonym ruchem turystycznym powstało wiele nowych punktów gastronomicznych - z czego bardzo dużo  właśnie w formacie street foodowym, który w obecnych czasach niepewności wydaje się bezpieczny formatem - zapewnia Grzegorz Januszewski.

Czy sezon street foodu 2021 był lepszy niż w 2020?

- Tak, był lepszy - zarówno pod względem ilości sprzedanych potraw, ale również jakości serwowanego jedzenia. Covid -19 zmienił na pewno podejście klienta do tej formy sprzedaży jedzenia. Klienci zauważyli różnorodność formy, bardzo dobrą jakość, szybkość obsługi oraz często atrakcyjne ceny – czyli tak naprawdę zauważyli przesłanie street foodu: ma  być szybko, niedrogo i smacznie - wylicza ekspert.

Gastronomia od nowa - czyli jak odbudować sektor po lockdownie

- Covid -19 spowodował ograniczenia w działalności wielu branż, ale z całą stanowczością należy stwierdzić, że gastronomia należy do najbardziej poszkodowanych sektorów gospodarki. Funkcjonowanie punktów gastronomicznych w rzeczywistości "covidovej " wciąż nie jest łatwe. Wiele restauracji czy innych punktów gastronomicznych zostało w ciągu ostatniego 1,5 roku zamkniętych a te które przetrwały muszą obecnie odrabiać ogromne straty. Restauratorzy muszą "przyciągnąć" klientów na nowo.

Jego zdaniem jest kilka czynników, które są niezbędne aby nastąpił proces odbudowy zaufania klienta a co za tym idzie jego obecności w lokalu.

- Jest to zdecydowanie poczucie bezpieczeństwa sanitarnego, najwyższa jakość serwowanego jedzenia, profesjonalna obsługa oraz rozsądne ceny dostosowane do grupy docelowej klientów o których zabiega dana marka. Przedsiębiorcy prowadzący działalność gastronomiczną absolutnie nie powinni jednak zapominać o konieczności rozwijania formatu delivery. Dostawy w okresie pandemii bardzo często były podstawowym źródłem przychodu i ciągle ciszą się ogromną popularnością. Klienci bardzo się do tej formy zakupu przyzwyczaili i nie sądzę, aby w najbliższym czasie coś się zmieniło. My również zareagowaliśmy na ten trend i zwiększyliśmy ofertę naszych sosów w małych opakowaniach typu saszetki czy cupsy, które idealnie sprawdzają się podczas dowożenia jedzenia - dodaje Grzegorz Januszewski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.