Partnerzy portalu
10 trendów alkoholowych na 2020 rok 10 trendów alkoholowych na 2020 rok; fot. shutterstock

10 trendów alkoholowych na 2020 rok

Prosecco, whisky, wódka bio, a może gin z tonikiem lub piwo kraftowe. Bogata oferta alkoholowa w 2020 powinna zadowolić gusta najbardziej wybrednych konsumentów. Z kolei osoby, które za alkoholem nie przepadają, mogą sięgnąć po tak zwane „alkohole bez procentów”, które także wpisują się w grono najpopularniejszych trendów na rynku alkoholi w 2020 według Nielsena. Poniżej przedstawiamy 10 trendów alkoholowych na ten rok opracowanych przez Annę Anasik, konsultanta oraz Adama Dużyńskiego, starszego konsultanta w Nielsen Connect w Polsce.

Autor: portalspozywczy.pl Data: 21 lutego 2020 11:58

1. Alkohol tak, ale bez procentów

Zdaniem ekspertów w 2020 „alkohole bez procentów” będą cieszyć się niesłabnącą popularnością. W przypadku piwa tempo wzrostu prawdopodobnie zwolni, ale wciąż będzie kilkakrotnie przekraczać tempo wzrostu całej kategorii. Prawdziwie spektakularne wzrosty może przynieść segment bezalkoholowego wina, wciąż niewielkiego, aczkolwiek błyskawicznie rozwijającego się segmentu, zwłaszcza w kategorii win musujących - warunkiem pozostaje jednak poprawie wciąż niewielkiej dystrybucji. 

 2. Wódka z certyfikatem bio

Wódka, druga największa kategoria w koszyku spożywczym, obecna jest także w segmencie BIO i pod względem nominalnej wartości sprzedaży ustępuje jedynie produktom BIO z kategorii jogurtów, żywności dla dzieci i mleka roślinnego. W ubiegłym roku sprzedaż wódki BIO wyniosła 30 mln PLN, co jednak przy skali całej kategorii sprawia, że udział BIO w wódce to wciąż tylko 0,2%. Jeśli jednak obecne tempo rozwoju segmentu BIO zostanie utrzymane udział ten w 2020 może zwiększyć się nawet kilkukrotnie.

3. Gotowy drink poproszę

Po latach stagnacji kategoria PMX - gotowych drinków w postaci miksu alkoholu z napojem gazowanym, np. z colą albo lemoniadą - zaczęła rozwijać się w kilkunastoprocentowym tempie. Rok 2020 może przynieść dalsze intensywne wzrosty, pod warunkiem spełnienia dwóch warunków. Po pierwsze, pogoda w ciepłym sezonie musi dopisać - to jedna z najbardziej uzależnionych od temperatury za oknem kategorii w całym FMCG. Po drugie, wciąż niewielka dystrybucja w małym formacie musi ulec poprawie.

4. Whisky rządzi

2019 to był kolejny bardzo dobry rok dla whisky, trzeciej największej kategorii w koszyku alkoholowym, która po raz kolejny odnotowała dwucyfrowy wzrost wartości sprzedaży. Wśród polskich kupujących zainteresowanie szkocką, amerykańską i irlandzką whisky wciąż rośnie i nic nie wskazuje na to, aby miało one zmaleć w 2020 roku. Dalszy rozwoju kategorii napędzać będą głównie produkty z wyższej półki cenowej, których dostępność w sklepach rośnie z roku na rok. 

5. Pora na dżin z tonikiem

Moda na gin zawitała w końcu do Polski. W ubiegłym roku było on najszybciej rozwijającą się kategorią alkoholową na naszym rynku. Podobnie jak w krajach Europy Zachodniej, także u nas obserwujemy dynamiczny rozwój nie tylko tradycyjnego ginu ale także wariantów smakowych. W 2020 roku spodziewamy się dalszego wzrostu ginu, a wraz z nim segmentu toników. Na sklepowych półkach kupujący mają coraz szerszy wybór produktów, dzięki którym mogą przygotować kultowy Gin & Tonic.

6. Mała, szybka tequila

Meksykańska tequila, najmniejsza kategoria w koszyku alkoholowym w Polsce zaczęła zdobywać serca Polaków. 2019 rok przyniósł ponad 20% wzrost wartości, a sprzedaż rośnie z każdym miesiącem. Z uwagi na niewielką bazę, w ubiegłym roku kupiliśmy niewiele ponad 200 tys litrów, w 2020 to właśnie tequila może zostać liderem wzrostu w koszyku alkoholowym.

7. Kraft dojrzewa

Udział piw kraftowych w kategorii piwa w kanałach monitorowanych przez Nielsena przekroczył 0,5%. Niemniej w 2020 wzrost tego segmentu będzie wolniejszy niż w poprzednich latach - maksymalnie kilkanaście procent, co w porównaniu z kilkudziesięcioma procentami wzrostu w poprzednich latach oznacza spowolnienie i stabilizację.

8. Bąbelki uderzają do głowy

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.