×

Subskrybuj newsletter
horecatrends.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Partnerzy portalu
13 stycznia to Dzień Polskiej Wódki
13 stycznia to Dzień Polskiej Wódki; fot. shutterstock

13 stycznia to Dzień Polskiej Wódki

Autor: PTWP - Portal Spożywczy Data: 13 stycznia 2023 11:59

13 stycznia obchodzimy 10. rocznicę ustanowienia obowiązującej definicji Polskiej Wódki, Chronionego Oznaczenia Geograficznego.

Czym jest Polska Wódka?

Polska Wódka tp wódka wytworzona z polskich zbóż: pszenicy, żyta, jęczmienia, owsa i pszenżyta albo z ziemniaków. Cały proces produkcji również musi odbywać się na terenie naszego kraju. Polska Wódka to także ważny element naszej tradycji i kultury.

Polska Wódka jest naszym narodowym trunkiem. Dzięki Chronionemu Oznaczeniu Geograficznemu została włączona do grona europejskich alkoholi najwyższej jakości, takich jak Scotch Whisky, Cognac czy Brandy de Jerez. Polska Wódka ma także swoje muzeum, znajdujące się na warszawskiej Pradze w Centrum Praskim Koneser.

Wódka w polskiej kulturze kulinarnej

Polska Wódka niezmiennie znajduje się w czołówce produktów, którymi chcemy dzielić się z gośćmi zza granicy. Aż 44,3% badanych wskazało ją jako prezent, który zwykle bierze ze sobą, odwiedzając znajomych lub rodzinę poza Polską. To więcej niż w ubiegłym roku (43,1%). Wzrósł również odsetek osób częstujących obcokrajowców naszym narodowym trunkiem. W tegorocznej edycji wyniósł on aż 44,4%. Polska Wódka nadal jest jednym z najczęściej wskazywanych elementów polskiej kultury rozpoznawalnych za granicą. Od kilku lat plasuje się na trzecim miejscu, zaraz po Janie Pawle II i Robercie Lewandowskim. Co ważne, jej znaczenie rośnie – w 2021 roku wskazało ją 27%, w 2022 natomiast 28,5%.

Mamy wspaniałe produkty i tradycje kulinarne. Są wśród nich Polska Wódka i inne produkty z Chronionym Oznaczeniem Geograficznym. Bardzo cieszy mnie fakt, że coraz częściej zwracamy uwagę na jakość produktów oraz ich pochodzenie. Musimy je tylko dobrze wypromować. Francuzi chronią i promują swój Cognac od ponad 100 lat, Szkoci robią to samo z whisky już od kilkudziesięciu lat – mówi Magdalena Tomaszewska-Bolałek, orientalistka, badaczka kultury kulinarnej, dziennikarka, kierownik Food Studies na Uniwersytecie SWPS i autorka książek.

– Wódka z pewnością wpisuje się w naszą historię, tradycję i od setek lat towarzyszy nam podczas biesiad i rodzinnych uroczystości – dodaje.

Więcej w serwisie portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz