Partnerzy portalu
15 września to Dzień Opakowań 15 obchodzimy Dzień Opakowań/fot. shutterstock

15 września to Dzień Opakowań

Dzień opakowań został ustanowiony przez Polską Izbę Opakowań w 2007 roku. To idealny moment, aby zastanowić się, jak zużywać mniej plastiku i zrobić pierwszy krok w kierunku życia #zerowaste.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 15 września 2021 14:44

Minęły już 2 lata od przyjęcia przez KE tzw. dyrektywy plastikowej. W Polsce nadal trwają prace nad wdrożeniem przepisów do prawa krajowego. Ich przyjęcie oznacza dla sektora spożywczego jak i HoReCa szereg nowych obowiązków i obciążeń.

SUP - trwają przygotowania do "plastikowej dyrektywy"

Dyrektywa plastikowa – czyli dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko – wprowadza rewolucję w zakresie stosowanych opakowań w całej UE. W dużej części dotyczy ona sektora HoReCa i spożywczego. 

Chociaż w Polsce ciągle nie ma odpowiednich przepisów, to wielu przedsiębiorców już teraz dostosowało lub jest w trakcie dostosowania swoich produktów do dyrektywy plastikowej.

- Takie ostrożnościowe podejście jest uzasadnione, gdyż z uwagi na opóźnienia w procesie legislacyjnym można się spodziewać, że termin jej wejścia w życie będzie krótki. Może się wówczas okazać, że zamienniki niepochodzące z tworzyw sztucznych będą wtedy trudno dostępne na rynku. Co więcej, wybił ostatni dzwonek do rozpoczęcia przygotowań dla firm, które używają opakowania podlegające zakazom stosowania z dyrektywy. Dotyczy to w dużej części podmiotów sprzedających i dowożących gotowe posiłki w opakowaniach z tworzyw sztucznych. Przepisy określające jakie dokładnie opakowania podlegają zakazom są dosyć ogólne, więc warto jest przeprowadzić analizę prawną, aby upewnić się czy dotyczą one stosowanych opakowań - mówi Patryk Kalinowski, Centrum Prawa Żywnościowego A. Szymecka-Wesołowska, D. Szostek Sp.j

Alternatywy tworzyw sztucznych

- Wprowadzenie ograniczeń dla opakowań z tworzyw sztucznych ma wymusić na przedsiębiorcach stosowanie ich alternatyw, które z założenia mają być bardziej przyjazne dla środowiska. Dyrektywa plastikowa nie określa jakie zamienniki opakowań można stosować. Decyzja w tym zakresie pozostaje w gestii przedsiębiorcy. Powinien on jednak pamiętać o weryfikacji, czy wybrane przez niego nowe opakowanie – szczególnie sprowadzane z drugiego końca świata –  jest bezpieczne. Wybór opakowania nie może zatem zagrażać zdrowiu konsumentów - mówi Patryk Kalinowski.

Jego zdaniem odejście od opakowań żywności z tworzyw sztucznych  wpisuje się w zainicjowaną obecnie przez Unię Europejską strategię gospodarczą „Europejskiego Zielonego Ładu”.

- Cały czas pojawiają się nowe substytuty plastiku i nowe materiały biodegradowalne. Warto już zacząć szukać, przejrzeć ofertę swoich dostawców, a nawet zgłosić, jeżeli wydaje nam się, że ta oferta jest niewystarczająca – mówi Katarzyna Wąsowicz, TGM Horeca & Traders Senior Manager Makro Polska.

Z restauracji znikną plastikowe słomki czy sztućce. Jaka jest obecna oferta, żeby zastąpić te produkty?

Oferta jest bardzo szeroka. Już w ramach naszych marek własnych Makro Chef mamy produkty biodegradowalne. Zastąpiliśmy odpowiednikami wszystkie plastikowe kubki i wieczka. W ofercie mamy duży wybór słomek, sztućców czy pięknych patyczków do szaszłyków, koreczków... Dziś można wybrać przepiękne opakowania bio - dodaje Katarzyna Wąsowicz.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.