×

Subskrybuj newsletter
horecatrends.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.
Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
Partnerzy portalu
2023 w social media dla gastronomii: Liczyć się będą rolki i reklamy
- Lokale gastronomiczne, które publikują treści wideo robią skok do przodu przed wieloma restauracjami - podkreśla Angelika Borysiak. Fot. Archiwum

2023 w social media dla gastronomii: Liczyć się będą rolki i reklamy

Autor: Katarzyna Gubała Data: 02 stycznia 2023 08:35

- Nie czekaj na idealny pomysł, idealny moment, perfekcyjny montaż. Jeśli chcesz wzrastać w swoim biznesie, po prostu zacznij kręcić wideo - przekonuje Angelika Borysiak, właścicielka agencji marketingowej brand2eat.

- Rok 2023 sponsoruje literka R. R jak rolki i R jak reklamy - wskazuje w rozmowie horecatrends.pl Angelika Borysiak i podkreśla, że zamieszczanie w social mediach wyłącznie zdjęć nie ma już sensu.

Przypomina, że Adam Mosseri, szef Instagrama, podczas konferencji prasowej w połowie tego roku powiedział, że “Świat szybko się zmienia, a my musimy zmieniać się razem z nim".

- Platforma została zdominowana przez Tik-Toka, który jest najbardziej atrakcyjnym portalem dla młodego pokolenia, co wymusiło zmiany na Instagramie - treści wideo wzbogacone o efekty wizualne i dźwiękowe znane z TikToka zastępują klasyczne fotografie. Jak? Są promowane przez algorytm. Przedsiębiorca, właściciel lokalu gastronomicznego powinien sobie zadać pytanie, czy jest na to gotowy - podkreśla Angelika Borysiak.

Materiały wideo może teraz kręcić każdy

Właścicielka agencji marketingowej brand2eat wskazuje, że kiedyś wideo było zarezerwowane dla dużych marek.

- Konieczność napisania scenariusza, skomplikowana postprodukcja… to wszystko generowało spore koszty i restauracje rzadko decydowały się na taki materiał, a jeśli już, to był to jeden, sztampowy film, pokazujący przejście po restauracji i kucharza wrzucając makaron do garnka… Nuda - przyznaje.

Kiedyś wystarczało też wpaść do klienta raz na miesiąc, zrobić ładną sesję i sukcesywnie publikować te zdjęcia na social mediach.

- Teraz filmy są koniecznością. Oczywiście sesje też są ważne, ale po prostu już nie wystarczają. W brand2eat nadal robimy piękne sesje zdjęciowe i profesjonalne filmy na zlecenie - takie z dźwiękowcem, oświetleniowcem, makijażystką, scenariuszem dopracowywanym tygodniami, ale kręcimy też amatorskie rolki, które świetnie zwiększają zasięgi naszym klientom - mówi Angelika Borysiak.

Podkreśla, że to iż rolki nie wymagają profesjonalnej produkcji nie znaczy, że nie wymagają wysiłku.

- Staram się być na bieżąco z trendami - biegam po restauracji z telefonem sprawdzając jaki efekt przyniesie fajne rezultaty, testuję kreatywne przejścia, światło, sprawdzam trendy muzyczne - wylicza.

Po prostu zacznij, potem będzie łatwiej

Uważa, że przed robieniem rolek restauratorów powstrzymują strach, obawa przed oceną, nieśmiałość - co jest normalne. 

 - Po prostu zacznij, a obiecuję, że potem będzie łatwiej. Częstym błędem osób, które rozpoczynają przygodę z wideo marketingiem jest zwlekanie. Nawet jak coś nagrają, to nie publikują tego, bo uważają, że jest niewystarczające, za mało dobre. Nie czekaj na idealny pomysł, idealny moment, perfekcyjny montaż. Jeśli chcesz wzrastać w swoim biznesie, po prostu zacznij kręcić wideo - przekonuje Angelika Borysiak.

Wskazuje, że lokale gastronomiczne, które publikują treści wideo robią skok do przodu przed wieloma restauracjami.

- Ale aby się wyróżnić, musisz iść krok dalej. Czy umiesz tworzyć filmy poklatkowe, wyszukiwać atrakcyjne gify, tworzyć kreatywne relacje i stosować ciekawe przejścia wideo? Założyłam profil, na którym pokazuję jak krok po kroku tworzyć zaskakujące przejścia i publikować efektowne rolki.

Nie wystarczy kliknąć ''promuj post''

W rozmowie z horecatrends.pl Angelika Borysiak wraca do drugiej literki R - R jak reklama.

- Czy wiesz, jak promować rolki na Instagramie w taki sposób, aby zobaczyło je jak najwięcej osób? Czy wiesz, jak ustawić reklamę, która zbiera kontakt i że jest to świetny format na przykład do zbierania zapisów na catering świąteczny? Czy umiesz wybrać odpowiednie cele reklamowe? – pyta. - Większość restauratorów, z którymi rozmawiam i którzy samodzielnie prowadzą swoje profile w mediach społecznościowych nie inwestuje w reklamę. Jeśli już, to kończy się na kliknięciu “promuj post”. Nigdy nie założyli menedżera reklam, nie wiedzą co to jest i nie wiedzą też, że przepłacają i zabierają sobie wiele możliwości promocji.

Wskazuje, że obecnie internet daje możliwość nauczenia się wszystkiego, ale potrzeba na to czasu. 

- Pewnie nauczyłabym się samodzielnie księgować faktury, ale czy czas jaki na to poświęcę i ryzyko błędów wynikających z braku doświadczenia rzeczywiście przyniesie mi oszczędność? Wątpię. W tym czasie mogę dzielić się tym co sama umiem, mogę prowadzić konsultacje i zarabiać więcej, a przy okazji dać zarobić innym. Dlatego płacę za obsługę księgową. Tak samo jest z marketingiem - jeśli tego nie czujesz, oddaj to w ręce profesjonalistów - podsumowuje Angelika Borysiak.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz