Partnerzy portalu
Badanie: co trzeci rodak nie daje napiwków fot. shutterstock

Badanie: co trzeci rodak nie daje napiwków

Ponad połowa Polaków kupuje głównie podczas promocji, dwóch na pięciu zawsze szuka bezpłatnych miejsc do parkowania, a co trzeci rodak nie płaci napiwków - wynika z badania „Zwyczaje finansowe Polaków". Dodano, że prawie każdy znajdzie za to pieniądze na zaproszenie gości.

Autor: www.horecatrends.pl/ PAP Data: 26 sierpnia 2019 10:01

Jak wynika z badania zrealizowanego dla BIG InfoMonitor przez Quality Watch, 52 proc. Polaków przyznaje, że kupuje głównie podczas promocji. Miłośnicy okazji i obniżek przeważają niemal w każdej grupie wiekowej. Polowanie na promocje zdecydowanie jest domeną kobiet (59 proc.). Najczęściej z promocji korzystają mieszkańcy Podkarpacia (57 proc.) i Śląska (56 proc.).

Z badania wynika, że wielu respondentów szuka darmowego miejsca do parkowania auta. 40 proc. jeździ do chwili, aż je znajdzie. Pieniędzy na parking szczególnie żal młodym, początkującym kierowcom między 18. a 24. rokiem życia (48 proc.).

Na trzecim miejscu wśród sposobów ograniczania wydatków znalazł się nawyk nie dawania napiwków. Nie wręcza ich 1/3 badanych, w tym co druga osoba w wieku 18-24 lat (49 proc.) oraz 45 proc. emerytów.

"Szanse kelnera wyraźnie rosną, jeśli klienci mają między 35. a 54. rokiem życia" - wskazano.

Inny sposób na oszczędności - wskazany przez co piątego badanego - to odmowa poczęstowania papierosem. Swoich papierosów bardziej żałują innym palaczom panowie (27 proc.) niż panie ( 17 proc.). A już niemal na pewno nie wyciągną paczki mężczyźni po 64. roku życia z Kujawsko-pomorskiego. Natomiast młodzi między 18. a 24. rokiem życia (14 proc.) papierosa nie odmówią innym, szczególnie jeśli mieszkają na Mazowszu czy w Świętokrzyskim.

"Skromne budżety, przekonania czy też po prostu skąpstwo sprawiają także, że niemal jeden na pięciu rodaków nie sięgnie po pieniądze na cele charytatywne oraz społeczne" - wyliczyli autorzy badania.

Do pomocy nieco trudniej przekonać mężczyzn (22 proc.) oraz osoby starsze (65-74 lata) - 25 proc. Najtrudniej będzie zakończyć sukcesem zbiórkę pieniędzy na cele społeczne i charytatywne na Warmii i Mazurach (29 proc. niechętnych do finansowania takich akcji), a najwięcej osób gotowych się dzielić jest w województwie łódzkim (13 proc. przeciwników).

Zaoszczędzić można też na opłacie za dostawę e-zakupów. Co szósty rodak szuka ofert, w ramach których nie musi płacić i stara się szukać do skutku. Wśród 16 proc. zwolenników takiego "cięcia kosztów" są zarówno kobiety, jak i mężczyźni, najczęściej między 35. a 44. rokiem życia. Najrzadziej zwracają uwagę na darmową dostawę e-zakupów osoby między 18. a 24. rokiem życia.

Autorzy badania zwracają uwagę, że prawie każdy rodak znajdzie pieniądze na zaproszenie gości. "Z myślą o zmniejszeniu wydatków, nie wpuści do domu gości jedynie 13 proc. badanych" - wskazani. Na Podkarpaciu i w Wielkopolsce chętnych do oszczędzania na gościach jest najmniej (7 proc.), ale na Dolnym Śląsku niemal co piąty mieszkaniec deklaruje, że gości nie zaprasza.

Zwolenników (12 proc.) mają też tzw. "happy hours", czyli oferta restauracji w określonych godzinach, w ciągu których obowiązują niższe ceny na określone menu. Częściej zwracają uwagę na "happy hours" kobiety oraz osoby do 34. roku życia.

Według ekspertów BIG InfoMonitor następstwa zachowań finansowych Polaków to efekt m.in. z problemów finansowych związanych z nieprzemyślanymi decyzjami. Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, ok. 9 proc. dorosłych Polaków ma jakieś długi, których nie jest w stanie spłacać w terminie. To np. czynsz, rachunek za telefon i internet, telewizję kablową, alimenty, kara za jazdę bez ważnego biletu, raty za zakupiony sprzęt RTV lub AGD czy też raty pożyczek i kredytów, głównie konsumpcyjnych. "W pierwszym półroczu liczba niesolidnych dłużników zwiększyła się o ponad 13 tys. do blisko 2,8 mln osób" - wskazuje BIG.

Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor (BIG InfoMonitor) prowadzi Rejestr Dłużników BIG. Działając w oparciu o Ustawę o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych przyjmuje, przechowuje i udostępnia informacje gospodarcze o przeterminowanym zadłużeniu osób i firm.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.