Badanie: Coraz większą popularnością wśród Polaków cieszą się smaki orientalne



horecatrends.pl - 17 lipca 2019 09:44


Z kuchni zagranicznych Polacy najbardziej lubią potrawy kuchni włoskiej. Wskazują na to badania konsumenckie przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Ajinomoto Poland. Te same badania pokazują jednak również, że znacząco wzrosła liczba miłośników kuchni orientalnej. Jeszcze dwa lata temu co czwarty Polak (25%) deklarował, że lubi kuchnię orientalną. Dziś odsetek ten wynosi już 70% ankietowanych. Z tej grupy badanych, aż 60% wskazało na kuchnię japońską jako tę, którą preferuje najbardziej.

Badanie konsumenckie wykazało także, że pierwsze skojarzenie z kuchnią japońską to „duże spożycie ryb” (55 proc.). Kuchnia japońska dla niemal połowy badanych to kuchnia zdrowa oraz zawierająca dużo warzyw (41 proc.). Więcej niż co trzeci ankietowany zwraca uwagę na używanie w niej dużo produktów świeżych, jej wpływ na długowieczność oraz na zastosowanie w niej sosu sojowego.

Potrawą, która zdecydowanie kojarzy się z kuchnią japońską, jest sushi (79 proc.). Prawie połowa badanych wskazuje również na zieloną herbatę (matchę, sencha). Co trzeci ankietowany zna i kojarzy z kuchnią japońską zupę miso (35 proc.). Niemal 30 proc. kojarzy tempurę (owoce morza lub warzywa w panierce i smażone na oleju), a co czwarty zna takie potrawy jak kurczak/łosoś teriyaki, zupa ramen lub pierogi gyoza.

Odpowiedzi ankietowanych wykazały także, że kuchnię japońską zwykle jemy na mieście. Najczęściej respondenci jedzą potrawy kuchni japońskiej w restauracjach (71 proc.). Prawie 30 proc. kupuje gotowe dania w sklepie, a co czwarty zamawia dania japońskie z dostawą do domu. Co piąty ankietowany jadł dania kuchni japońskiej u znajomych lub też przygotowuje je samodzielnie w domu.

Najczęściej przygotowywanym w domu daniem japońskim jest sushi (52 proc.). 26 proc. badanych, którzy przygotowują sushi, robi to co najmniej kilka razy w miesiącu. Inne często serwowane dania to zielona herbata (35 proc.), ramen (35 proc.) oraz kurczak lub łosoś teriyaki (28 proc.). 30 proc. badanych przygotowuje zupy ramen co najmniej klika razy w miesiącu. Z kolei najbardziej popularne przyprawy kuchni japońskiej deklarowane przez respondentów to wasabi (44 proc.), sos sojowy (40 proc.) i sake (40 proc.).

–  Zwyczaje żywieniowe i preferencje smakowe Polaków zmieniają się. Potwierdzają to przeprowadzone na nasze zlecenie przez firmę SW Research badania, z których wynika, że coraz większą popularnością cieszą się tu smaki orientalne – w tym oczywiście japońskie. Badanie odzwierciedla także duże zainteresowanie żywnością street food. Polacy coraz chętniej zamawiają jedzenie i jedzą poza domem. Rośnie też zainteresowanie kosztowaniem niecodziennych smaków oraz odkrywaniem różnorodnych kuchni, w tym japońskiej. Stąd popularność  restauracji serwujących ramen czy sushi barów – komentuje wyniki badań Toshiro Tsuboi, prezes Ajinomoto Poland Sp. z o.o.