Partner portalu
Badanie: Ponad połowa Polaków najchętniej kupuje czerwone wina wytrawne Czerwone wina wytrawne stanowią 52% wszystkich sprzedanych win w 2019 roku w Polsce, fot. unsplash/Kelsey Knight

Badanie: Ponad połowa Polaków najchętniej kupuje czerwone wina wytrawne

Według raportu Kondrat Wina Wybrane w 2019 zwiększyła się sprzedaż win w Polsce o 15% w porównaniu z 2018. Największą popularnością cieszą się czerwone wina wytrawne, które stanowią 52% wszystkich sprzedanych win w 2019 roku. Dzięki szerokiej ofercie i dużej rozpiętości cenowej konsumenci mogą znaleźć dobre wina już za ok 30 zł.

Autor: horecatrends.pl Data: 12 lutego 2020 13:23

– Wino przestaje być trunkiem zarezerwowanym tylko na szczególne okazje. Coraz częściej pijemy je na co dzień, jako dodatek do posiłku lub dla chwili przyjemności. Podajemy je również jako główny trunek na spotkaniach z przyjaciółmi, imprezach rodzinnych i okolicznościowych. Rozpiętość cen i szeroka oferta sklepów specjalistycznych pozwala konsumentom dopasować wina do swoich preferencji – mówi Mikołaj Kondrat, prezes Kondrat Wina Wybrane.

Według raportu Kondrat Wina Wybrane klienci najchętniej wybierają wina czerwone, wytrawne. Wina czerwone odpowiadały za 52% całej sprzedaży win w 2019 roku. Z tej puli aż 95% stanowiły wina wytrawne. Wybór padał przede wszystkim na trunki jednoszczepowe takie jak: primitivo, tempranillo, monastrell, syrah i malbec. 4% wszystkich sprzedanych butelek wina czerwonego to wino półsłodkie a 1% - wina słodkie.

– Polacy lubią wina pełne, słoneczne, o intensywnych i słodkich aromatach czerwonych oraz ciemnych owoców, gładkie i z wyczuwalną słodyczą – wyjaśnia Anna Sułek, dyrektor zarządzająca, Kondrat Wina Wybrane.

Wina białe stanowiły około 44% całej sprzedaży win w 2019 roku. 74,4% wszystkich sprzedanych butelek wina białego to wina wytrawne, kolejne miejsca zajmują wina półwytrawne (17,6%), wina półsłodkie (7,8%) i wina słodkie (3,16%). W przypadku win białych także preferujemy trunki jednoszczepowe. W pierwszej kolejności są to: macabeo, sauvignon blanc, viognier i chardonnay.

– Na uwagę zasługują również wina białe, musujące. O ile zainteresowanie szampanem utrzymuje się na stałym poziomie, to sprzedaż włoskiego Prosecco i hiszpańskiej Cavy z naszej selekcji systematycznie wzrasta o około 3% rocznie – dodaje Anna Sułek.

Wina z Francji i Włoch coraz popularniejsze

Od wielu lat wina hiszpańskie, włoskie i francuskie cieszą się w Polsce największą popularnością. W ubiegłym roku sprzedaż win włoskich wzrosła o 5,6% a francuskich o 5,2%. Niewielki spadek sprzedaży (0,5%) odnotowały natomiast wina hiszpańskie.

– Zainteresowanie winami z tych regionów pokrywa się z popularnymi kierunkami enoturystycznymi. Preferencje konsumentów podążają za rosnącą wiedzą. Z racji rozwoju turystyki, powszechnej dostępności i niewygórowanych cen obserwujemy wzrost zainteresowania warsztatami, degustacjami oraz wyjazdami do winnic w Europie i na świecie - stąd dynamiczny rozwój naszego programu podróży winnych „Misja Wino” – wyjaśnia Mikołaj Kondrat, prezes Kondrat Wina Wybrane.

Wina do 30 zł wybieramy najczęściej

Polacy mają coraz większą wiedzę o winach, za którą idą sprecyzowane oczekiwania. Przy szerokiej ofercie na rynku i dużej rozpiętości cenowej konsumenci coraz częściej poszukują dobrych win w  umiarkowanych cenach. W ubiegłym  roku, w sklepach specjalistycznych Kondrat Wina Wybrane 48,2% wszystkich sprzedanych butelek stanowiły wina, których koszt nie przekraczał 30 zł/szt. Raport ten pokazuje, że liczba ta spadła o  5% w porównaniu z 2018r.

Wina z przedziału cenowego 30-50 zł stanowiły 36,4% całej sprzedaży i jest to wzrost o 12,2 % w porównaniu z 2018r. Natomiast co 7 wino sprzedane w ubiegłym roku kosztowało od 50 do 100 zł. Wyraźnie wzrasta też zainteresowanie winami segmentu premium, których cena za butelkę przekracza 100 zł. Sprzedano ich w 2019 roku o 6,5% więcej niż w 2018.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.