Badanie: pracodawcy rezygnują z firmowych wigilii



portalspozywczy.pl - 09 grudnia 2020 09:29


W tym roku pracodawcy rezygnują z organizowania dla pracowników świątecznego spotkania, wzrósł natomiast odsetek firm, które wręczą pracownikom bony podarunkowe - wynika z badania Instytutu Badawczego Randstad i Gfk Polonia.

W tym roku jedna czwarta firm planuje zorganizować spotkania świąteczne dla pracowników, podczas gdy rok temu takie plany deklarowało 47 proc. pracodawców. "Na tegoroczne święta bez wątpienia wpłynęła pandemia COVID-19. Spotkania świąteczne, które plasowały się zwykle na pierwszej pozycji wśród inicjatyw skierowanych do pracowników, teraz w części przypadków prawdopodobnie nie mogą się odbyć z powodu epidemii" - zauważa Instytut Badawczy Randstad.

35 proc. firm planuje przekazać pracownikom premie okolicznościowe, a 33 proc. bony podarunkowe. 23 proc. pracodawców chce dać upominki dla dzieci pracowników. W porównaniu z badaniem sprzed roku bony podarunkowe znacznie zyskały na popularności (wówczas 26 proc. firm deklarowało przekazanie bonów).

Nieznacznie wzrosła popularność angażowania pracowników w akcje charytatywne (z 18 do 21 proc.). 21 proc. firm nie planuje żadnych specjalnych działań związanych ze świętami (rok temu 16 proc.).

Z badania wynika, że w tym roku pracodawcy zamierzają wydać więcej na inicjatywy bożonarodzeniowe niż w 2019 roku. 35 proc. firm (wzrost o 16 p.p.) planuje wydać 300-500 zł na jednego pracownika. Spadł za to odsetek firm, przewidujących wydatek mniejszy niż 300 zł.

W większości firm bony podarunkowe - według deklaracji pracodawców - będą przyznawane wszystkim pracownikom. W przypadku premii okolicznościowych 81 proc. planuje przyznać je wszystkim pracownikom, 12 proc. większości, natomiast 7 proc. mniej niż połowie załogi lub tylko pojedynczym pracownikom. Przeważnie kwota bonów oraz premii będzie zróżnicowana np. ze względu na stanowisko czy dział.

Zdaniem Moniki Fedorczuk, eksperta rynku pracy Konfederacji Lewiatan, obecna sytuacja jest dużym wyzwaniem dla działów HR. "Konieczne stało się zastąpienie dotychczasowych tradycji firmowych związanych z obchodami świąt innymi formami (...). Widać wyraźnie, że na razie nie ma nowych pomysłów na sprostanie temu zadaniu. Być może w kolejnych latach pojawią się inne rozwiązania na okołoświąteczne inicjatywy lub też - o ile sytuacja wróci do poprzedniego stanu - z ulgą wrócimy do znanych sposobów firmowego świętowania" - powiedziała.

Badanie zrealizowano od 6 października do 8 listopada metodą CATI na próbie 1000 przedsiębiorstw reprezentatywnej ze względu na region i wielkość firmy.