Bezalkoholowa rewolucja przyspiesza. Trendy na rynku piw bez %



horecatrends.pl/informacja prasowa - 25 maja 2021 15:21


Już co trzeci Polak sięga po piwo bezalkoholowe. Oferta piw bez % przyciąga do kategorii piwnej więcej młodych dorosłych, prowadzących aktywny styl życia konsumentów oraz więcej pań, które rzadziej sięgają po piwa alkoholowe. Dynamika rozwoju tego segmentu nie zwalnia nawet w pandemii.

Jak wynika z analizy badania Need for Beer 2020, przeprowadzonego na zlecenie Grupy Żywiec przez agencję badawczą IQS, Polacy dokonują coraz bardziej świadomych i odpowiedzialnych wyborów. Bezpośrednio wpływa to na kategorię piw 0.0%, która cieszy się rosnącą popularnością wśród różnych płci i grup wiekowych. Od dawna konsumenci tego segmentu to już nie tylko kierowcy czy osoby opiekujące się dziećmi. Dlaczego sięgamy więc po piwa bez alkoholu? Powodów jest znacznie więcej.

Piwo 0.0% nie ma płci

Kto właściwie wkłada do koszyka produkty z tej kategorii? Wśród kupujących piwa bezalkoholowe panuje demokratyzacja płci. Pomimo nieco wyższego udziału pań w segmencie, po piwa 0.0% sięgają porównywalnie często również mężczyźni. Przy wyborze kierują się jednak innymi cechami produktu – kobiety częściej zwracają uwagę na oryginalny smak, cenę oraz wielkość opakowania, podczas gdy uwagę mężczyzn przykuwa typowo piwny smak i wygodne opakowanie.

Zrównoważony styl życia

Aktywność sportowa oraz względy zdrowotne – te powody jako istotne w wyborze piw bezalkoholowych wskazało łącznie aż 36 proc. ankietowanych. Aktywne spędzanie czasu to główny motywator dla młodszych konsumentów 18-24 lata. Osoby między 30-44 rokiem życia częściej opiekują się dziećmi, a konsumenci po 45 roku życia częściej podają powody zdrowotne. Piwa smakowe 0.0.% wybieramy również po to, by zaspokoić potrzebę relaksu (24 proc.).

Orzeźwienie i smak

Polacy sądzą, że piwa bezalkoholowe lepiej gaszą pragnienie i niemal 1/5 kupuje je dla orzeźwienia. Często jednak po prostu mamy chęć spróbować czegoś nowego – taką odpowiedź wskazało 10 proc. konsumentów.

Jak pokazuje badanie różnią nas preferencje dotyczące smaku. Panie wolą piwa smakowe (61 proc.), a mężczyźni stanowią większość wśród konsumentów lagerów 0.0% (72 proc.). Piwa smakowe cieszą się też większym zainteresowaniem wśród młodych dorosłych (18-24 lata), a starsi piwosze częściej kupują piwa jasne.

W tegoroczną Majówkę częściej bez %

Z danych MPlatform wynika, że mimo zimnej i deszczowej pogody w tegoroczną Majówkę w małych sklepach sprzedało się o 6 proc. więcej piwa bezalkoholowego niż w roku ubiegłym[1] To potwierdza, że trend sięgania po piwa bez procentów nie zwalnia tempa nawet w okresie pandemii.

Polacy chętnie sięgają po piwa bezalkoholowe w sklepach małego formatu. Z naszych danych wynika, że piwa bezalkoholowe rosną nowościami, których w tym roku pojawiło się łącznie blisko 60 – komentuje Ewa Rybołowicz, Dyrektor ds. analiz rynkowych, COPM Centrum Innowacji wprowadzającego narzędzia do cyfrowego rozwoju małego handlu.

3 lata bezalkoholowej rewolucji

W ostatnich latach wyraźnie widać zmiany w strukturze spożycia piwa w Polsce. Konsekwentnie spada konsumpcja piw mocnych, a dynamicznie rośnie zainteresowanie ofertą 0.0%. Co ciekawe, jeszcze do roku 2018 segment piw bezalkoholowych w Polsce praktycznie nie istniał.

Kiedy w 2018 r. wprowadzaliśmy na polski rynek koncepcję Strefy Zero, segment piw bezalkoholowych praktycznie nie istniał. W tym momencie natomiast Polska zajmuje jedno z czołowych miejsc w Europie pod kątem udziału piw bezalkoholowych w sprzedaży wartościowej w całej kategorii piwa. Cieszymy się, że Grupa Żywiec była inicjatorem tej rewolucji i nie zwalniamy tempa nieustannie rozszerzając nasze portfolio – komentuje Magdalena Brzezińska, dyrektor ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec.

W tym roku portfolio firmy wzbogaciło się o cztery nowości – dwa nowe smaki Warki Radler 0.0.% kiwi z pigwą i ananas z cytrusami, Heinekena 0.0.% w butelce 0.33 ml, a także pierwszy bezalkoholowy wariant ulubionego piwa smakowego Polaków, czyli Desperadosa – Desperados Virgin 0.0.%. Łącznie Grupa Żywiec oferuje już 12 bezalkoholowych piw w czterech segmentach: piwa smakowe, radlery, piwne specjalności oraz lagery.

Naszą ambicją jest zapewnić konsumentom możliwość wyboru zawsze i wszędzie, dlatego obok inwestycji w atrakcyjną ofertę cały czas rozwijamy też dystrybucję naszych unikalnych Stref Zero, aby konsument mógł łatwo znaleźć piwa bezalkoholowe w punkcie sprzedaży oraz zapewniamy mocne wsparcie marketingowe, aby rosła świadomość wyboru – dodała Brzezińska.