Znane jest powiedzenie „jeść oczami”. Wzrok to nie jedyny zmysł zaangażowany w proces jedzenia. Na to, jak odczuwamy smak wpływ mają wszystkie zmysły – to, w jaki sposób, pomaga nam wyjaśnić neurogastronomia, czyli nauka o postrzeganiu smaku i jego wpływie na funkcje poznawcze i pamięć.
Neurogastronomia to stosunkowo młoda gałąź łącząca świat nauki i kulinariów. Prowadzone badania wyjaśniają, jak działa ludzki mózg i przedstawiają źródła zachowań, które wpływają na to, jak doświadczamy jedzenia i picia. Zapoczątkowana w 2006 roku, dziedzina ta rozwinęła się teraz w wyspecjalizowany obszar nauki, który zagłębia się w biologię molekularną receptorów węchowych, biochemię przygotowywania żywności oraz obrazy zapachowe i mózgowy system smakowy. Krótko mówiąc, neurogastronomia zmienia sposób, w jaki patrzymy na jedzenie i smak: zamiast modyfikacji genetycznych i zmiany smaku jedzenia, nauka ta koncentruje się na możliwościach „przeprogramowania” mózgu, aby inaczej postrzegał jedzenie.
Neurogastronomia angażuje Chefów Kuchni, naukowców, psychologów i technologów żywności w poszukiwania interdyscyplinarnych sposobów rozwiązywania problemów przy użyciu informacji z różnych dziedzin. Choć kubki smakowe umieszczone są tylko na języku, w postrzeganiu smaku istotną rolę odgrywa także wiele innych części ciała. Poznawanie złożonych procesów mózgowych, które pomagają nam zrozumieć dlaczego, co i jak jemy jest głównym celem neurogastronomii. Z punktu widzenia konsumenta korzyści płynące z odkrywania neurogastronomii są dwojakie: nie tylko może ona poprawić doznania kulinarne, ale może również pomóc pracownikom służby zdrowia poprawić jakość życia pacjentów.
Charles Spence, profesor psychologii eksperymentalnej na Uniwersytecie Oksfordzkim, od lat prowadzi badania mające przynieść odpowiedzi na pytania takie jak: jak podawać potrawy, które przemawiają do daltonistów, czy jaki wpływ mają sztućce (ich rozmiar, waga czy kolor) na postrzeganie smaku i aromatu potraw. Dzięki niemu wiemy już że żywność była oceniana jako najbardziej słona, gdy próbowano ją na nożu, a lżejsza łyżka sprawiała, że jogurt wydawał się gęstszy. Także dźwięk, jaki wydają sztućce, gdy ocierają się o ściankę pojemnika z produktem ma wpływ na smak, jaki poczujemy: jedno z badań wykazało, że jogurt jest postrzegany jako słodszy i bardziej złożony, gdy jest serwowany w szklanych słoikach. Inne godne uwagi wnioski wyciągnięte z badań Spence'a obejmują fakt, że białe talerze sprawiają, że jedzenie jest odbierane jako o 10 procent słodsze i o 15 procent bardziej aromatyczne, gdy jest podane na białym talerzu, niż to samo danie serwowane na talerzu czarnym.
Korzystając z tej wiedzy, linie lotnicze Finnair zdecydowały się rozpracować wpływ hałasu wewnątrz samolotu na percepcję smaku. Ciągły szum, który słyszymy w trakcie lotu wzmacnia smak umami i gorzki, redukując smak słony i słodki. Z udziałem szefa kuchni firmy Finnair, Stevena Liu i profesora kuchni molekularnej Anu Hopia, z dźwięków natury Laponii powstały niepowtarzalne pejzaże dźwiękowe wzmacniające odpowiednie smaki każdego z dań serwowanych na pokładach samolotów lotów z Azji.
Głodnym wiedzy w tym temacie polecamy podcast Dziennik Zmian (odcinek #188 Smak. Neurogastronomia. Szukanie guza), a głodnym wrażeń Restaurację Fat Duck w Londynie, gdzie daniem „The Sound of the Sea” Chef Heston Blumenthal doskonale pokazuje jak emocjonalne wspomnienia i sensoryczne skojarzenia mogą poprawić doznania i smak jedzenia.
Tegoroczna wiosenna edycją Restaurant Week odbywa się pod hasłem #FoodSoundsGood! W festiwal angażuje się blisko 400 restauracji w Polsce.
Restaurant Week odbywa się w największych regionach Polski: Warszawie, Łodzi, Lublinie, Rzeszowie, Krakowie, na Śląsku, we Wrocławiu, w Poznaniu, Trójmieście, Szczecinie, Białymstoku, na Warmii i Mazurach, a także w Radomiu. Miejsca można już rezerwować na stronie Festiwalu https://RestaurantWeek.pl/. Należy wybrać liczbę osób, datę, godzinę oraz jedno z dwóch menu. Każda wizyta w Restauracji podczas Restaurant Week jest przewidziana na 90 minut.
W ramach wiosennej edycji festiwalu pierwszy raz najlepsi Chefowie przygotowali popisowe śniadania dostępne w najmodniejszych restauracjach i śniadaniowniach w Polsce. Rezerwacje stolików z menu dostępne są już na https://BreakfastWeek.pl. Promocyjna festiwalowa cena 33 zł obejmuje także festiwalowe kawy z napojem roślinnym Alpro Barista! Breakfast Week trwa do końca kwietnia w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Trójmieście i we Wrocławiu.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.