Partnerzy portalu
Black Friday 2021. Co to jest Czarny Piątek? fot. shutterstock

Black Friday 2021. Co to jest Czarny Piątek?

Black Friday czyli Czarny Piątek to okazje, promocje, przeceny. Zakupowe szaleństwo. W USA to często najbardziej dochodowy dzień dla sprzedawców w ciągu całego roku. Jak Polacy do tego podchodzą?

Autor: www.horecatrends.pl Data: 26 listopada 2021 14:46

Black Friday - co to jest Czarny Piątek

Black Friday czyli Czarny Piątek to piątek po Dniu Dziękczynienia i początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem w Stanach Zjednoczonych. Od początku XXI wieku zwyczaj ten jest propagowany, z powodów komercyjnych, niemal na całym świecie.

Black Friday 2021 - czy Polacy zwariowali na punkcie promocji?

Wyniki badania z października 2021 r. mówią, że wśród Polaków częściej występuje negatywny stosunek do czarnopiątkowych wyprzedaży aniżeli pozytywny. 48% ankietowanych dostrzega nieuczciwych manipulacji cenami produktów, kiedy to przed wyprzedażą kwota na cenniku jest podnoszona, a następnie „obniżana”. 43% jest zdania, że w Black Friday przeceniane są nieciekawe lub zalegające produkty, a 38% wskazało, że wielkość rabatów w Black Friday nie wyróżnia się na tle innych wyprzedaży.

Jedna czwarta polskich konsumentów zgadza się z opinią, że Black Friday daje możliwość dokonania zakupów na bardzo korzystnych warunkach. 24% uważa Black Friday za najlepsze święto wyprzedażowe, a 14% podkreśla, że Black Friday jest okazją do kupowania drogich rzeczy z dużym upustem.

W 2020 roku Black Friday odbyło się w warunkach pandemii. Z danych  Google Trends wynika, że liczba zapytań do wyszukiwarki, związanych z czarnopiątkowymi wyprzedażami, w ubiegłym roku spadła o 37%. W Polsce szczyt Black Friday przypadł na 2018 rok, a spadek zainteresowania zauważalny jest już w 2019 roku – informuje Picodi.com.

Black Friday 2021. Ile wydamy?

Chęć aktywnego udziału w tegorocznym Black Friday zadeklarowało 31% ankietowanych. 33% kategorycznie odrzuciło możliwość udziału w wyprzedażach, a 36% jest jeszcze niezdecydowanych. Wśród czynników, które skłoniłyby do zakupów w Black Friday, najczęściej wybieraną opcją był rabat na pożądany produkt (34%). Wyższe rabaty przekonałyby 28% ankietowanych, a dodatkowy cashback, czyli zwrot części wydanej kwoty zachęciłby 14%. Jednak 24% osób nie przekonałoby nic.

Black Friday 2021 - na jakie okazje polujemy

Konsumenci, którzy zdecydują się wziąć udział w wyprzedażach przede wszystkim "polują" na odzież i obuwie (69%), na drugim miejscu jest elektronika i AGD (54%), a na trzecim – akcesoria sportowe (39%). Przeciętny klient jest gotowy wydać na zakupy w Black Friday 735 złotych, kiedy w 2020 roku kwota ta wynosiła 945 złotych.

Black Friday 2021 - uwaga na pułapki

Polacy otrzymają ponad 7,75 mln uszkodzonych towarów o łącznej wartości ponad 120 milionów złotych zakupionych przy okazji Black Friday – wynika z badania zleconego przez DS Smith.

Każdego roku UOKiK otrzymuje skargi od konsumentów, którzy dali się złapać w sidła promocji związanych z Black Friday. Dotyczą one m.in. żonglowania cenami czyli stwarzania pozoru, że promocja jest atrakcyjna - poprzez podnoszenie ceny kilka dni wcześniej. Tego typu działania mogą stanowić nieuczciwe praktyki rynkowe, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów – informuje UOKiK.

– Najważniejszym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. Podczas „super okazji” warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują te same prawa konsumenckie. Prawo do reklamacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta – także osób kupujących na wyprzedażach – wyjaśnia prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.