Partner portalu
Blisko 80 proc polskich konsumentów w dużych miastach kupuje gotowe dania fot. shutterstock

Blisko 80 proc polskich konsumentów w dużych miastach kupuje gotowe dania

Prawie 40% badanych chce przede wszystkim w ten sposób zaoszczędzić swój czas. Co ciekawe, niespełna 50% respondentów robi takie zakupy zupełnie spontanicznie. A niecałe 40% konsumentów przyznaje, że zaopatruje się w tego typu towary aż 4 razy w tygodniu. Z kolei ponad 50% kupujących sprawdza skład produktu, a przeszło 30% zwraca uwagę na promocyjną cenę. Do tego prognozy na przyszłość zakładają jeszcze większą zwyżkę, co podkreślają eksperci komentujący wyniki badania Grupy AdRetail oraz Hiper-com Poland.

Autor: portalspozywczy.pl Data: 08 grudnia 2018 08:31

Jak zauważa Maciej Tygielski, szef sprzedaży w Grupie AdRetail, początkowo na rynku dań gotowych dominowały zupki. One stanowiły stosunkowo niewielki element całodziennego planu żywieniowego. Natomiast dziś oferta jest znacznie szersza i lepsza jakościowo. Są osoby, które w zasadzie tylko i wyłącznie bazują na gotowych potrawach. Wcześniej to nie miało miejsca. 

– W dużych miastach żyje się coraz szybciej i intensywniej, najczęściej więc stawiamy na wygodę oraz oszczędność czasu. Dania gotowe są dla takich konsumentów doskonałym rozwiązaniem. Ponadto jest dostęp do większej liczby sklepów, a zatem każdy znajdzie coś dla siebie – dania mięsne, wegetariańskie, dietetyczne, na zimno, bio i eko – mówi Katarzyna Grochowska, Projekt Manager z Hiper-com Poland.

Zdaniem ekspertów z branży, ten trend się utrzyma. Już teraz można stwierdzić, że oferta rozwija się bardzo dynamicznie, co jest odpowiedzią na zapotrzebowanie konsumentów. Jak zaznacza Beata Łosiak, PR Manager z firmy Hortex, w ciągu ostatniego roku rynek dań gotowych na bazie warzyw wzrósł o kilkanaście procent. I co ważne, prognozy na najbliższą przyszłość zakładają dalszy wzrost popularności mrożonek.

– Choć rynek zmienia się bardzo intensywnie, na czele stawki niezmiennie znajdują się pozycje klasyczne. Decyzje konsumentów często są uzależnione od obowiązującej mody żywieniowej. W ostatnich latach szczególnie silnym trendem stała się kuchnia roślinna. Propozycje wegetariańskie czy wegańskie są coraz częściej poszukiwane w sklepach. Wyraźnie widzimy również zwrot w stronę potraw orientalnych – informuje Paweł Wojciechowski, członek zarządu, dyrektor handlowy na Polskę i Europę Centralną FRoSTY.

Z badania również wynika, że 46% ankietowanych dokonuje zakupów dań gotowych spontanicznie. W opinii Katarzyny Grochowskiej, konsumenci nie zawsze planują wizytę w sklepie. Idą do niego, gdy mają czas, a o tym, co wrzucić do koszyka, często decydują na miejscu. Obecne trendy pokazują, że polski klient zwraca większą uwagę na jakość niż cenę. Nie będzie więc starał się ograniczyć wydatków. Zakupów nie zaplanuje, tylko zrobi je spontanicznie.

– 39% badanych kupuje takie dania 4 razy w tygodniu i to będzie stopniowo się zwiększać. Gotowanie na 3 dni mamy już za sobą. Żyjemy w czasach, w których łatwo jest zmieniać jedzenie z dnia na dzień. Można się o tym przekonać nie tylko w sklepach, ale również, kiedy do biura dociera dostawca z szeroką ofertą. Tam nikt nie planuje, co wybierze danego dnia – stwierdza Maciej Tygielski. 

Większość, bo 51%, badanych szczególnie zwraca uwagę na skład gotowych dań. Eksperci nie są tym zaskoczeni. Beata Łosiak podkreśla, że dla konsumentów coraz większe znaczenie mają także walory zdrowotne spożywanych produktów. Dla nich idealnym rozwiązaniem są mrożone dania. Powstają z wybranych warzyw, które trafiają do produkcji tuż po zbiorach. Dzięki błyskawicznemu mrożeniu zachowują to, co w nich najcenniejsze, czyli witaminy i minerały.

– Obecnie panuje trend jakości. Cena już od dłuższego czasu nie gra pierwszych skrzypiec. Dotyczy to w tej chwili praktycznie całego rynku FMCG, dania gotowe nie są tu wyjątkiem. Konsument może wybierać spośród bardzo wielu różnych towarów. Konkurencja jest więc ogromna i to na składzie powinni skupić się w tej chwili producenci tego segmentu – dodaje projekt manager z Hiper-com Poland.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.