Partnerzy portalu
Co natura daje nam na lipiec? 5 sezonowych inspiracji Horecatrends.pl fot. shutterstock.com / unsplash

Co natura daje nam na lipiec? 5 sezonowych inspiracji Horecatrends.pl

Mamy połowę roku, a tym samym, najlepszy czas, aby sięgnąć po bogactwo, jakie oferuje nam natura. Lato niesie ze sobą wiele dobrodziejstw w postaci wszelakich warzyw, owoców i  pierwszych grzybów, które "krzyczą" do nas na straganach. A które najchętniej lądują na talerzach blogerów i w restauracyjnych sezonowych menu? Przygotowaliśmy mały przegląd!

Autor: PM, www.horecatrends.pl Data: 01 lipca 2019 06:22

1. Bób - wykwintny i prosty

Bób to warzywo, które właśnie latem dominuje na straganach. Nie jest ono wynalazkiem naszych czasów, lecz pamięta najstarsze cywilizacje. Młode ziarna bobu mają jasny, zielony kolor i mogą być zjadane na surowo. Te dojrzałe - należy wcześniej obgotować. Bób zawiera dużo związków docenianych przez dietetyków. Posiada duże pokłady wapnia, żelaza, magnezu, dodatkowo witaminy z grupy B, PP i C. Bogaty jest w białko i błonnik.

Ze względu na popularność upraw, większość dań z wykorzystaniem bobu pochodzi z regionów basenu Morza Śródziemnego, Bliskiego Wschodu i Centralnej Azji. Egipcjanie mają medamis - duszony bób, Arabowie - falafel - czyli drobne kulki zrobione z masy przyrządzonej z grochu, bobu lub ciecierzycy. We Włoszech bób często pojawia się na talerzach np. z dodatkiem boczku, czyli fave al guanciale. 

Bób był również bardzo popularnym warzywem w średniowiecznej Polsce i generalnie w Europie. Uznany był zdecydowanie za najlepszą strawę dla pospólstwa, które przez królewskie zakazy nie mogło polować na dziką zwierzynę. Bób był traktowany więc jako zamiennik mięsa.

Obecnie bób nie należy już do najtańszych produktów, dodaje się go także do dań wykwintnych. Jednakże nadal najlepiej smakuje podany w prosty sposób - polany roztopionym masełkiem lub oliwą z czosnkiem. Można też zaszaleć!

View this post on Instagram

Bób, hummus, włoszczyzna 💚🌱 Przyznam, że pomimo upałów potrafię jeść dużo warzyw i owoców. Jeśli chodzi o posiłki to ogromne sałatki i roślinne talerze są u mnie codziennie. ✨ Dzisiaj młode ziemniaczki, improwizacja z udziałem bobu (🤣) i sałatka z ogórka, selera naciowego i granatu. Co więcej wszystkie składniki są z koszyka promocji w warzywniaku. 😎💸 . Bomba smakowa z bobu: 💚🌱 • 1 szklanka ugotowanego bobu (około 1,5-2 szklanki nieugotowanego) • garść natki pietruszki, mięty i kolendry • 1/4 awokado • 1/2 pomidora bez skórki • 1 ząbek czosnku • sól (odrobina) i pieprz do smaku Bób gotujemy do miękkości (10 minut) następnie przelewamy zimną wodą i obieramy z łupin. Umieszczamy połowę ilości bobu w miseczce razem z awokado, obranym i pokrojonym w kostkę pomidorem, posiekanym czosnkiem - wszystko rozgniatamy widelcem, dodajemy resztę bobu w całości i mieszamy. Zioła siekamy i dorzucamy do miseczki i znowu mieszamy. 🥗✨ Gotowe! 💥 Lubicie bób? Sezon się zaczął, a ja dopiero się rozkręcam 😂💚 . #bób #bóbhummuswłoszczyzna #bob #ziemniaki #ziemniaczki #veganrecipes #vegetarianrecipes #wege #weganskie #zdrowojem #weganskieprzepisy #fitprzepisy #wiemcojem #jemzdrowo #redukcja #letniobiad #obiad #zdrowyobiad #fitobiad #obiadw15minut #kwestiasmaku #dietetyczka #dietabezdiety #eatyourplants #dbamoklimat

A post shared by Weronika (@talerzdietetyczki) on

I jeszcze jedna inspiracja w stylu #szanujjedzenie:

2. Smak dzieciństwa - agrest

Jego słodko-kwaskowaty smak owoców przywołuje beztroskie wspomnienia ciepłych popołudni spędzonych na działce czy w ogrodzie. Agrest - mimo, że odszedł nieco w zapomnienie, nadal ma wielu zwolenników, zarówno jako roślina uprawna, jak i jako uniwersalny owoc o szerokim zastosowaniu w kuchni. Dzięki swojemu ciekawemu smakowi idealnie nadaje się do wszelkiego rodzaju przetworów, dżemów, konfitur, kompotów, ciast, słodkich zup i deserów.

3. Czarne złoto prosto z lasu

Podobne wspomnienia przywołują jagody! Nie znam osoby, która nie miałaby "zafarbowanych" ust, zębów i języka po jagodziankach czy pierogach z jagodami! 

Zbierać, kupować i jeść jagody naprawdę warto. Jako jedne z nielicznych owoców nie pochodzą z upraw, mamy więc gwarancję, że nie zostały nafaszerowane chemią czy antybiotykami ze sztucznych nawozów. Ponadto naukowcy i specjaliści od żywienia podkreślają ich liczne, dobroczynne właściwości.

4. Kolejne leśne skarby

Kurki, a właściwie pieprzniki jadalne, to jedne z pierwszych grzybów - pojawiają się w polskich lasach już wczesnym latem. W tym roku - ze względu na upały i suszę - ich ilość może być ograniczona, a ceny - wysokie. Nie zrażajmy się tym jednak - wszak to produkt sezonowy, za który raz czy dwa, można zapłacić więcej!

Grzyby te składają się głównie z wody i są niskokaloryczne (100 g zawiera zaledwie 32 kcal). Kurki zawierają śladowe ilości witaminy B1, C, PP i E, a także niewiele składników mineralnych, takich jak cynk, wapń, fluor, jod czy potas). Mimo to warto po nie sięgać w sezonie - ze względu na smak i grzybowy aromat, który podkreśli wiele dań.

5. Cukrowe złoto

Zamiast wykorzystywać w kuchni kukurydzę z puszki, zdecydowanie lepiej kupić latem na targu świeżą kolbę. Kukurydza cukrowa to prawdziwa skarbnica cennych składników, m.in. zawiera mnóstwo dobrze przyswajalnego błonnika, zapewniającego uczucie sytości, korzystnie wpływającego na pracę przewodu pokarmowego i przyspieszającego usuwanie z organizmu szkodliwych toksyn.

Kukurydzę można grillować, gotować i piec. Ziarna z młodej kolby są na tyle miękkie i delikatne, że możemy je wykorzystywać na surowo, np. jako składnik sałatki czy dodatek do domowego pieczywa czy nawet ciasta naleśnikowego.

SMACZNEGO!

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.