Czy może być lepszy moment, by zainteresować się produktami roślinnymi? - relacja z targów Anuga 2019



Maciej Otrębski z Roślinniejemy dla www.horecatrends.pl - 31 października 2019 14:01


170 tyś. uczestników, 7,5 tys. wystawców i tysiące nowych produktów, konceptów. Jeśli interesują Cię innowacje w branży spożywczej - pierwszy tydzień października spędzasz w Kolonii. Obok paryskiego SIAL, Anuga to targi, które trzeba postrzegać jako wyznacznik kierunków w branży spożywczej na kolejne lata. Po dwóch dniach spędzony w Koelnmessse nasuwa się jeden wniosek - o roślinnych produktach i alternatywach do białka zwierzęcego po prostu jest głośno. Najlepszy przykład - hala mięsna na Anuga 2019.

Beyond Meat podejmuje współpracę z sieciami handlowymi jedynie w wypadku, gdy ich produkty pojawiają się na mięsnych półkach - jak się okazuje, przedstawiciele branży mięsnej, już nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale także w Europie, również w Polsce - podejmują działania by wdrożyć do swojej oferty roślinne alternatywy mięsa. Na targach Anuga - swoje roślinne brandy przedstawiło kilkanaście firm, których domeną pozostaje produkcja odzwierzęca, nie kolidując jednak z budowaniem portfolio produktów roślinnych - od alternatyw kurczaka, przez burgera, do klasycznej kiełbaski bratwurst. Holendrzy, Szwedzi i Niemcy przodują.

Planty of Meat to brand niemieckiego Frost Meat, którego flagowym produktem jest roślinny burger. Oparty o białko słonecznika burger jest rzeczywiście soczysty, jego tekstura i smak są bardzo “wołowe”, kolor zmienia się w zależności od poziomu wysmażenia, a chwilę po degustacji można wyczuć charakterystyczny mięsny posmak. W swoim katalogu firma ochoczo używa terminu plant based meat w odniesieniu do swoich roślinnych produktów, zapowiadając roślinne mięso mielone, czy kiełbaski.

Kolejnym wartym odnotowania projektem jest marka Blue Butcher, która stanowi najbardziej wyeksponowany element stoiska holenderskiej firmy Van Loon - co świadczy o tym, że stricte mięsne firmy poważnie traktują kategorię alternatyw mięsa. Pod marką Blue Butcher znaleźć można szereg produktów - od burgera, przez klopsy, czy sznycla, wszystkie o zawartości ok. 20 g białka w jednej porcji. Warto także wspomnieć o roślinnym bekonie i chorizo szwedzkiej marki Peas of Heaven, oraz polskim akcencie - firma Żaczyk specjalizująca się w produkcji mięsa wołowego zaprezentowała także roślinnego burgera. Czyżby sukces Beyond Meat obudził producentów mięsa?

{media;4233;fot. MO;https://pliki.horecatrends.pl/i/00/42/33/004233.jpg;https://pliki.horecatrends.pl/i/00/42/33/004233_r0_300.jpg}

Roślinne “mięso” na hali mięsnej prezentowały także w pełni roślinne marki jak wspomniane wcześniej Beyond Meat, Naturli, czy brytyjskie Moving Mountains. Wsparcie strategiczne dystrybutorów takich jak Zandbergen i PHW (Beyond Meat) czy Jan Zandbergen (Moving Mountains), daje start-upom dostęp do sieci dystrybucji, a na samych targach Anuga umożliwiło przygotowanie wywierających wrażenie stoisk. Moving Mountains zaprezentowało burgery, parówki oraz kiełbaski - mogę stwierdzić: WOW! Stand Moving Mountains był cały czas zatłoczony, a ich roślinna kiełbaska na bazie boczniaków została ogłoszona jedną z 10 najlepszych innowacji targów Anuga 2019. Wartym odnotowania jest także fakt, że na stoisku Naturli pojawiło się również teksturowane białko grochu dedykowane decydującym się na własną rękę wdrażać roślinne alternatywy mięsa.

{media;4232;fot. MO;https://pliki.horecatrends.pl/i/00/42/32/004232.jpg;https://pliki.horecatrends.pl/i/00/42/32/004232_r0_300.jpg}

Wszystkie opisane wyżej marki swoje stoiska ulokowały na hali mięsnej. Z pewnością coraz więcej uwagi poświęca się roślinnym odpowiednikom mięsa ryb i owoców morza - roślinny łosoś, czy krewetki nie dziwiły na Anudze. Kilka dni temu w sieci pojawiła się informacja o kolejnej inwestycji wartej 7 mln USD - tym razem szwajcarskie Planted, również obecne na targach Anuga, otrzymało duże wsparcie na rozwój roślinnego mięsa kurczaka.

{media;4234;fot. MO;https://pliki.horecatrends.pl/i/00/42/34/004234.jpg;https://pliki.horecatrends.pl/i/00/42/34/004234_r0_300.jpg}

Kontekstu tak widocznemu zwrotowi ku białku z roślin, nadaje program merytoryczny tegorocznej Anugi. Wypełnione sale podczas sesji Preparing for a plant-based future, całodniowa konferencja o alternatywnych źródłach białka, czy tematy takie jak plant-kingdom czy alternatives to all przewijające się mocno w prezentacjach o głównych trendach w branży spożywczej i prezentacje start-upów zdominowane przez produkty roślinne, to kierunkowskazy, które powinny pomóc odpowiedzieć na pytanie: Czy może być lepszy moment by zainteresować się produktami roślinnymi?

Maciej Otrębski, Roślinniejemy