Partnerzy portalu
Czy potrzebujemy kupować żywe karpie? Maja Ostaszewska uważa, że nie, podpisała petycję Swój podpis pod petycją za zakazem sprzedaży żywych karpi złożyła m.in. Maja Ostaszewska. Fot. Materiały prasowe

Czy potrzebujemy kupować żywe karpie? Maja Ostaszewska uważa, że nie, podpisała petycję

Do podpisywania petycji wzywającej do zakazu sprzedaży żywych karpi zachęcała na ulicach Warszawy fundacja Compassion Polska. Symboliczną pocztówkę z podpisami, która zostanie wysłana do Ministra Rolnictwa, podpisała m.in. Maja Ostaszewska

Autor: KG/horecatrends Data: 15 grudnia 2021 13:05

W sondażu CBOS 59,3% mieszkańców Polski poparło zakaz sprzedaży żywych karpi, jeśli w sklepach dostępna byłaby opcja kupna karpia już gotowego w postaci dzwonków lub płatów lub całych tuszy - przypomina Compassion Polska.

Nietypową akcję na rzecz zakazu sprzedaży żywych karpi przeprowadziła w Warszawie fundacja Compassion Polska. Na stoisku przy ulicy Marszałkowskiej podpisać można było petycję w tej sprawie, a także złożyć podpis na symbolicznej pocztówce do Ministra Rolnictwa. Swój podpis złożyła m.in. Maja Ostaszewska, znana ze swojego zaangażowania na rzecz cierpiących zwierząt.

Zakaz sprzedaży żywych karpi powinien natychmiast wejść w życie

Do działania na rzecz karpi sprzedawanych na świątecznych stoiskach zachęcał także karp Krzyś, czyli świąteczna maskotka Compassion Polska. Fundacja apeluje o zakaz sprzedaży żywych karpi już od lat, przedstawiając naukowe dowody na to, że zwyczaj ten wiąże się z wielkim i niepotrzebnym cierpieniem tych zwierząt.

- Zarówno nasz sondaż, jak i reakcje ludzi na naszym stoisku pokazują, że zakaz sprzedaży żywych karpi powinien natychmiast wejść w życie. Polki i Polacy nie chcą kontynuować tego krwawego świątecznego zwyczaju - komentuje dr Krzysztof Wojtas, dyrektor zespołu ds. dobrostanu ryb i ochrony środowiska wodnego w fundacji Compassion Polska.

Sondaż o którym mowa, przeprowadzony został w listopadzie przez CBOS, na zlecenie fundacji Compassion Polska. 59,3% mieszkańców Polski poparło w nim zakaz sprzedaży żywych karpi, jeśli w sklepach dostępna byłaby opcja kupna karpia już gotowego w postaci dzwonków lub płatów lub całych tuszy. Karp w takich formach jest powszechnie dostępny w sklepach, a więc warunek, pod którym większość respondentów zgadza się na zakaz sprzedaży żywego karpia, jest już spełniony.

Karpie cierpią już w transporcie, potem w sklepie

Naukowcy nie mają wątpliwości: sprzedaż żywych karpi niesie za sobą dużo cierpienia dla tych zwierząt. Już na etapie transportu, żywe karpie są często wiezione do sklepów w nieodpowiadających ich potrzebom, zbyt ciasnych zbiornikach.

Następnie, trzymane w ogromnym stłoczeniu w basenach handlowych, otrzymują w wodzie niedostateczną ilość tlenu i okaleczają się nawzajem. Wreszcie, już po zakupie, duszą się w pozbawionych wody reklamówkach, by zostać potem zabitymi przez niewykwalifikowanych do tego ludzi.

- To zwyczaj, którego nie powinniśmy kultywować. W sklepach dostępne jest mięso karpi w formie dzwonków, płatów czy całych tuszy, więc całe cierpienie związane ze sprzedażą żywych karpi na świątecznych stoiskach jest zupełnie niepotrzebne. Pozostaje pytanie do rządu i parlamentarzystów: na co my jeszcze czekamy?  - podsumowuje dr Krzysztof Wojtas z Compassion Polska.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.