Partner portalu
Dlaczego warto jeść kiełki? fot. shutterstock

Dlaczego warto jeść kiełki?

Większość dietetyków twierdzi, że należy jeść jak najwięcej produktów pełnoziarnistych. Ale w trosce o zdrowie i samopoczucie warto też uwzględnić w swoim menu ziarna dopiero kiełkujące. Kiełki są bowiem fenomenalnym dodatkiem do potraw, który kryje w sobie bogactwo witamin, żelaza, białka i błonnika.

Autor: PAP Data: 17 stycznia 2020 11:35

Regulują pracę jelit, poprawiają wygląd skóry, chronią włosy przed wypadaniem. A że mają mnóstwo witamin i mikroelementów, pomagają też walczyć z sezonowym osłabieniem i brakiem energii. Kiełki to dodatek, który nie tylko urozmaici smak potraw, ale też pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie.

Moc kiełkujących ziaren tkwi w tym, że zawierają one błonnik, żelazo, kwas foliowy i witaminy z grupy B. W kuchni Dalekiego Wschodu stosowane są już od pięciu tysięcy lat. Choć szczególnie dużą popularnością cieszą się w wiosną, specjaliści polecają je jeść przez cały rok.

W nasionach podczas kiełkowania aktywowane są enzymy, które sprawiają, że zawarte w nich substancje odżywcze stają się bardziej przyswajalne dla ludzkiego organizmu. W produkcji kiełków całe ziarna najpierw moczy się w wodzie, żeby zaczęły kiełkować, a następnie suszy je, zanim proces ten zostanie w pełni ukończony.

Zdaniem Whitney Linsenmeyer, rzeczniczki amerykańskiej Akademii Żywienia i Dietetyki oraz adiunkta na Uniwersytecie w Saint Louis, ze względu na tę zwiększoną zawartość składników odżywczych, kiełki należy jeść codziennie. "Badanie kiełków prosa wykazało, że przyswajalność zawartego w nim żelaza jest wyższa o 300 proc. niż w innych zawierających ten pierwiastek produktach. Jest to tym istotniejsza wiadomość, że niedobór żelaza jest powszechnym zjawiskiem na całym świecie" - wyjaśnia ekspertka w rozmowie z "Huffington Post".

Podobna zależność występuje w odniesieniu do białka, przeciwutleniaczy i błonnika. Ten ostatni jest wyjątkowo istotnym składnikiem diety - zarówno z punktu widzenia odchudzania, jak i funkcjonowania układu trawiennego. Specjalistka z zakresu dietetyki Joy McCarthy zauważa, że zwiększenie przyswajalności błonnika może być ważnym krokiem w kierunku leczenia dolegliwości jelitowych.

"Gdy ziarno kiełkuje, zwiększa się stężenie błonnika. Jest on bardzo istotny dla zdrowia jelit, powodując m.in. detoksykację okrężnicy. Błonnik pomaga też regulować wypróżnienia i jest niezbędny, aby zmniejszyć ryzyko raka jelita grubego" - tłumaczy ekspertka. Najzdrowsze kiełki, po które warto sięgać to kiełki lucerny, prosa, owsa, rzeżuchy, rzodkiewki, pszenicy i jęczmienia. 

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.