Partnerzy portalu
Dr Hanna Stolińska: co omijać szerokim łukiem, jadając na mieście?!? Dr Hanna Stolińska dietetyk/ fot. Facebook

Dr Hanna Stolińska: co omijać szerokim łukiem, jadając na mieście?!?

- Wiele osób ogranicza jedzenie mięsa. Z empatii do zwierząt, z powodów zdrowotnych, a także z troski o planetę. Ale czy wegańskie zawsze oznacza zdrowe? Przeczytaj, co omijać szerokim łukiem, jadając na mieście - informuje na Facebooku Dr Hanna Stolińska, dietetyk kliniczna.

Autor: Kobiety Bez Diety/ Facebook Data: 25 lutego 2020 15:40

- Jeszcze kilka lat temu osobom, które nie jedzą mięsa, zakłopotany kelner po konsultacji z szefem kuchni zwykle proponował jajko, pierogi, a zdarzało się, że również rybę czy kurczaka. Ostatecznie zwykle kończyło się na ziemniakach z surówką. Dziś wegańskie danie dostaniesz nie tylko w wegańskich lokalach, ale także w najlepszych restauracjach na całym świecie. Jednak poza miską sałaty, falafelem czy humusem, które są wszędzie, bez trudu możemy zjeść na mieście także wegańskie sushi, burgery (z białka grochu lub soi, podbarwione sokiem z buraka), pizzę (z mozzarellą z nerkowców lub gorgonzolą z soi), stek z seitanu, tacos czy burritos i wegańskie słodycze (lody, tarty, torty, serniki czy brownie) - informuje dr Hanna Stolińska.

Dlaczego tak nam to smakuje? - To kwestia tłuszczu, który jest nośnikiem smaku. Dlatego wegekucharze go nie żałują. Problem w tym, że w lokalach dla roślinożerców, szczególnie serwujących street food, rzadko chcą się gimnastykować. Zdarza się, że idą na łatwiznę, zużywając hektolitry sosu sojowego lub sięgając po gotowe mieszanki przypraw. Korzystają też z półproduktów, np. „mięsa” mielonego, twarożków i serów, w których składzie jest mnóstwo oleju palmowego i kokosowego plus syntetyczne aromaty, konserwanty, emulgatory - dodaje.

- Wkurza mnie, gdy w wegańskiej restauracji dostaję hummus skąpany w tłuszczu kiepskiej jakości lub słabo przyprawione kotlety sojowe (też kiepskiej jakości), czy curry z najtańszym, rozgotowanym białym ryżem. Roślinna żywność przetworzona potrafi być tak samo niezdrowa i wysokokaloryczna jak klasyczna. Choć nie ma w niej cholesterolu, często jest dużo nasyconych kwasów tłuszczowych z oleju palmowego i cukru. Im bardziej przetworzony produkt, tym więcej w nim dodatków. Jeżeli decydujemy się na dietę wegańską, warto mieć umiar w roślinnych fast foodach i bilansować swoją dietę na bazie nieprzetworzonych produktów roślinnych, a jadając na mieście wybierać restauracje, którym bliska jest idea zdrowego roślinnego jedzenia - czytamy na fanpage'u dr Hanny Stolińskiej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.