11 stycznia to Światowy Dzień Wegetarian. Polacy z każdym rokiem są coraz bardziej otwarci na tego typu dietę i styl życia. Wegetarianizm to nie tylko odstawienie mięsa z powodów ideologicznych, ale też prozdrowotne podejście do żywienia ale i planety.
Z danych Roślinniejemy wynika, że 43% Polaków ogranicza spożycie mięsa, a niemal co 10. osoba nie je go wcale. A fleksitarianizm – czyli świadome ograniczenie produktów odzwierzęcych w diecie – to jeden z czołowych trendów w branży spożywczej.
Wegetarianizm to świadome i celowe wyłączanie z diety mięsa, w tym ryb, owoców morza oraz owadów. Wiąże się także z unikaniem na talerzu innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Wegetarianizm to wybór, i może być wybrany z pobudek moralnych, zdrowotnych, ekologicznych lub ekonomicznych albo wszystkich naraz.
- Trendem jest odchodzenie od jedzenia mięsa na co dzień i ograniczenie konsumpcji na rzecz znalezienia lepszej jakości mięsa lub zostawienia na przykład wyłącznie na weekend. Młodzi ludzie coraz częściej decydują się na ograniczanie mięsa lub przejście na wegetarianizm lub weganizm - powiedział w rozmowie z Horecatrends.pl David Gaboriaud.
Veganuary to akcja która inspiruje ludzi na całym świecie do spróbowania weganizmu w styczniu. Ale również w kolejnych miesiącach. Miliony ludzi na całym świecie już wzięły w niej udział.
Veganuary - to połączenie „wegańskie” i „styczniowe” - to brytyjska organizacja non-profit, która ceni ziemię ale i jej mieszkańców. Każdego roku organizacja zachęca do spożywania wyłącznie wegańskiej żywności przez cały styczeń. Wszystko po to, by promować zdrowie, ochronę środowiska i zakończenie hodowli zwierząt.
Polscy konsumenci, jak i rodzime firmy i lokale również chętnie przystępują do tej akcji.
Kategoria żywności roślinnej bardzo dynamicznie rozwija się w detalu. - Mówimy tu o wzrostach kilkunasto- kilkudziesięcio- lub też trzy cyfrowych z roku na rok w zależności od konkretnej kategorii, konkretnego rynku i stopnia jego rozwoju. W ciągu ostatnich dwóch lat ta kategoria łącznie wzrosła o ok. 50 proc. – mówił podczas FRSiH Marcin Tischner.
Mateusz Kowalewski, prezes Hortimex jest zdania, że kategorię zamienników mięsa i nabiału napędzają fleksitarianie, a nie weganie i wegetarianie. Roślinne zamienniki pojawiły się z potrzeby wegetarian i wegan, którzy nie mogli znaleźć produktów atrakcyjnych dla nich smakowo. To do nich była początkowo zaadresowana ta oferta. Dzisiaj jednak głównym driverem tego rynku i siła sprawczą są fleksitarianie.
Roślinny trend poczuli mocne nie tylko producenci żywnosci i restauratorzy, ale również globalne sieci fast foodowe, które coraz częściej rywalizują wege ofertą.
Z okazji Veganuary KFC UK ogłosił, że wegański Burger powraca a do tego jest lepszy niż kiedykolwiek.
Z kolei Burger King UK dodał wegańskie nuggetsy do swojego menu.
Zobacz również: Żywność roślinna – nowe produkty, nowa konsumpcja (relacja + zdjęcia)
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.