Partnerzy portalu
Dzień Wegetarian. Polacy są coraz bardziej roślinni Polacy z każdym rokiem są coraz bardziej otwarci na wegetariańską dietę i styl życia/fot. shutterstock

Dzień Wegetarian. Polacy są coraz bardziej roślinni

11 stycznia to Światowy Dzień Wegetarian. Polacy z każdym rokiem są coraz bardziej otwarci na tego typu dietę i styl życia. Wegetarianizm to nie tylko odstawienie mięsa z powodów ideologicznych, ale też prozdrowotne podejście do żywienia ale i planety.

Autor: MB Data: 10 stycznia 2022 15:28

Dzień Wegetarian. Czym jest wegetarianzm

Z danych Roślinniejemy wynika, że 43% Polaków ogranicza spożycie mięsa, a niemal co 10. osoba nie je go wcale.  A fleksitarianizm – czyli świadome ograniczenie produktów odzwierzęcych w diecie – to jeden z czołowych trendów w branży spożywczej.

Wegetarianizm to świadome i celowe wyłączanie z diety mięsa, w tym ryb, owoców morza oraz owadów. Wiąże się także z unikaniem na talerzu innych produktów pochodzenia zwierzęcego. Wegetarianizm to wybór, i może być wybrany z pobudek moralnych, zdrowotnych, ekologicznych lub ekonomicznych albo wszystkich naraz.

- Trendem jest odchodzenie od jedzenia mięsa na co dzień i ograniczenie konsumpcji na rzecz znalezienia lepszej jakości mięsa lub zostawienia na przykład wyłącznie na weekend. Młodzi ludzie coraz częściej decydują się na ograniczanie mięsa lub przejście na wegetarianizm lub weganizm - powiedział w rozmowie z Horecatrends.pl David Gaboriaud.

Veganuary - styczniowe wyzwanie roślinne

Veganuary to akcja która inspiruje ludzi na całym świecie do spróbowania weganizmu w styczniu. Ale również w kolejnych miesiącach. Miliony ludzi na całym świecie już wzięły w niej udział. 

Veganuary - to połączenie „wegańskie” i „styczniowe” - to brytyjska organizacja non-profit, która ceni ziemię ale i jej mieszkańców. Każdego roku organizacja zachęca do spożywania wyłącznie wegańskiej żywności przez cały styczeń. Wszystko po to, by promować zdrowie, ochronę środowiska i zakończenie hodowli zwierząt.

Polscy konsumenci, jak i rodzime firmy i lokale również chętnie przystępują do tej akcji. 

Roślinna oferta - półki sklepowe coraz bardziej wege

Kategoria żywności roślinnej bardzo dynamicznie rozwija się w detalu. - Mówimy tu o wzrostach kilkunasto- kilkudziesięcio- lub też trzy cyfrowych z roku na rok w zależności od konkretnej kategorii, konkretnego rynku i stopnia jego rozwoju. W ciągu ostatnich dwóch lat ta kategoria łącznie wzrosła o ok. 50 proc. – mówił podczas FRSiH Marcin Tischner.

Mateusz Kowalewski, prezes Hortimex jest zdania, że kategorię zamienników mięsa i nabiału napędzają fleksitarianie, a nie weganie i wegetarianie. Roślinne zamienniki pojawiły się z potrzeby wegetarian i wegan, którzy nie mogli znaleźć produktów atrakcyjnych dla nich smakowo. To do nich była początkowo zaadresowana ta oferta. Dzisiaj jednak głównym driverem tego rynku i siła sprawczą są fleksitarianie.

Fast foody coraz bardziej roślinne

Roślinny trend poczuli mocne nie tylko producenci żywnosci i restauratorzy, ale również globalne sieci fast foodowe, które coraz częściej rywalizują wege ofertą.

Z okazji Veganuary KFC UK ogłosił, że wegański Burger powraca a do tego jest lepszy niż kiedykolwiek.

Z kolei Burger King UK dodał wegańskie nuggetsy do swojego menu.

McDonald's ogłosił dodanie do swojej oferty całkowice roślinne burgery "McPlant". Na razie dostępny będzie w Wielkiej Brytanii oraz Irlandii. 

Również IKEA zapowiedziała, że w 2030 chce być firmą całkowicie przyjazną klimatowi i aby to osiągnąć, będzie sukcesywnie zwiększać udział produktów roślinnych.

Zobacz również: Żywność roślinna – nowe produkty, nowa konsumpcja (relacja + zdjęcia)

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

komentarze

  • gru

    Trzeba zlikwidować przywileje hodowców i opodatkować mięso, żeby ratować zdrowie, środowisko, klimat i ograniczyć znęcanie się nad zwierzętami. Nie ma mięsa bez znęcania się nad zwierzętami.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.