Partnerzy portalu
Dzisiejsza turystyka kulinarna jest nierozerwalnie związana z trendami fot. shutterstock

Dzisiejsza turystyka kulinarna jest nierozerwalnie związana z trendami

Kim jest współczesny turysta kulinarny? Jakie są jego potrzeby? Jak budować jego świadomość i wiedzę? Na te pytania odpowiadają eksperci IV konferencji Międzykulturowa Turystyka Kulinarna Pokoleń, organizowanej przez Szkołę Główną Turystyki i Hotelarstwa Vistula.

Autor: horecatrends.pl Data: 28 maja 2019 10:31

- Bardzo często zapominamy, że turystyka kulinarna jest turystyką kulturową. To oznacza, że turysta chce poznać tajniki powstania danej potrawy, związaną z nią historię i kulturę. – Jeśli weźmiemy kogoś na obiad i zaprosimy na dania kuchni polskiej i nie przekażemy mu żadnej wiedzy i historii o jedzeniu, ani o miejscu, to nie będzie to turystyka kulinarna, tylko jeden z wielu posiłków – dodaje dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek z SWPS. Współczesny turysta kulinarny jest coraz bardziej świadomy, zwraca uwagę na pochodzenie i sposób wytworzenia produktów, dba o poszanowanie środowiska. Doskonale wie czym są foodmiles, czyli droga jaką musi produkt dotrzeć z pola na talerz. Mniej kilometrów równa się mniejsze zanieczyszczenie środowiska. Przed planowaną podróżą sprawdza rekomendacje, ma bardzo rozbudowaną sieć kontaktów w mediach społecznościowych, szuka informacji co warto zobaczyć i czego spróbować w okolicy. Ma bardzo sprecyzowane cele przed wyjazdem i jedzie po konkretne doznania. - Szuka prawdziwych doświadczeń i głębszego zrozumienia miejsca, autentyczności. Niełatwo jest podać konkretne kryteria autentyczności. I tak nie można z całkowitą pewnością określić autentyczności kimchi, bo co to właściwie znaczy? - mówi Lucy Long, badaczka kultury kulinarnej, profesor Uniwersytetu stanowego w Ohio, gość specjalny konferencji organizowanej na Uczelni Vistula.

Zmienia się również model podróżowania, coraz częściej turysta wyjeżdża całą rodziną. Turystyka rodzinna stanowi 1/3 turystyki użytkowej. - Takie wyjazdy służą integracji międzypokoleniowej. Odkrywanie takiej kultury kulinarnej nabiera zupełnie nowego smaku, zwłaszcza kiedy np. zwiedzanie muzeum chleba uruchamia wspomnienia, historie i smaki dzieciństwa. Wówczas takie muzeum staje się łącznikiem między pokoleniami - mówi dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek. – Dzieci poszukują autentycznych doświadczeń, a kuchnia doskonale się do tego nadaje. Doświadczenia kulinarne z dzieciństwa wpływają na ich preferencje w przyszłości - dodaje dr hab. prof. Karolina Buczkowska-Gołąbek z AWF w Poznaniu.

Dzisiejsza turystyka kulinarna jest nierozerwalnie związana z trendami, jakie panują w kulinariach. Dlaczego? – Osoby bardzo często podróżują, chcą doświadczyć konkretnych doznań, ponieważ coś w danym momencie jest popularne, modne i tutaj pojawia się ogromny wpływ social mediów na kształtowanie kultury turystyki kulinarnej. Przez Instagram czy Facebook widzimy co się dzieje na świecie, wystarczy wpisać odpowiedni hashtag, żeby sprawdzić co nasi znajomi jedli w tym miejscu, jak wygląda śniadanie w Tokio, a jak w Warszawie - mówi dr Magdalena Tomaszewska-Bolałek.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.