Partnerzy portalu
EIT Food: Polacy gotują w domach. To wyzwanie dla HoReCa Przez pandemię Polacy zaczęli chętniej gotować w domach/ fot. shutterstock

EIT Food: Polacy gotują w domach. To wyzwanie dla HoReCa

Polska jest jednym z krajów z największym spadkiem zakupów gotowej żywności i widocznym trendem gotowania w domu. Fakt ten na pewno będzie stanowił wyzwanie dla sektora HoReCa - informuje EIT Food.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 29 marca 2021 16:03

Jak wynika z raportu EIT Food Food Foresight analizującego wpływ COVID-19 na sektor rolno-spożywczy w 12 krajach Europy Środkowo-Wschodniej, branża okazała się być bardzo odporna na zmiany związane z pandemią. Jednak HoReCa została najbardziej dotknięta obecną sytuacją.

– Wyzwania, przed którymi stanął sektor rolno-spożywczy spowodowały zmianę reguł gry. Pandemia przyspieszyła zachodzenie procesów innowacyjnych, które są dla niego nieuniknione jak np. digitalizacja. Różni interesariusze – sama branża, ale też prawodawcy – muszą umieć wskazać wyłaniające się możliwości, ale też stworzyć sposoby działania, które najlepiej ten nowy potencjał spożytkują. To wyzwanie stoi również przed gastronomią – mówi Marja-Liisa Meurice, dyrektor EIT Food CLC North-East. 

W prognozach dot. przyszłości przygotowanych w 2020 roku przez ekspertów EIT Food i Deloitte ścierają się dwie wizje – w zależności od tego jak potoczy się sytuacja gospodarcza i pandemiczna oraz jakie będą reakcje państwa w zakresie nakładanych restrykcji, możliwe są następujące scenariusze:

Nowy konsument  

Umiarkowany scenariusz, kładący nacisk na długofalowe utrzymanie sposobu zachowania konsumentów znanego z pandemii, przykładających większą wagę do wartości odżywczej żywności i lokalnego sposobu jej pozyskiwania. Według tych założeń nastąpi też odwrót od korzystania z placówek gastronomicznych na rzecz domowego przygotowywania posiłków, co będzie skutkowało zwiększeniem popytu na podstawowe artykuły konsumpcyjne i koniecznością adekwatnego dostosowania się branży rolno-spożywczej. W tym scenariuszu restauracje będą musiały dostosować się do nowych potrzeb konsumentów np. zapewniając półprodukty do przygotowania posiłku w domu.

Nowe zasady 

W tym przypadku, stojącym w opozycji do wcześniejszego scenariusza, konsumenci są gotowi powrócić do wcześniejszych przyzwyczajeń i sposobu działania, ale nie mogą tego zrobić ze względu na podtrzymywane ograniczenia. W konsekwencji dochodzi do ograniczenia skali konsumpcji przy zachowaniu struktury sektora. Przy otwarciu gastronomii możliwa jest w związku z tym erupcja popytu i wzrost chęci korzystania z kawiarni i restauracji.

Z badań „Wpływ COVID-19 na zachowania żywnościowe konsumentów w Europue” realizowanych przez partnerów EIT Food, m.in. Uniwersytet Warszawski w 2020 w 10 państwach europejskich, wynika, że 53% Polaków przyznaje, że pandemia zwiększyła problemy finansowe ich gospodarstw domowych, co przełożyło się na bardziej zachowawczą konsumpcję i spadek zakupów żywności premium – wskazuje Aleksandra Niżyńska, Project Manager EIT Food CLC North-East -  Te same badania pokazują, że Polska jest jednym z krajów z największym spadkiem zakupów gotowej żywności i widocznym trendem gotowania w domu. Fakt ten na pewno będzie stanowił wyzwanie dla sektora HoReCa, w związku z czym pracodawcy  z tej branży powinni być zdolni zadbać o właściwe rozpoznanie i reagowanie na zagrożenia.

 

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.