Partnerzy portalu
#Foodsave / #Respectfood – nowe oblicze żywieniowej odpowiedzialności fot. shutterstock

#Foodsave / #Respectfood – nowe oblicze żywieniowej odpowiedzialności

Szacunek do żywności, niemarnowanie, ekologia, ekonomia – te pojęcia zmieniają strategię lokali gastronomicznych, marek spożywczych oraz firm dostarczających rozwiązania i sprzęt ułatwiające przygotowanie posiłków.

Autor: PM; www.horecatrends.pl Data: 01 października 2019 07:23

Zero waste wkracza w nowa fazę. To już nie tylko ograniczenie zużycia toreb i opakowań jednorazowych czy słomek jednorazowych, chodzenie na zakupy ze słoikami na sypkie lub płynne produkty lub woreczkami na warzywa i chleb. To także przeciwdziałanie marnowaniu jedzenia, czyli przemyślane zakupy żywnościowe i wykorzystywanie na 100 proc. tego, co da nam przemysł spożywczy i gastronomia. Eksperci przekonują, że z tzw. resztek powstają najbardziej kreatywne dania!

Przykład z góry
Przechodzimy pewien cykl kulturowy - od powojennego szacunku do jedzenia i kuchni ubogiej po nadmierną amerykańsko-włoską obfitość lat 90. XX w. Obecnie w pewnym sensie wracamy do źródeł. Zdaliśmy sobie sprawę, że jedzenie w Polsce marnowane jest na bezprecedensową skalę. Każdy Polak marnuje nawet 200 kg żywności rocznie. To marnowanie odbywa się na poziomie kupowania i przechowywania jedzenia, ale także traktowania resztek - jako element biedy.

- Każda złotówka zainwestowana w niemarnowanie jedzenia daje aż 7 zł zwrotu. Średniej wielkości hotel w Warszawie marnuje rocznie żywność o wartości 1,5 mln zł, a statystyczna polska restauracja - od 50 do 500 tys. zł. To są realne pieniądze! - mówi Maciej Żakowski, CEO agencji Planoia, współtwórca Restaurant Week Polska oraz sieci restauracji ORZO. I przekonuje, że Polacy chcą konsumować bardziej odpowiedzialnie, dlatego wiosenna i jesienna edycja festiwalu Restaurant Week w 2019 roku upłynęły pod hasłami #SzanujJedzenie i #KochajJedzenie

Coraz więcej uznanych szefów kuchni pokazuje, że trend zero waste jest nie tylko pożyteczny, ale także wprowadza powiew świeżości i kreatywności do kulinariów.

Jednym ze światowych propagatorów zero waste w gastronomii jest Massimo Botura, szef kuchni i właściciel Osteria Francescana (najlepszej restauracji świata z trzema gwiazdkami Michelin). Dzięki jego działaniom na całym świecie powstają pop-apy, w których można spróbować dań z resztek. Są one niezwykle popularne i tłumnie odwiedzane przez gości.

Niedawno projekt zero waste zainicjował także amerykański szef kuchni Dan Barber, który zaprosił do udziału szefów kuchni z innych krajów, m.in. Wojciecha Modesta Amaro. Bilety na to kulinarne wydarzenie rozeszły się bardzo szybko, a ludzie byli zachwyceni, że mogą spróbować ciekawych i bardzo smacznych dań.

Sylwia Majcher, dziennikarka, blogerka i autorka książki "Gotuję, nie marnuję. Kuchnia zero waste po polsku" przyznaje, że szefowie kuchni - wspierając trend zero waste mogą także zachęcać gości do zabierania do domu z restauracji tego, czego nie uda im się zjeść w lokalu. - Goście restauracji często mają opory, aby poprosić o zapakowanie niedokończonego posiłku na wynos. Ale jeśli dostaną jasny komunikat na tak, to będzie im łatwiej - mówi. I przekonuje, że trend zero waste i foodsave to także spore oszczędności dla lokali gastronomicznych w postaci niższego food costu.

Ekologia, ale i ekonomia
Jagna Niedzielska, szefowa kuchni, prezenterka TV i autorka książki z przepisami w duchu zero waste, zwraca uwagę, że to nie jest tylko trend, ale natura szefa kuchni czy restauracji. - Niemarnowanie żywności to nie tylko ekologia, ale także ekonomia. To odpowiednie gospodarowanie zasobami restauracji, aby ten biznes dobrze działał - mówi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.