Partnerzy portalu
Główne trendy w rozwoju menu na stacjach paliw w 2019 roku fot. shutterstock

Główne trendy w rozwoju menu na stacjach paliw w 2019 roku

Rynek konceptów kawowych i gastronomicznych na stacjach paliw przeżywa fazę silnego wzrostu oraz ciekawej modernizacji. Świadczą o tym zarówno działania podejmowane przez największe sieci, jak i prace niezależnych właścicieli. Na podstawie obserwacji zmian rynkowych oraz misji zakupowych konsumentów można wyróżnić kilka ważnych trendów – mówi Andrzej Piętka, ekspert rynku piekarniczego i gastronomicznego w Akademii Wypieków.

Autor: horecatrends.pl Data: 10 kwietnia 2019 07:59

Ekspert rynku piekarniczego i gastronomicznego w Akademii Wypieków wymienia główne trendy w rozwoju menu na stacjach paliw.

Rozwój oferty „świeżego” menu

W menu przystacyjnych konceptów gastronomicznych coraz mocniej wzrasta znaczenie kategorii świeżych dań i przekąsek przygotowywanych na miejscu. Przygotowywanie dań i kanapek na oczach klientów, w miejscu zakupu, staje się gwarancją świeżości, jakości i dobrego smaku. Wzrasta też znaczenie formy podania, opakowania i jakości. Powoli stacje odchodzić będą od jednorazowych i szkodzącym środowisku naturalnemu.

– Na stacjach benzynowych warto już dzisiaj zadbać o małą ekspozycję oferty piekarniczej (do 5-6 indeksów). Ze względu na istniejący zakaz handlu w niedziele i rozbudowę oferty convenience o kolejne kategorie produktowe, kierowcy w podróży coraz chętniej i coraz częściej poszukiwać będą tego typu produktów – mówi Andrzej Piętka.

Wzrost sprzedaży produktów o krótkim terminie przydatności

Jak zauważa ekspert, preferencje Polaków zmieniają się w kierunku kanapek w bułkach wydłużonych (minibagietki i panini „grillowane”), okrągłych, kwadratowych i prostokątnych. Z kolei pieczywo krojone po przekątnej w popularne trójkąty, kojarzy się z żywnością bardziej przetworzoną, z wydłużonym terminem ważności, czyli zawierającej większą ilość konserwantów i polepszaczy. To zniechęca coraz bardziej świadomych konsumentów do ich kupowania.

– Zmniejszać się będzie oferta wszystkich produktów z przedłużonym terminem gotowości do spożycia dla klienta, pakowanych próżniowo i w gazach, ponieważ są odbierane przez klientów jako niezdrowe. Kanapki chłodzone o długim terminie przydatności do spożycia szybciej czerstwieją, gorzej smakują, potrzebują inny skład komponentów. Bułki wymagają oddzielnej receptury ze specjalnymi dodatkami antypleśniowymi oraz polepszaczy wydłużającymi świeżość pieczywa. Takie kanapki potrzebują sterylności produkcji, niestandardowych produktów do nich, dobrania właściwej mieszanki gazowej do opakowania, a i tak może taki produkt może przynosić zagrożenie mikrobiologiczne oraz zdrowotne dla konsumentów – tłumaczy.

Wzrost sprzedaży hot dogów w bułkach XXL i niepszennych

Kolejne zmiany widać w kategorii hot dogów. Jak zaznacza Piętka, sprzedaż francuskiego hot doga w pszennej bułce powoli rośnie. Stałych amatorów ma również hot dog w wersji amerykańskiej. Na jego kupno decydują się raczej kierowcy szukający nowych receptur i dodatków smakowych. Warto zatem w 2019 roku promować i wprowadzać nowe ich rozmiary i receptury samych bułek oraz dodatków do nich.

Nie należy także zapominać o wzroście zainteresowania wersją wegetariańską hot doga.

Rozwój oferty słodkich przekąsek

Konsumenci oczekują, że w konceptach kawowych i gastronomicznych na stacjach paliw zakres menu oraz jego jakość będą stawać się coraz bardziej konkurencyjne wobec standardu znanego dotychczas z kawiarni. Dlatego zdaniem Andrzeja Piętki warto zainwestować w rozwój oferty w tym segmencie: nowe ciasta, receptury, smaki, formy podawania i opakowania.

 – Przygotowując taką ofertę warto również zadbać o potrzeby coraz większej grupy konsumentów, którzy poszukują produktów o dobrej jakości, regionalnych, o czystej etykiecie i bez dodatku oleju palmowego –  zaznacza ekspert Akademii Wypieków.

– Dzisiaj to stacja benzynowa powinna przejmować inicjatywę w edukacji jedzeniowej i zachowań ekologicznych swoich klientów. Przy takim założeniu decydenci powinni wybierać produkty, których wyprodukowanie charakteryzuje się wysokim bezpieczeństwem spożywczym (producent powinien posiadać certyfikaty), mniejszym zużyciem wody czy energii do ich wytworzenia. Produkty Food for later nie są dobrym i przyszłościowym pomysłem na strategię sprzedaży kanapek czy ciast na stacji, jeżeli ich termin przetrzymywania w ladzie chłodniczej lub neutralnej do sprzedaży na stacji przekracza 2 dni – podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.