Partnerzy portalu
Grzegorz Łapanowski na EEC: Każdy z nas może podejmować świadome wybory (wideo)

Grzegorz Łapanowski na EEC: Każdy z nas może podejmować świadome wybory (wideo)

– Na rynku widać zaciekawienie tematem jedzenia. Ten trend obserwujemy już od lat. Każdego z nas dotyczy, jakiej jakości żywność jest na rynku i jakie podejmujemy wybory konsumenckie. To rzutuje na zdrowie nasze i naszych bliskich, a finalnie na zdrowotną, psycho-fizyczną i ekonomiczną kondycję całego społeczeństwa – mówił podczas XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego Grzegorz Łapanowski, kucharz, założyciel Food Lab Studio i Fundacji Szkoła na Widelcu.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 04 czerwca 2019 08:33

Jak tłumaczy Grzegorz Łapanowski, już teraz mamy problem z chorobami żywieniowo-zależnymi. Wpływa na to m.in. przyspieszenie naszego życia oraz coraz częstsze jadanie poza domem.

Na to wszystko nakłada się wątek środowiskowy, czyli m.in. raporty pokazujące, że to, jak jemy, naprawdę ma wpływ na środowisko. Dotyczy to produkcji zwierzęcej, ale też oleju palmowego czy opakowań.

–  Z jednej strony wyzwanie jest w nas, konsumentach (każdy z nas ma olbrzymią rolę do odegrania), z drugiej strony istotną rolę odgrywa rynek. Producenci bardzo słuchają konsumentów i są otwarci na zmiany. Olbrzymim wyzwaniem i dla konsumentów, i dla biznesu jest dialog z instytucjami politycznymi. Tak, żeby kształtować prawo sprzyjające dobrym decyzjom konsumenckim, by ludzie faktycznie wybierali to, co jest zdrowe dla nas i naszego środowiska – apelował Łapanowski.

Każdy z nas może podejmować bardziej świadome wybory, tzn. kupować trochę mniej, trochę lepszej jakości, częściej decydować się na lokalny produkt, bez opakowań, sezonowy, od ekologicznego rolnika.

– Z perspektywy konsumentów ważne jest to, jak będzie się odbywał proces edukacji konsumenckiej. Należy myśleć o tym, żeby edukować kolejne pokolenia w podejmowaniu dobrych decyzji konsumenckich. Edukacja żywieniowo kulinarna powinna być elementem edukacji w ogóle. Jeżeli chcemy, żeby kolejne pokolenia jadły dobrze, to nie tylko sami my – konsumenci powinniśmy podejmować dobre wybory, ale cały ekosystem powinien być tak skonstruowany, żeby dzieci mogły dobrze jeść. Pytanie, czy dzieci powinny występować w reklamach śmieciowego jedzenia i czy w ogóle śmieciowe jedzenie powinno być reklamowane, czy opodatkowanie tego typu produktów powinno być analogiczne do warzyw i owoców. Jeśli dzisiejsze pokolenie nie zawsze ma czas, żeby uczyć się jeść i gotować dobrze od swoich rodziców, to może część tej odpowiedzialności powinna wziąć na siebie szkoła – mówił Założyciel Fundalcji Szkoła na Widelcu.

– Nie tylko lekcje gotowania w szkołach, ale jakościowa, dobra dieta w stołówkach szkolnych. To oznacza, że tych ludzi trzeba szkolić, że stołówki trzeba doposażyć – dodał prelegent EEC 2019.

Jak podsumował, dużą część siły mamy my konsumenci: to my podejmujemy decyzję, czy jemy zdrowo czy nie. Jednak niemałą część odpowiedzialności za to, jak wygląda rynek spożywczy, ponosi państwo.

– To jest pretekst do debaty, jak powinna wyglądać polityka żywnościowa i polityka wyżywienia – stwierdził Grzegorz Łapanowski.

Grzegorz Łapanowski był prelegentem debaty „Żywność i jedzenie. Moda i styl”, która odbyła się 15 maja 2019 roku w ramach XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Przeczytaj relację EEC 2019: Żywność i jedzenie. Moda i styl (relacja+galeria zdjęć)

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.