Partnerzy portalu
Halloween 2021: w Polsce wzbudza kontrowersje Halloween odbywa się w przeddzień Dnia Wszystkich Świętych; fot. shutterstock

Halloween 2021: w Polsce wzbudza kontrowersje

Autor: horecatrends.pl Data: 29 października 2021 13:13

Halloween wzbudza w naszym kraju liczne kontrowersje, ponieważ odbywa się w przeddzień istotnego dla Polaków Święta – Dnia Wszystkich Świętych.

Halloween vs. Wszystkich Świętych

Zwolennicy Halloween uważają je za nic innego jak okazję do świetnej zabawy, przeciwnicy natomiast doszukują się w nim powiązań z okultyzmem. Krążyły nawet plotki, że obchodzenie go może być w Polsce prawnie zakazane, wszystko to za sprawą anonimowego obywatela, który w zeszłym roku przesłał do sejmu projekt ustawy o wspieraniu tradycji narodowych RP. Do tradycji narodowych RP zdecydowanie należy za to Dzień Wszystkich Świętych – niezwykle istotna uroczystość, która od lat jest mocno zakorzeniona w naszej kulturze.

Zarówno do Dnia Wszystkich Świętych jak i Halloween przygotowujemy się z wyprzedzeniem, a co za tym idzie, tworzymy listy zakupów zawierające najpotrzebniejsze na te uroczystości produkty.

W 2020 roku, gdy październik był okresem zaostrzonych restrykcji, mimo wszystko na naszych listach zakupów królowały zarówno halloweenowe dynie, jak i znicze oraz wkłady niezbędne do obchodów uroczystości Dnia Wszystkich Świętych. W październiku 2020 ilość dodawanych do list zakupów wkładów do zniczy wzrosła o ponad 50% w stosunku do analogicznego okresu w roku 2019. Nie tak znacząco, ale wciąż rosła ilość samych zniczy na listach zakupów (+17%). Największe wzrosty zaobserwowaliśmy natomiast w ilości dyni (+47%) oraz… cukierków na wagę (+96%).

Zakupy na Halloween i Wszystkich Świętych

Październik 2021 to okres bez ścisłych obostrzeń obowiązujących w kraju. Przygotowujemy się zatem do obchodów zarówno Halloween, jak i Wszystkich Świętych. Wzięliśmy pod lupę tegoroczny okres od 7 do 27 października, aby jak najdokładniej zbadać popyt na poszczególne produkty. Wyniki były zaskakujące.

W tym roku, względem 2020, pojawiło się ponad 80% więcej list zawierających wśród produktów frazę Halloween. Dodatkowo, użytkownicy Listonic planują zakup kostiumów ponad 2x częściej. Wzrosty zanotowaliśmy również wśród zniczy i wkładów do zniczy, lecz nie są one aż tak spektakularne jak w przypadku poprzednich kategorii – jest to kolejno 17% i 23%. Nieznaczne spadki pojawiają się wśród słodyczy na wagę raz wiązanek.

– Halloween popularyzuje się głównie wśród rodzin z dziećmi. W młodym pokoleniu, przywiązanie do tradycji nie jest już tak silne. Tym samym intensywność przygotowań do Wszystkich Świętych schodzi na dalszy plan. Przyczyną tu mogą być jednak wydarzenia zeszłego roku i niespodziewany lockdown tuż przed tym świętem. Być może Polacy obawiają się powtórki z roku 2020 i stawiają na spontaniczne przygotowania? A może Polska jednak jest ostoją tradycji, w której Wszystkich Świętych się po prostu obchodzi, niekoniecznie szczegółowo planując. Nie zmienia to faktu, że w tym roku planowane przygotowania do Halloween są wśród użytkowników Listonic zdecydowanie bardziej intensywne niż do Wszystkich Świętych – mówi Małgorzata Olczak, Head Of Sales w Listonic.

SŁOWA KLUCZOWE

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz