Partnerzy portalu

#HorecaTrendsTalks – czym żyje polska scena gastro (relacja+zdjęcia)

Podczas debaty zorganizowanej przez redakcję serwisu www.horecatrends.pl „#HorecaTrendsTalks – czym żyje polska scena gastro?”, w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019, siedem wybitnych Gastroosobowości wygosiło prelekcję i stworzyło foodowy słownik głównych nurtów takich jak: #wege #vegan #eko #zerowaste #respectfood #girlchef #streetfood #convenience #finedinning #zmianyklimatyczne.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 14 listopada 2019 08:09

W dobie, kiedy produkcja żywności, jej sprzedaż, serwowanie, a także konsumpcja stały się wyrazem wyznawanej ideologii – producenci, przetwórcy, detaliści pod dyktando oczekiwań konsumentów coraz głośniej i wyraźniej mówią o takich zjawiskach jak: #zerowaste, #respectfood, #wege, #noplastic. Na szczęście wydaje się, że nie są to jedynie puste #tagi, mające na celu wzmocnienie przekazu instagramowych postów, ale realna walka o szacunek do żywności, jej wysoką jakość, a także dbałość o naszą planetę. ze sfery stricte materialnej do przestrzeni duchowej.

Dlatego podczas panelu „#HorecaTrendsTalks – czym żyje polska scena gastro?”, w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019, poprosiliśmy Gastroosobowości o prelekcje. Razem stworzyliśmy foodowy słownik głównych nurtów, które dotykają również gastronomii, takich jak: #wege #vegan #eko #zerowaste #respectfood #girlchef #streetfood #convenience #finedinning #zmianyklimatyczne.

Na początku Maciej Żakowski, współtwórca, Restaurant Week Polska, Fine Dining Week i World Class Cocktail Festival oraz sieci ORZO people-music-nature, skupił się na #respectfood i zwrócił uwagę na fakt, że obecnie na świecie marnuje się ⅓ żywności; wartość marnowanej żywności sięga biliona dolarów oraz miliard ton - co wystarczyłoby na wyżywienie wszystkich niedożywionych osób na świecie.

- Mam zaszczyt współpracować z Bankami Żywności - dane wskazują, że ok. 12% żywności marnuje się w procesach gastronomicznych; badania poświęcone temu wskazują, że każda złotówka zainwestowana w niemarnowanie żywności przynosi w krótkim czasie 7 zł stopy zwrotu; zmniejszają się koszty zakupu, magazynowania, utylizowania żywności itp. Średniej wielkości popularna restauracja w Warszawie marnuje rocznie żywność o wartości 500 tys. zł, hotel - ok. 1,5 mln. zł - mówił podcza panelu Maciej Żakowski.

Zwrócił również uwagę, że niezwykle ważny w procesie niemarnowania żywności w gastronomii ma czynnik ludzki - a dokładnie zaangażowanie zespołu i wskazał dobre przykłady, chociażby w kuchni Ikea Foods, gdzie całe zespoły są w to zaangażowane.

- Podczas wiosennej edycji Restauran Week nasza kampania "Szanuj jedzenie" - największa do tej pory w Polsce promocja zero waste, osiągnęła ogromne, pozytywne rezultaty. Zakończyliśmy kolejną edycję ze 117 tys. gości którzy wcześniej wybrali menu. Tylko w październiku w Polsce udało nam się uratować w ten sposób 20 ton jedzenia przed śmietnikiem. Poza tym, że jest to w jakiś sposób powrót do korzeni kultury kulinarnej, to jest to jeszcze zachęta ekonomiczna - ok. 35% kosztów restauracji to food cost, więc jest to sposób na obniżanie tego kosztu w skali miesięcznej - mówił Żakowski.

Następnie Krzysztof Cybruch, twórca Targu Śniadaniowego i Targu Rybnego, szef komercjalizacji Hali Gwardii, wspólnik FoodHall Poland, inicjator wydarzeń kulinarnych i rozrywkowych, w wyjątkowy sposób opowiedział o historii #streetfood-u.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.