Partnerzy portalu
Kebab - ten rynek ma jeszcze duży potencjał Kebab to trzecie po pizzy i burgerach najczęściej zamawiane danie w dostawie; fot. shutterstock

Kebab - ten rynek ma jeszcze duży potencjał

Kebab to trzecie po pizzy i burgerach najczęściej zamawiane danie w dostawie. Jednak o ile rynek pizzy i rynek burgerów przeszły w ciągu ostatnich 10 lat olbrzymią przemianę, o tyle kebab wciąż kojarzy się z kulinarną żenadą. Czas to zmienić! – mówi Grzegorz Łapanowski, ekspert kulinarny.

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 10 grudnia 2021 07:07

Z raportu Pyszne.pl wynika, że najpopularniejszym daniem w dostawie jest wciąż pizza. Na drugim miejscu znalazł się burger, a na trzecim – kebab. (Zob. Jak zamawialiśmy w 2021 r.? Raport Food Trendów Pyszne.pl). I właśnie to trzecie danie ma największą szansę namieszać na rynku gastronomicznym!

Jak wyjaśnia Grzegorz Łapanowski, w obrębie tych trzech kategorii – pizzy, burgerów i kebabów – nastąpiła i następuje duża zmiana jakościowa.

Pizza: Neapolitańska zmienia rynek

– Jak myślimy o pizzy, to jest to zupełnie inna pizza niż 5 lat temu. 5 lat temu pizza neapolitańska to było novum. Dziś to coraz bardziej popularna kategoria w całym kraju. Coraz częściej restauracje używają oryginalnej mozzarelli, pomidorów, mąki, stawiają na długo rosnące ciasta. Więcej wiedzą i restauratorzy, i więcej wiedzą konsumenci – mówi ekspert kulinarny.

Burgery wyszły z budy

Analogicznie sytuacja wygląda z burgerem, który także przeszedł długą drogę: od dania kojarzonego z niską jakością i sprzedawanego z budki po danie premium.

– Gdybyśmy 10 lat temu rozmawiali, to burger jednoznacznie kojarzyłby nam się z niskiej jakości fastfoodowym daniem. Tymczasem  teraz, jak myślę, jaka jest dostępność i różnorodność burgerów np. na warszawskiej scenie gastronomicznej, to jest ona naprawdę olbrzymia. To może być wspaniałe, pyszne danie, zrobione uczciwie – podkreśla.

Kebab wciąż nieodkryty. Czas to zmienić

– Mam wrażenie, że jeszcze dużo do zrobienia jest w obrębie kebaba, który trochę kojarzy się z kulinarną żenadą. Niesprawiedliwie. To danie z nieprawdopodobną historią, zdecydowanie ponad 1000-letnią, które ma swoje korzenie w kliku różnych krajach i de facto nie jest jednym daniem. To wiele pomysłów na coś, co jest grillowanym mięsem różnego rodzaju, zapakowane w różnego rodzaju pieczywo, z różnego rodzaju sosami i różnymi warzywami. To pokazuje, że w obrębie tych elementów można naprawdę zrobić bardzo dużo – zachęca.

Grzegorz Łapanowski przyznaje, że na rynku pojawiają się gracze, którzy robią wyższej jakości kebab i mają ciekawe pomysły na wykorzystanie potencjału tego dania.

Cena kebaba

– Zawsze pozostaje pytanie, czy konsument będzie skłonny zapłacić za to więcej – zastanawia się kucharz.

Myśląc o jedzeniu na wynos, jedzeniu w restauracji, ale też w ogóle o jedzeniu, mamy marzenie, żeby było ono tanie. Wyprodukowanie dobrego jedzenia jednak kosztuje.

– Kebab się jednoznacznie kojarzy z tanim jedzeniem, natomiast żeby zrobić dobrą pizzę, dobrego kebaba czy dobrego burgera potrzeba czasu, umiejętności i dobrych składników – wymienia.

– Żeby odczarować kebab, potrzebujemy pogodzić się z tym, że musi on trochę więcej kosztować – podkreśla.

Zdaniem Łapanowskiego jest na to rynek.

– Jak spojrzeć na rynek rzemieślniczych piekarni czy artystycznych cukierni, to 5 lat temu pewnie dużym zaskoczeniem byłaby cena bochenka 20 zł. Dzisiaj to nie jest nic zaskakującego i tyle za bardzo dobre pieczywo czy deser jesteśmy w stanie zapłacić – mówi.

Kebab: Rewolucje

Czy na rynku będzie więc miejsce na jakościową żywność w wyżej cenie?

Na masowym rynku zawsze pod koniec dnia dla konsumentów istotne znaczenie będzie miała cena i dostępność. Część rynku będzie jednak gotowa na produkt premium w wyższej cenie. Dotyczy to także rynku kebabów.

– Myślę, że jest potencjał, żebyśmy też w obrębie kebaba przeszli coś w rodzaju rewolucji – podsumowuje Grzegorz Łapanowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.