Partnerzy portalu
Kuchnia roślinna i zamienniki mięsa z silną pozycją na rynku (opinie) Kuchnia roślinna i zamienniki mięsa budują silną pozycję na rynku gastronomicznym. / fot. PTWP

Kuchnia roślinna i zamienniki mięsa z silną pozycją na rynku (opinie)

Kuchnia roślinna i zamienniki mięsa budują silną pozycję na rynku gastronomicznym. Rozwój tych trendów w rozmowie z Horecatrends.pl oceniają David Gaboriaud, Tomasz Jakubiak i Jan Kuroń.

Autor: Jakub Szymanek Data: 08 września 2021 19:43

Coraz więcej osób świadomie rezygnuje z jedzenia mięsa i przechodzi na dietę roślinną. 

– Fakt, że coraz więcej osób rezygnuje z mięsa, oceniam bardzo dobrze. Jednak masowa produkcja mięsa bywa nieetyczna, a zwierzęta są czasami trzymane w warunkach urągających jakiemukolwiek życiu. Po drugie, jest to zdecydowany oddech dla klimatu, ponieważ ekspansywna hodowla zwierząt też odciska swoje piętno na środowisku. A po trzecie, dieta roślinna jest zazwyczaj zdrowsza i mniej kaloryczna. Chociaż patrząc akurat np. na warzywa strączkowe to różnie z tą kalorycznością bywa. Po prostu trzeba uważać na to, co się je. Na pewno dieta wegańska jest mniej kaloryczna i zdrowsza, bo nie mamy w niej cholesterolu –mówi Jan Kuroń, kucharz, absolwent Le Cordon Bleu.

Coraz bogatsze oferty potraw dla wegetarian i wegan

Odchodzenie konsumentów od mięsa dostrzega również David Gaboriaud. Kucharz zwraca uwagę na coraz bardziej bogatą ofertę różnych dań w restauracjach oraz w sklepach dla osób, które nie jedzą mięsa.

– Trendem jest odchodzenie od jedzenia mięsa na co dzień i ograniczenie konsumpcji na rzecz znalezienia lepszej jakości mięsa lub zostawienia na przykład wyłącznie na weekend. Natomiast widać po różnych badaniach, że zwłaszcza młodzi ludzie decydują się na ograniczanie mięsa lub przejście na wegetarianizm lub weganizm – ocenia kucharz.

– Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że coraz więcej restauracji, zwłaszcza w dużych polskich miastach, ale i mniejszych, wprowadza do swojego menu propozycje wegetariańskie i wegańskie. Także w sklepach wielkoformatowych, średnich i convenience jest coraz większa oferta dań gotowych dla wegan i wegetarian. Widzę, że jest trend odchodzenia od mięsa, ale pamiętajmy, że żyjemy w kraju, który ma prawie 40 milionów obywateli i ciężko, żeby wszyscy nagle zmienili swoje nawyki, a Polak średnio konsumuje do 60 kg mięsa rocznie, co jest dużo więcej niż wskazują wskaźniki WHO – dodaje.

Moda na zamienniki mięsa

W odpowiedzi na trendy roślinne na rynku w ofercie coraz więcej różnych marek oferuje zamiennik mięsa. Pozytywnie to zjawisko ocenia Tomasz Jakubiak.

– Zrobiła się duża moda na zamienniki. Myślę, że to fajny trend. W Polsce mamy tak, że muszą pojawiać się mody, żeby w końcu to się na tyle wymieszało, żebyśmy dogonili świat. Te mody zmieniają się u nas bardzo szybko i jedna przechodzi w drugą. Mamy modę na wegetarianizm i weganizm. Bardzo dobrze, że to jest, bo jest to kolejny trend, który uczy większej świadomości konsumentów, że można jeść coś więcej poza schabowym. Poza tym rozszerza nam to wege kuchnię. Osobiście chętnie odwiedzam wege lokale, bardzo je chwalę i im kibicuję, bo uważam, że dużo większym wyczynem jest przygotowanie czegoś wegańskiego i wegetariańskiego niż na bazie mięsa, bo jednak mięso to jest ten smak sam w sobie. Podsumowując, jestem za wszystkim, co się rozwija i sprawia, że ludzie będą wychodzić do restauracji bez względu na rodzaj kuchni – wyjaśnia kucharz.

– Wszystko jest zdrowo – rozsądkowe i trzeba to przemyśleć. Ja nie każę wszystkim jeść mięsa 24 godziny na dobę, a wręcz przeciwnie, mówię, że warzywa i owoce przede wszystkim, a mięso ma być dopełniaczem tego. Osobiście jem bardzo dużo owoców i warzyw, i nie wyobrażam sobie bez nich życia. Zastanawiam się, bez czego dłużej wytrzymałbym? Owszem, kocham mięso, ale bardziej cierpiałbym, gdyby zabrakło mi warzyw, a nie mięsa. Staram się selekcjonować mięso, które jem – podsumowuje Tomasz Jakubiak.

Wspomniane trendy pokazują, jak zmienia się świadomość konsumentów na temat jedzenia. Czy przełoży się to na jeszcze większy rozwój kuchni roślinnej i zamienników mięsa? A może powstaną kolejne trendy, będące pochodną tych? Będziemy bacznie przyglądać się tym zjawiskom i informować Was na bieżąco na Horecatrends.pl.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.