Partner portalu
Kuchnia zachodnioafrykańska nowym trendem gastronomicznym? fot. unsplash.com

Kuchnia zachodnioafrykańska nowym trendem gastronomicznym?

Afrykańskie składniki i smaki są coraz bardziej widoczne na światowym rynku gastronomii, żywności, napojów, zdrowia i urody. Branża spożywczo-gastronomiczna skupia się na smakach północnej Afryki, ale ostatnio pojawiły się pewne elementy związane w dużej mierze z niezbadaną kuchnią krajów Afryki Zachodniej, takich jak Ghana, Nigeria i Senegal - podaje firma analityczna Mintel.

Autor: www.horecatrends.pl / Mintel Data: 14 listopada 2018 13:31

Wiele czynników doprowadziło do wzrostu świadomości na temat kuchni zachodnioafrykańskiej, ale czy osiągnęliśmy punkt zwrotny, w którym świadomość prowadzi do opłacalnej komercjalizacji innowacji? A w jaki sposób wykorzystywany jest ten trend? Elementy tej kuchni widać było głównie do tej pory jako interesującą innowację w segmencie street food, w pop-upach i niezależnych fast-diningach , ale są też przykłady ekscytujących marek spożywczych inspirowanych Afryką Zachodnią.

Niektóre kluczowe składniki zachodnioafrykańskie, które można wyróżnić w innowacjach produktowych, to orzechy kola, moringa, banan, ignam, maniok, imbir, papryka z czapką, fasola, fonio, okra, orzeszki ziemne i sorgo. Dania z Afryki Zachodniej są często bezglutenowe i mają wysoką zawartość białka roślinnego, co pasuje do obecnych trendów.

Nowy trend rozwija się do tej pory w Wielkiej Brytanii. Wybitną zachodnioafrykańską gwiazdą jedzenia w tym kraju jest urodzona w Ghanie Zoe Adjonyoh, która dorastała w Londynie i otworzyła swój pop-up "Zoe's Ghana Kitchen". W 2017 roku napisała swoją dobrze przyjętą pierwszą książkę o tej samej nazwie. Adjonyoh, wraz z wieloma przedsiębiorczymi młodymi migrantami lub zachodnimi Afrykanami drugiej generacji, są odpowiedzialni za podnoszenie świadomości różnorodności kuchni w ich ojczyźnie.

Na wyróżnienie zasługuje również Ikoyi, pierwsza w Wielkiej Brytanii restauracja z wykwintną restauracją w Nigerii, która została otwarta w 2017 roku z uznaniem krytyków, a w 2018 roku stała się jedyną afrykańską restauracją w Wielkiej Brytanii, która zdobyła gwiazdkę Michelin. Techniki parowania wyuczone przez szefa kuchni m.in. w słynnej restauracji Noma, połączone z tradycyjnymi nigeryjskimi składnikami, są wynikiem nowoczesnej i często nietradycyjnej interpretacji kuchni zachodnioafrykańskiej, która przemawia do konsumentów z Wielkiej Brytanii interesujących się nowymi doświadczeniami kulinarnymi.

Istnieje więc pole do innowacji inspirowanych zachodnioafrykańskim rynkiem spożywczym. I mamy już pierwsze przykłady na rynku spożywczym. 

Są to m.in.: Unilever Red Red Super Stews (jednogarnkowe posiłki wegańskie wykorzystują przepisy stworzone we współpracy z Zoe's Ghana Kitchen); Chika's Snacks (przekąski, w tym chipsy bananowe i orzeszki ziemne z Afryki Zachodniej).

Z danych Mintela wynika, że innowacje łączące żywe afrykańskie smaki z dobrze znanymi współczesnymi formatami mogą dobrze funkcjonować na rynkach europejskich. Zachodnioafrykańska scena gastronomiczna rozkwita i istnieje możliwość nawiązania partnerstwa pomiędzy wschodzącymi restauracjami / szefami kuchni i markami lub prywatnymi wytwórniami, aby wprowadzić te smaki do mas.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.