Partnerzy portalu

Łapanowski na FRSiH 2019: Jedzenie dziś opowiada historię współczesnego człowieka

Grzegorz Łapanowski, kucharz, aktywista i propagator dobrego sezonowego jedzenia, założyciel fundacji Szkoła na widelcu, od kilku miesięcy producent Old Friends KIMCHI, podczas HorecaTrendsTalks w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019 mówił o tym, że jedzenie ma istotny kontekst kulturowy, historyczny, ale także zdrowotny i środowiskowy.

Autor: www.horecatrends.pl Data: 19 listopada 2019 08:24

Grzegorz Łapanowski na XII edycji Forum Rynku Spożywczego i Handlu przygotował specjalną  prezentację. Zaczął od tego, że rynek gastronomiczny rozwija się w niezwykłym tempie, to jest coś niezwykle inspirującego z różnych perspektyw. - Intrygujące są badania amerykańskie sprzed 7 lat, w których uczestniczyło 1800 osób z branży gastronomicznej; te badania pokazały, co było modne w różnych daniach, napojach, przekąskach, restauracjach, barach. Okazało się, że z roku na rok było podobnie - modne dania “zamieniały się miejscami”, natomiast to co egzotyczne, zdrowe, świeże, lokalne, ekologiczne, fermentacja - to wszystko się pojawiało. Z jednej strony mówimy o trendach prozdrowotnych i prośrodowiskowych, z drugiej strony - rynek wygląda zupełnie inaczej. I tu się zgodzę z twierdzeniem, że cena czyni cuda. Konsumenci szukają smaku, dobrej lokalizacji i dobrej ceny. Czyli rzeczywiście, przede wszystkim liczy się wygoda, i to jest duże wyzwanie, bo nawet jeśli my deklarujemy chęć podejmowania dobrych decyzji konsumenckich, to wygoda wygrywa - mówił Łapanowski. 

Przeczytaj również: #HorecaTrendsTalks – czym żyje polska scena gastro (relacja+zdjęcia)

Jego zdaniem trendy opowiadają pewną historię współczesności; jedzenie dziś opowiada historię współczesnego człowieka, mówi o tym jaki on jest, jaka jest nasza cywilizacja. Trendy mówią o tęsknocie za naturalnością, zdrowiem, czymś, co jest bardziej zrównoważone, gdzie jest więcej szacunku do rzemiosła, do prawdy; z drugiej strony egzotyka, będąca marzeniem o ucieczce. To historia świata, który jest w przełomowym momencie - zmiany klimatyczne są faktem, a za 35% emisji odpowiada system produkcji i dystrybucji żywności. To, co jemy, jak jemy, wpływa na kondycję naszej planety.

- Z jednej strony mamy wyzwania zdrowotne - badania wykazują, że 67% mężczyzn i 58% kobiet w Polsce ma podwyższoną masę ciała, nadwagę albo otyłość. To pokazuje, że coś z tym jedzeniem jest nie tak. Z drugiej strony mamy wyzwania środowiskowe - komisja klimatyczna przy ONZ w tym roku informowała, że ekosystem nie wytrzymuje już presji środowiskowej człowieka i jesteśmy w przededniu wielkiego wymierania. Straszenie nic nam nie da, powinniśmy skupić się na edukacji. Mój kolega mówił o fantastycznie rozwijającym się sushi-standów - równolegle z tym boomem wiemy, że  30% łowisk jest przełowionych, 60% jest zagrożonych. Takiej sytuacji nie było nigdy wcześniej w historii. W Polsce 98% rolnictwa to rolnictwo przemysłowe - w dużej mierze odpowiedzialne za wymieranie pszczół i innych owadów zapylających - wyliczał.

Zdaniem Łapanowskiego kluczem do sukcesu jest edukacja, ona daje szansę na to, żebyśmy dokonali transformacji systemu żywnościowego. - Innej szansy nie ma. Jeśli chcemy w XXI wieku zapewnić sobie i przyszłym pokoleniom bezpieczeństwo żywnościowe, to musimy się zastanowić, skąd brać żywność? w jaki sposób ją produkować? Jak ją zarządzać? To gigantyczna edukacyjna praca, zmiana kulturowa - mówił podczas FRSiH 2019 Łapanowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.