Partnerzy portalu
Maciej Żakowski: Znajdujemy się na początku rewolucji gastronomicznej

Maciej Żakowski: Znajdujemy się na początku rewolucji gastronomicznej

– Mimo wielu zmian na rynku znajdujemy się dopiero na początku rewolucji gastronomicznej – mówił podczas EEC 2019 Maciej Żakowski, współtwórca Restaurant Week Polska oraz sieci ORZO.

Autor: horecatrends.pl Data: 13 czerwca 2019 08:30

– Jako Restaurant Week mamy dostęp do badań różnicujących krajowo. Ciągle jesteśmy ok. 2,5 długości za średnią unijną w kwestii jedzenia poza domem. Wskaźnik ten bardzo szybko rośnie, ok. 10 proc. rocznie. Zmienia się struktura wewnętrzna rynku – tłumaczył Maciej Żakowski podczas EEC 2019.

Jak wskazał, punktów gastronomicznych według danych GUS pozostaje mniej więcej tyle samo, ale w ciągu 10 lat liczba restauracji kelnerskich się podwoiła.

– To znacząca zmiana kulturowa. W Stanach jest odwrotnie: restauracje quick servis i casual dining tracą gości. Rynek gastronomiczny jest wart ok. 50 mld złotych. To ok. 3 proc. polskiej gospodarki. Świat się zmienia, digitalizuje, cyfryzuje. Bardzo rośnie segment delivery –  stwierdził restaurator.

Żakowski rozróżnił trendy popytowe i podażowe. Zaznaczył, że trendy podażowe mają ogromne opóźnienie względem trendów konsumenckich ze względu na konieczność przestrajania procesów przemysłowych i biznesowych.

– Przyszłość nie istnieje. Jest projektowana na podstawie trendbooków i forecastów przez wielkie międzynarodowe firmy badawcze, które są potem brane pod uwagę przy długookresowych planach rozwojowych w dużym biznesie. Muszą zostać przestrojone procesy, żeby ceny produktów spadły – tłumaczył.

To, że awokado i jarmuż teraz są modne, zostało zdefiniowane już kilka lat temu. Obecnym hitem w USA jest kalafior, następny będzie seler.

Współtwórca Restaurant Week Polska przyznał, że istnieje ogromna odpowiedzialność po stronie biznesu. Potrzebne są także odpowiednie regulacje prawne. – Jest ogromna odpowiedzialność ustawodawcy, ale też po stronie przemysłu i usług – podkreślił Żakowski.

Prelegent przytoczył przykład kampanii #SzanujJedzenie i znaczenia społeczności w kształtowaniu postaw.

– Przez długi czas wydawało nam się, że zachęcamy gości restauracji, żeby w ogóle wyszli z domu. Byliśmy w szoku, kiedy okazało się, że chodzi o zjawisko i społeczność. My tę społeczność tworzymy, animujemy. Przyjmujemy odpowiedzialność. Od początku roku prowadzimy kampanię #SzanujJedzenie, stworzyliśmy dekalog oszczędzania jedzenia. Kampania w samym marcu i kwietniu została wyceniona na ponad 20 mln zł. Zrobiliśmy kampanię nie na temat samego festiwalu, ale szanowania jedzenia. To pokazuje, jaki jest głód tematu, ale też potrzeba jego kodyfikacji. Powinny powstawać rozwiązania systemowe. Budzimy się. Widzimy konsekwencje. Wartości się rodzą, ale potrzebują procedury legislacyjnej. To jest dobry moment w historii żywienia i jedzenia w Polsce na wzięcie odpowiedzialności – apelował.

Maciej Żakowski był prelegentem debaty "Żywność i jedzenie. Moda i styl", która odbyła się 15 czerwca 2019 w ramach EEC 2019.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.