Partnerzy portalu
Maciek Żakowski, Restaurant Week: Czujemy odpowiedzialność społeczną (wideo) fot. materiały prasowe

Maciek Żakowski, Restaurant Week: Czujemy odpowiedzialność społeczną (wideo)

- Każda złotówka zainwestowana w niemarnowanie jedzenia daje aż 7 zł zwrotu. Średniej wielkości hotel w Warszawie marnuje rocznie żywność o wartości 1,5 mln zł, a statystyczna polska restauracja - od 50 do 500 tys. zł. To są realne pieniądze! - mówi w rozmowie z Horecatrends.pl, Maciek Żakowski, CEO agencji Planoia, współtwórca Restaurant Week Polska oraz sieci restauracji ORZO.

Autor: Paulina Mroziak, www.horecatrends.pl Data: 03 kwietnia 2019 08:13

MACIEK ŻAKOWSKI BĘDZIE PRELEGENTEM XI EUROPEJSKIEGO KONGRESU GOSPODARCZEGO. ZABIERZE GŁOS W DEBACIE PT. "ŻYWNOŚĆ I JEDZENIE - MODA I STYL". WIĘCEJ NA WWW.EECPOLAND.EU. 

Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach będziemy rozmawiać o tym, że jedzenie jest dziś czymś zupełnie innym niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Czy kultura foodie w Polsce jest już w swoim pełnym rozkwicie?

Według danych Eurostatu jesteśmy jeszcze około 2,5-3 długości za średnią unijną w kwestii jedzenia poza domem. Zależy to nie tylko od oczywistych uwarunkowań ekonomicznych, ale także kulturowych. To co dzieje się teraz to są jeszcze czasy, które z perspektywy historii będą w polskiej gastronomii postrzegane jako w pewnym sensie "przedpotopowe". Ta wielka rewolucja restauracyjna jest jeszcze przed nami! Obecne działania restauratorów i propagatorów jedzenia poza domem są w pewien sposób pionierskie. I wciąż jeszcze nam daleko do zachodniej dojrzałości rynku gastronomicznego, choć widać, że zmierzamy w dobrym kierunku.

Do jakich krajów możemy porównać polski rynek?

Wciąż jeszcze jesteśmy mocno osadzeni w bloku wschodnim jeżeli chodzi o rozwój gastronomii. Statystycznie bliżej nam do Bułgarii, Rumunii czy krajów bałkańskich niż do Europy Zachodniej, jednak ta rewolucja zachodzi bardzo szybko. Na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba restauracji z obsługą kelnerską podwoiła się, o około 30% wzrosła częstotliwość korzystania z restauracji, a rynek rośnie w dwucyfrowym tempie - już wkrótce przekroczy wartość 50 mld zł. Gastronomia staje się powoli jedną z ważniejszych gałęzi polskiej gospodarki. 

Polacy chcą konsumować bardziej odpowiedzialnie. Wiosenna edycja festiwalu Restaurant Week upłynie pod hasłem #SzanujJedzenie. Czym jest dla Ciebie ten szacunek?

Przechodzimy pewien cykl kulturowy - od powojennego szacunku do jedzenia i kuchni ubogiej po nadmierną amerykańsko-włoską obfitość lat 90. XX w. W pewnym sensie wracamy do źródeł. Obecnie jedzenie w Polsce marnowane jest na bezprecedensową skalę. Każdy z nas marnuje nawet 200 kg żywności rocznie. To absolutny nonsens. To marnowanie odbywa się na poziomie kupowania i przechowywania jedzenia, ale także traktowania resztek - jako element biedy. W Stanach nie jest niczym dziwnym zabieranie do domu niezjedzonych resztek z restauracji. W Polsce nie jest to dobrze widziane, ale - moim zdaniem - stanie się popularne w najbliższym czasie.

Dzięki festiwalowi Restaurant Week?

Chcemy się do tego przyczynić. Jesteśmy największym festiwalem restauracji na świecie, więc czujemy pewną odpowiedzialność społeczną. Mamy rzeszę fanów, całkiem sporo publikacji w mediach i szerokie dotarcie do lokali gastronomicznych. Chcemy inspirować. Zamiast kampanii reklamowej realizujemy kampanię społeczną, która promuje ideę szanowania jedzenia. Stworzyliśmy porady - zarówno dla konsumentów, jak i restauratorów, które dostępne są w mediach festiwalu. 

Każda złotówka zainwestowana w niemarnowanie jedzenia daje aż 7 zł zwrotu. Średniej wielkości hotel w Warszawie marnuje rocznie żywność o wartości 1,5 mln zł, a statystyczna polska restauracja - od 50 do 500 tys. zł. To są realne pieniądze! Może z tej perspektywy - nawet bardziej niż z etycznej - łatwiej będzie nam przemówić do restauratorów. 

Dziękuję za rozmowę. 

Wiosenna edycja Restaurant Week Polska rusza 3 kwietnia i potrwa 2 tygodnie.

Czytaj: Wiosenna edycja Restaurant Week pod hasłem #SzanujJedzenie!

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.