Marketingowe „must have” w gastronomii – wywiad z Head Of Strategy Sen



Jakub Szymanek/horecatrends.pl - 10 grudnia 2020 18:23


– Nie ma jednej ogólnej recepty dla wszystkich marek gastronomicznych. Każdy lokal to inny koncept, z innymi potrzebami, założeniami i kosztami. Natomiast to, od czego powinniśmy zacząć, to zbadanie kondycji finansowej swojej marki – powiedział w rozmowie z horecatrends.pl Daniel Chomicz, CEO No Sugar Agency i Head Of Strategy w stołecznych lokalach Sen i Brooklyn. Z Danielem porozmawialiśmy o kluczowych działaniach marketingowych w gastronomii, na co zwrócić uwagę w budowaniu strategii lokalu w sieci oraz jak sobie z tym poradzić w dobie pandemii.

Horecatrends.pl: Mówi się żartobliwie: „jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz”. Czy profile w mediach społecznościowych to dzisiejsze „must have” w każdym lokalu gastronomicznym?

Daniel Chomicz: To bardzo mylące stwierdzenie. Minęły już czasy, kiedy 90% użytkowników Facebooka jest online i na bieżąco sprawdza aktualności. Dodatkowym kwestią jest również fakt, że Facebook stał się bardziej tablicą reklamową niż platformą do komunikacji międzyludzkiej, która mówi nam co u naszych znajomych. Teraz korzystając z Facebooka, dowiesz się więcej na temat samego siebie, gdyż Facebook kieruje się algorytmem na bazie tego, czego obecnie szukasz w sieci.

Natomiast jeśli chodzi o to, czy Facebook to „must have” dla marki gastronomicznej? Nie jest koniecznością, ale profil firmowy może posłużyć jako wizytówka, z której na pewno skorzystają osoby zainteresowane daną marką. Na takim koncie nie może wtedy zabraknąć: podstawowych danych kontaktowych, zakładki z menu, krótkiej informacji o koncepcie oraz godzin otwarcia i możliwości dojazdu. To główne elementy, których poszukują konsumenci.

Na co zatem warto postawić?

Do dzisiejszego „must have” na pewno możemy zaliczyć posiadanie konta na Instagramie, będącego albumem wysokiej jakości zdjęć oraz nośnikiem codziennych informacji za pomocą insta stories.

Warto pamiętać również o obecności na platformach, na których znajdują się nasi odbiorcy, widoczności w grupach tematycznych na Facebooku oraz poprzez konto w Google i Tripadvisor. Natomiast najważniejszym dla nas medium powinna być nasza strona internetowa, uzupełniona we wszystkie możliwe informacje, których szuka konsument, spędzając czas w sieci.

Hasztag Foodporn jest jednym z najpopularniejszych w mediach społecznościowych. Jak ważne jest oznaczanie lokali gastronomicznych i ich ocena w mediach społecznościowych?

W obecnych czasach, kiedy rządzi nami pośpiech i ciągły brak czasu, można powiedzieć, że hasztagi odchodzą do lamusa. Wiele marek nadal z nich korzysta, natomiast nikt tak naprawdę nie ma czasu na to, aby szukać zdjęć za pomocą hasztagów.

Obecne social media (Instagram), to w głównej mierze odznaczenie lokalizacji jaki i samego profilu danego konceptu. Wtedy też wszystkie najważniejsze informacje mamy podane na tacy. Konsument, przyszły, potencjalny gość sprawdzi lokalizację, jeśli będzie dla niego korzystna, przekieruje się wtedy na profil marki, szukając dalszych informacji.

Obecność w mediach społecznościowych może pomóc, ale także zaszkodzić. Co robić, aby czerpać same korzyści z działalności w sieci i czy to jest możliwe w dobie wszechobecnego hejtu?

Tutaj na wstępie od razu powiem, że niestety wiele osób myli hejt z konstruktywną krytyką. Niestety przywykliśmy do tego, że w sieci jesteśmy raczej obrażani niż nagradzani i na pewno nikt nie ma dobrych intencji.

Najważniejszym punktem działalności w sieci jest bycie autentycznym, szczerym. Ludzie są wyczuleni na kłamstwa i hipokryzję. Jeśli mamy swoje zdanie, trzymajmy się tego, bądźmy konsekwentni, a z czasem zyskamy swoich odbiorców, którzy wspólnie z nami stworzą pewną społeczność. Sprawdza się stare przysłowie “Prawda się zawsze dobrze sprzedaje”

Niestety nadal w wielu przypadkach, niektórzy zapominają o tym co najważniejsze, biegnąc na oślep, chcąc się tylko pokazać. Takie gwałtowne, nieprzemyślane ruchy powodują, że odbiorcy zaczynają w nas wątpić, tracąc zaufanie, tym samym czując się oszukanym i wielu przypadkach ich konstruktywna krytyka odbierana jest jako hejt.

Pamiętajmy o tym, aby być konsekwentnym, nie dać się porwać w wir, będący tylko prowokacją ze strony osób czyhających na nasze potyczki.

Co myślisz o współpracy z Infuencerami. Czy warto stawiać na takie działania?

Jak najbardziej tak. Influencer marketing to nowa ciągle rozwijająca się gałąź marketingu. Dzięki współpracy z Influencerami możemy zakomunikować nowości w naszej ofercie, jak również mamy szansę prezentacji marki całkowicie z inne perspektywy. Influencer marketing to głównie działania wizerunkowe pozwalające nam na dotarcie do danej grupy odbiorców. Od niedawna wiele marek (głównie poza gastronomicznych) traktuje Influencer marketing jako narzędzie sprzedażowe, udostępniając specjalne kody rabatowe, które Influencerzy komunikują na swoich kanałach. Np. na hasło bądź kod XX10 - otrzymujecie 10% rabatu na zamówienie. Dzięki takim działaniom marki mają możliwość zbadania, jaki odbiór w sieci ma nasza marka, czy nasza oferta jest interesująca i ile osób skorzystało ze specjalnego kodu.

We współpracy z Influencerami bardzo ważne jest dobranie odpowiednich ambasadorów, którzy zrzeszają wokół siebie osoby, do których chcemy dotrzeć. Wtedy efektywność naszych działań ma najlepszy wynik, a tym samym mamy możliwość zbudowania własnej społeczności oraz rosnących zasięgów na naszych kontach społecznościowych.

Czy tak zwany „marketing szeptany” ciągle przynosi efekty w gastronomii?

Zdecydowanie tak. To dzięki znajomym i bliskim dowiadujemy się o istnieniu danej restauracji. Przecież nie każdy korzysta z portali społecznościowych i nie każdy śledzi nowości na rynku. To dzięki relacjom międzyludzkim konsumenci dowiadują się o naszym istnieniu. Dlatego też bardzo ważne jest prawidłowe podejście do gościa, gdyż jego wrażenie zależy od dalszego odbioru naszej marki w środowisku czy w sieci. 

Na jakie działania marketingowe mogą postawić lokale gastronomiczne, które ucierpiały mocno przez pandemię, chcą się odbudować i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców?

Nie ma jednej ogólnej recepty dla wszystkich marek gastronomicznych. Każdy lokal to inny koncept, z innymi potrzebami, założeniami i kosztami. Natomiast to, od czego powinniśmy zacząć, to zbadanie kondycji finansowej swojej marki. Jest to działanie, które pozwoli nam realnie spojrzeć na to, w jakim miejscu jesteśmy. Kolejnym krokiem powinna być optymalizacja kosztów, która zobrazuje nam, ile możemy wydać na poszczególne działania związane z funkcjonowaniem.

Mimo XXI wieku niestety wielu gastronomów stroni od Excela, dlatego też często nie mają wiedzy, że ich luka budżetowa powiększa się z każdym dniem, a obrót firmy, to tak naprawdę mielenie środków i tymczasowy ratunek dla sytuacji.

Realizując powyższe działania należy podejść z dystansem, pełną świadomością, nie patrzeć na to co robi konkurencja, nie dać się presji, należy spojrzeć realnie na to, co my możemy zrobić w tej sytuacji.

Z marketingowego punktu warto zrobić podstawowe badanie, zaczynając od analizy SWOT, dzięki której poznamy nasze mocne i słabe strony. Czyli to, co należy poprawić i wzmocnić, oraz to za co lubią nas nasi odbiorcy, czym możemy się chwalić i pokazać, że jesteśmy w tym dobrzy, co też może okazać się głównym filarem naszej przyszłej działalności, opierając na tym naszą komunikację i działania sprzedażowe.

Dziękuję za rozmowę.

Daniel Chomicz, CEO No Sugar Agency. Od 10 lat związany z branżą kreatywną i PR, od przeszło 7 lat związany z branżą HoReCa. Współpracował z takimi markami jak: Mastercard, MINI Polska, PGE Stadion Narodowy, Audi, Mercedes Daimler, Netia, Lotnisko Chopina, Kinoteka i wiele innych. W branży HoReCa zyskał uznanie, prowadząc marketing i PR marek: Sen, Brooklyn, Wolność, Sen Events, Aioli, Banjaluka, Momu, San Lorenzo, InFormal Kitchen i inne.

No Sugar – agencja marketingu i PR specjalizująca się w kompleksowym działaniu. Dzięki doświadczeniu z zakresu marketingu 360 i PR klienci otrzymują pełen pakiet działań tj. realizację skutecznych działań marketingowych, innowacyjną strategię działań PR oraz wysokiej jakości prezentację prowadzonej marki.