Mata to Michał Matczak - polski raper, piosenkarz i twórca tekstów. Pod koniec roku w sieci McDonald's dostępny był specjalny zestaw sygnowany jego ksywą, który podbił serca i żołądki konsumentów.
Mata jest synem profesora prawa Marcina Matczaka oraz Arletty Śliwińskiej-Matczak, współprowadzącej szkołę języka angielskiego. W 2019 roku Mata zdał maturę międzynarodową w II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie.
W trakcie egzaminów przedstawił m.in. esej Ewolucja języka w polskim hip-hopie w latach 2001–2014 na przykładzie twórczości Jacka Granieckiego ps. „Tede”. Otrzymał wyróżnienie Warszawiaka Roku 2019 w plebiscycie Warszawiaki. Twórcą jego pseudonimu artystycznego - Mata - był jego ojciec, który wymyślił go podczas wspólnych wakacji w 2012. Wspierał syna przy wejściu na rynek muzyczny i doradzał przy tworzeniu pierwszego utworu „Klubowe” - informuje Wikipedia.
W październiku 2018 wydał album koncepcyjny Fumar Mata. 11 grudnia 2019 za pośrednictwem wytwórni SBM Label został opublikowany w serwisie YouTube teledysk do jego singla „Patointeligencja”. W ciągu kilku dni utwór został odsłuchany blisko 10 mln razy. Treść utworu była komentowana w ogólnopolskich mediach, głównie ze względu na tekst piosenki, opisujący zachowania dzieci i młodzieży z dobrych domów, m.in. zażywanie substancji psychoaktywnych, w tym twardych narkotyków i uzależnienia od nich; ustawiczne picie alkoholu w szkole, w tym w czasie lekcji; rekrutacje na najlepsze światowe uczelnie; samobójstwa czy nieplanowane nastoletnie ciąże - czytamy na Wikipedia.pl.
Utwór wywołał spore kontrowersje, spotykając się z krytyką m.in. dyrekcji liceum Batorego z uwagi na wykorzystanie wizerunku szkoły w teledysku do piosenki. Z kolei Stowarzyszenie Wychowanków Gimnazjum i Liceum im. Stefana Batorego w Warszawie w wydanym oświadczeniu zwróciło uwagę na pozytywny aspekt podjęcia dyskusji wokół ważnego problemu w reakcji na twórczość jednego z absolwentów liceum.
Od 18 października do 21 listopada 2021 r. w sieci McDonald's można było zamówić zestaw znanego rapera - Maty. Znajdują się w nim potrójny cheesburger, vanilla matcha latte (matchak latte) oraz średnie frytki.
Zestaw Maty kosztował 18 zł. Klienci McDonald's mogli go zamówić za pośrednictwem aplikacji w zakładce OkazYEAH.
- Pierwszy tydzień kampanii z Matą był to dla nas trzecim najlepszym tygodniem w historii firmy w Polsce, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i osiągniętej wartości sprzedaży - mówi Tomasz Dębowski dyrektor marketingu McDonald’s.
Mata to pierwszy polski artysta, który został zaproszony przez McDonald’s do stworzenia autorskiego zestawu.
Poza tym, w ramach współpracy z Matą, powstała kolekcja ubrań, łącząca charakterystyczny styl rapera z estetyką marki.
Nie przegap najważniejszych wiadomości
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.