Trend na japońską herbatę matcha spowodował, że jest dodawana do szeregu potraw i produktów. Zobacz modne inspiracje z tym hitem kulinariów ostatnich lat!
Matcha, czyli zielona herbata w proszku - dopiero od niedawna zdobywa ogromną popularność, mimo że jej właściwości są znane od tysiącleci. Naukowcy i dietetycy przekonują, że matcha jest bogata w antyoksydanty, które mogą zapobiec rozwojowi m.in. nowotworów i chorób układu krążenia. Poza tym ułatwia odchudzanie.
A jakie są najmodniejsze sposoby użycia matchy?
Matcha latte to nic innego jak japońska sproszkowana zielona herbata z wodą i podana z ciepłym spienionym mlekiem. Jak przekonują bariści ją serwujący to nie tylko zdrowsza alternatywa dla kawy, ale także ciekawy obiekt do fotografowania dla wielbicieli #foodporn.
Do szerokiego świata kulinariów matcha latte przebiła się, gdy sieć Starbucks wprowadziła ją do japońskich kawiarni. Napój przejęły później amerykańskie, a potem europejskie lokale marki. W ramach akcji promocyjnej można ją było także wypić w polskich Starbucksach!
Na Dalekim Wschodzie sieć poszła jeszcze dalej z matcha-ofertą:
Jedną z pionierek i propagatorek matcha latte w Polsce jest natomiast Alicja Than, która prowadzi Matcha Bistro&Bar przy ul. Mokotowskiej w Warszawie. Razem z mężem prowadzi także z sukcesem Izumi Sushi.
Obecnie tego napoju można napić się w chyba każdym już dużym mieście w Polsce. Warto spróbować!
Popularność matcha latte sprawiła, że coraz częściej pojawia się ona także w wersji "na zimno". Zielone napoje podbijają już hipsterskie i street foodowe punkty, ale także pojawiły się w bardziej masowej produkcji.
Napój na szerszą skalę chce rozpropagować także marka Lipton. Najpierw wprowadzono herbatę matcha, którą można zaparzyć w domu, ale także - dzięki współpracy z PepsiCo - na rynek trafiła butelkowana Lipton Ice Tea Green Matcha.
Napój jest dostępny także w polskich sieciach handlowych.
Najlepszym dodatkiem do matcha latte czy zimnego napoju wydaje się matcha cake. Sproszkowana japońska zielona herbata dobrze komponuje się z twarożkiem w serniku, limonką lub cytryną, białą czekoladą lub malinami. Jej właściwości zdrowotne sprawiły, że jest także chętnie dodawana do śniadaniowych owsianek.
Ciasta, torty i makaroniki z dodatkiem matchy kuszą różnymi odcieniami zieleni i powoli wypierają szpinakowe pyszności.
Ale nie tylko ciasta. Matcha jest także dodawana do słodyczy - również tych produkowanych na szeroką skalę. Są więc zielone lody, której królowały na Instagramie nie tylko latem:
Na pionierskim dla matchy japońskim rynku wprowadzono nawet zielone batony KitKat firmy Nestle oraz ciasteczka Oreo z wypełnieniem od smaku matchy. Stanowią tam bardzo popularny delikates i są inspiracją do powstania kolejnych słodkości.
Ponoć prawdziwymi hitami 2019 roku będzie matcha w wersji na słono. Alicja Than zapowiada ewolucję idei i wejście tego produktu na nowy poziom w gastronomii. – Matcha latte, japońskie desery oraz te inspirowane europejskim cukiernictwem odniosły w minionym roku wielki sukces. W 2019 r. chcemy używać matchy do dań głównych, np. sosów. Wymyśliliśmy też wegański makaron z bulionem na bazie matcha oraz wodorostów kombu. To będzie prawdziwy hit tego roku - przekonuje.
Blogerzy kulinarni już dzielą się w sieci swoimi patentami na przemycenie zdrowej matchy do dań obiadowych. Dania z matchą także coraz częściej pojawiają się w lokalach gastronomicznych.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.