Partnerzy portalu
Mintel: Co zamiast cukru? Błonnik i i stewia nowej generacji odegrają kluczową rolę w redukcji zawartości cukru; fot. shutterstock

Mintel: Co zamiast cukru?

Mintel przewiduje, że błonnik i i stewia nowej generacji odegrają kluczową rolę w redukcji zawartości cukru.

Autor: horecatrends.pl Data: 25 maja 2021 09:14
  • Wielka Brytania może pochwalić się najwyższym odsetkiem (15%) nowych produktów spożywczych z oświadczeniem „bez dodatku cukru" wprowadzonych na rynek na przestrzeni ostatnich pięciu lat; na drugim miejscu plasują się Niemcy (13%)
  • Aż 63% Niemców niepokoją sposoby redukcji zawartości cukru w żywności
    i napojach.
  • Francja i Niemcy są w pierwszej piątce krajów o największej liczbie udzielonych patentów związanych z obniżaniem zawartości cukru w produktach.

Oświadczenia „bez dodatku cukru" pojawiają się na etykietach produktów w Europie coraz częściej. Liderem jest tutaj Wielka Brytania, która odpowiadała za 15% udział we wszystkich nowościach spożywczych tego typu wprowadzonych w Europie w ciągu ostatnich pięciu lat ; tuż zaraz uplasowały się Niemcy (13%) i Francja (10%). W Polsce odsetek nowych produktów opisywanych jako „bez dodatku cukru" wzrósł w okresie od maja 2016 r. do kwietnia 2021 r. z 2% do 8%, biorąc pod uwagę wszystkie nowości spożywcze na tym rynku.

Konsumenci ograniczają spożycie cukru

Z najnowszego badania konsumenckiego przeprowadzonego przez firmę Mintel wynika, że niemal trzech na pięciu konsumentów we Francji i Niemczech (59%) próbuje ograniczać ilość spożywanego cukru, przy czym wśród respondentów w Polsce odsetek ten wynosi 65%, a w Hiszpanii 67%. Z drugiej strony ponad połowa konsumentów niemieckich (54%) i francuskich (53%) decyduje się na jedzenie mniejszych ilości produktów przyjemnościowych zamiast wybierać ich wersje light. Dotyczy to w szczególności napojów gazowanych: 38% konsumentów w Polsce i 37% konsumentów w Niemczech uważa, że „zdrowsze" napoje gazowane nie są „przysmakiem".

Neha Srivastava, Food and Drink Patent Analyst w firmie Mintel, komentuje to następująco:

- Pandemia wzmocniła wśród konsumentów potrzebę „dogadzania sobie", wpływając na ich decyzje dotyczące wyboru żywności i napojów. Jednocześnie konsumenci zaczęli zwracać większą uwagę na zdrowie, m.in. poprzez zmniejszanie ilości spożywanego cukru, jednak nie godząc się na kompromisy smakowe.

Firmy zwracają uwagę na zawartość cukru

- Firmy z branży żywności i napojów zaczęły przywiązywać coraz większą wagę do zmniejszania zawartości cukru w swoich produktach. W Europie, Francja i Niemcy są w pierwszej piątce krajów o największej liczbie udzielonych patentów związanych z redukcją ilości cukru w produktach spożywczych, przy czym udział każdego z tych krajów w ogólnej liczbie przyznanych patentów na świecie wynosi 5%. Najnowsze patenty w tym zakresie obejmują zarówno rozwiązania mające na celu poprawę smaku słodzików, jak i innowacyjne techniki obniżające koszty produkcji tzw. rzadkich cukrów.

Błonnik funkcjonalny i stewia nowej generacji

Rośnie popularność zastosowania funkcjonalnego błonnika w produktach spożywczych o niskiej/obniżonej zawartości cukru – w 2015 r. żywność i napoje z dodatkiem funkcjonalnego błonnika stanowiły 11% wszystkich globalnych nowości z niską/obniżoną zawartością cukru, podczas gdy w 2020 r. odsetek ten wynosił już 19%. Najpopularniejszym błonnikiem wykorzystywanym w produktach o niskiej/obniżonej zawartości cukru jest inulina, a udział produktów z dodatkiem inuliny, które pojawiły się na rynku w ciągu ostatnich pięciu lat wzrósł z 3% w 2015 r. do 9% w 2020 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.