Partnerzy portalu
Mintel: Co zamiast cukru? Błonnik i i stewia nowej generacji odegrają kluczową rolę w redukcji zawartości cukru; fot. shutterstock

Mintel: Co zamiast cukru?

Autor: horecatrends.pl Data: 25 maja 2021 09:14

Mintel przewiduje, że błonnik i i stewia nowej generacji odegrają kluczową rolę w redukcji zawartości cukru.

  • Wielka Brytania może pochwalić się najwyższym odsetkiem (15%) nowych produktów spożywczych z oświadczeniem „bez dodatku cukru" wprowadzonych na rynek na przestrzeni ostatnich pięciu lat; na drugim miejscu plasują się Niemcy (13%)
  • Aż 63% Niemców niepokoją sposoby redukcji zawartości cukru w żywności
    i napojach.
  • Francja i Niemcy są w pierwszej piątce krajów o największej liczbie udzielonych patentów związanych z obniżaniem zawartości cukru w produktach.

Oświadczenia „bez dodatku cukru" pojawiają się na etykietach produktów w Europie coraz częściej. Liderem jest tutaj Wielka Brytania, która odpowiadała za 15% udział we wszystkich nowościach spożywczych tego typu wprowadzonych w Europie w ciągu ostatnich pięciu lat ; tuż zaraz uplasowały się Niemcy (13%) i Francja (10%). W Polsce odsetek nowych produktów opisywanych jako „bez dodatku cukru" wzrósł w okresie od maja 2016 r. do kwietnia 2021 r. z 2% do 8%, biorąc pod uwagę wszystkie nowości spożywcze na tym rynku.

Konsumenci ograniczają spożycie cukru

Z najnowszego badania konsumenckiego przeprowadzonego przez firmę Mintel wynika, że niemal trzech na pięciu konsumentów we Francji i Niemczech (59%) próbuje ograniczać ilość spożywanego cukru, przy czym wśród respondentów w Polsce odsetek ten wynosi 65%, a w Hiszpanii 67%. Z drugiej strony ponad połowa konsumentów niemieckich (54%) i francuskich (53%) decyduje się na jedzenie mniejszych ilości produktów przyjemnościowych zamiast wybierać ich wersje light. Dotyczy to w szczególności napojów gazowanych: 38% konsumentów w Polsce i 37% konsumentów w Niemczech uważa, że „zdrowsze" napoje gazowane nie są „przysmakiem".

Neha Srivastava, Food and Drink Patent Analyst w firmie Mintel, komentuje to następująco:

- Pandemia wzmocniła wśród konsumentów potrzebę „dogadzania sobie", wpływając na ich decyzje dotyczące wyboru żywności i napojów. Jednocześnie konsumenci zaczęli zwracać większą uwagę na zdrowie, m.in. poprzez zmniejszanie ilości spożywanego cukru, jednak nie godząc się na kompromisy smakowe.

Firmy zwracają uwagę na zawartość cukru

- Firmy z branży żywności i napojów zaczęły przywiązywać coraz większą wagę do zmniejszania zawartości cukru w swoich produktach. W Europie, Francja i Niemcy są w pierwszej piątce krajów o największej liczbie udzielonych patentów związanych z redukcją ilości cukru w produktach spożywczych, przy czym udział każdego z tych krajów w ogólnej liczbie przyznanych patentów na świecie wynosi 5%. Najnowsze patenty w tym zakresie obejmują zarówno rozwiązania mające na celu poprawę smaku słodzików, jak i innowacyjne techniki obniżające koszty produkcji tzw. rzadkich cukrów.

Błonnik funkcjonalny i stewia nowej generacji

Rośnie popularność zastosowania funkcjonalnego błonnika w produktach spożywczych o niskiej/obniżonej zawartości cukru – w 2015 r. żywność i napoje z dodatkiem funkcjonalnego błonnika stanowiły 11% wszystkich globalnych nowości z niską/obniżoną zawartością cukru, podczas gdy w 2020 r. odsetek ten wynosił już 19%. Najpopularniejszym błonnikiem wykorzystywanym w produktach o niskiej/obniżonej zawartości cukru jest inulina, a udział produktów z dodatkiem inuliny, które pojawiły się na rynku w ciągu ostatnich pięciu lat wzrósł z 3% w 2015 r. do 9% w 2020 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz