Partnerzy portalu
Mintel o rynku roślinnych zamienników mięsa: nie wystarczy "być bezmięsnym" fot. shutterstock

Mintel o rynku roślinnych zamienników mięsa: nie wystarczy "być bezmięsnym"

Odsetek Brytyjczyków, którzy spożywają zamienniki mięsa wzrósł z 50 proc. w 2017 r. do 65 proc. w 2019 r. Tymczasem sprzedaż substytutów mięsa wzrosła aż o 40 proc. z 582 mln funtów w 2014 r. do około 816 milionów funtów w 2019 roku. Analitycy Mintela spodziewają się, że w 2024 r. wartość rynku sięgnie 1,1 miliarda funtów.

Autor: Mintel Data: 17 stycznia 2020 15:46

Według badań Mintela, odsetek osób, które zmniejszyły lub ograniczyły ilość spożywanego mięsa, wzrósł z 28 proc. w 2017 r. do 39 proc. w 2019 r. Z mięsa częściej rezygnują kobiety (42%) niż mężczyźni (36 proc.). Wskaźnik fleksitarianizmu wzrasta do 45% wśród osób poniżej 45 roku życia. Co ciekawe, 38% osób woli zastąpić drób czy wieprzowinę innymi składnikami, takimi jak ser lub rośliny strączkowe, niż kupować zamienniki mięsa.

Podczas gdy dieta fleksitariańska jest niezwykle modna, mięso wciąż pozostaje fundamentem diety Brytyjczyków. 88% obywateli Wielkiej Brytanii regularnie je czerwone mięso i drób. Z badań Mintel Global New Products Database (GNPD) wynika, że prawie jedna czwarta (23%) wszystkich nowych produktów spożywczych w Wielkiej Brytanii w 2019 roku została oznaczona jako wegetariańska/wegańska, w porównaniu z 17% w 2018 roku.

Co ciekawe, odsetek konsumentów deklarujących się jako weganie od 2018 r. nie wzrósł. Według badań Mintela wciąż stanowią oni zaledwie ok. 1% populacji Wielkiej Brytanii.

- Rosnąca popularność fleksitarianizmu przyczyniła się do wzrostu popytu na zamienniki mięsa. Wielu konsumentów uważa, że produkty roślinne są zdrowsze, a to stwierdzenie jest głównym motorem napędowym ograniczania spożycia mięsa w ostatnich latach - mówi Kate Vlietstra, analityk rynku żywności napojów w firmie Mintel.

Ekspertka wskazuje, że ponieważ rynek zamienników mięsa staje się coraz bardziej zatłoczony, marki będą musiały znaleźć nowe sposoby na odróżnienie się od swoich konkurentów.

- Nie wystarczy już po prostu być bezmięsnym. Firmy będą musiały zachować przejrzystość co do prozdrowotnych właściwości swoich produktów oraz zwrócić uwagę na jakość i ilość składników odżywczych, aby zdobyć wymagającego konsumenta. Produkty bezmięsne są zasadniczo skierowane do młodych ludzi, ale prawdopodobnie wkrótce zobaczymy ofertę skierowaną także do dzieci i seniorów. Wydaje się, że producenci zamienników mięsa powinni mocniej skierować swój przekaz do dzieci i rodzin. Konsumentów powyżej 55. roku życia mogą przyciągnąć funkcjonalne oświadczenia zdrowotne i czyste etykiety - dodała.

Badania Mintela podkreślają silną świadomość na temat problemów środowiskowych związanych z produkcją mięsa. Połowa brytyjskich konsumentów (48%) uważa ograniczanie spożycia produktów pochodzenia zwierzęcego za dobry sposób na zmniejszenie wpływu ludzi na środowisko. Tymczasem przyjazne dla środowiska opakowanie skłoniłoby trzy czwarte (75%) kupujących zamienniki mięsa do zakupu danego produktu.

Wśród korzyści wynikających z jedzenia mniejszej ilości mięsa, „poprawa stanu środowiska” jest wymieniana przez jedną czwartą (25%) fleksitarian. Jednak głównym powodem, podawanym przez blisko jedną trzecią osób, które dokonały ograniczenia spożycia mięsa (32%), jest to, że „pomaga poprawić zdrowie”, a następnie „to dobry sposób na zaoszczędzenie pieniędzy” (31%).

Badania Mintela wykazały, że z produktami bezmięsnymi wiąże się silny czynnik „dobrego samopoczucia”. 79% nabywców zamienników mięsa twierdzi, że jedzenie bezmięsnych produktów sprawia, że ​​czują się dobrze. Wskaźnik ten rośnie do 85% wśród osób, które aktywnie ograniczyły lub zmniejszyły spożycie mięsa w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

- Chociaż korzyści zdrowotne wynikające z jedzenia mniejszej ilości mięsa nadal wydają się być główną motywacją dla fleksitarian, wpływ przemysłu mięsnego na środowisko również stał się ważnym powodem unikania mięsa. Konsumenci generacji Z (w wieku 16–24 lat) są liderami tej zmiany. Ponad połowa (54%) osób poniżej 25 roku życia postrzega redukcję konsumpcji produktów pochodzenia zwierzęcego jako dobry sposób na zmniejszenie wpływu ludzi na środowisko - mówi Kate Vlietstra.

W ocenie ekspertki marki bezmięsne powinny głośniej wypowiadać się o swoich ekologicznych przesłankach.

- Całościowe „zielone” referencje muszą obejmować opakowania przyjazne dla środowiska i mogą stanowić istotny punkt odróżniający dany produkt od konkurencji - podsumowała.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.