Partnerzy portalu
Mintel: Weganizm i wegetarianizm silnie wpływają na globalny rynek żywności fot. shutterstock

Mintel: Weganizm i wegetarianizm silnie wpływają na globalny rynek żywności

Tofu i tempeh (oba bazujące na soi), seitan (białko pszenicy), białko z grochu, grzyby (np. Quorn) czy owoc chlebowca/jackfruit – to przykłady produktów coraz mocniej obecnych na rynku gastronomicznym. Jak wskazuje Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst Mintel, branża spożywcza wciąż poszukuje innowacji wpisujących się w trend roślinny.

Autor: horecatrends.pl Data: 18 września 2019 09:49

Jak mówi Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst Mintel, weganizm i wegetarianizm to hasła, które obecnie silnie wpływają na działalność innowacyjną na globalnym rynku żywności i napojów.

– Coraz częściej mówi się ogólnie o ‘trendzie roślinnym’, który z samej definicji jest szerszy i dotyka potrzeb nie tylko 100% wegan czy wegetarian, ale także fleksitarian, czyli osób świadomie zwiększających w swojej diecie ilość produktów roślinnych, tym samym ograniczających posiłki mięsne (ale ich nie wykluczających). Według danych konsumenckich firmy Mintel, niemal trzy piąte polskich konsumentów stara się regularnie robić sobie tzw. bezmięsne dni. Natomiast w Wielkiej Brytanii, prawie połowa respondentów mówi, że bezmięsne dania są dobrą opcją, aby zaspokoić apetyt członków rodziny stosujących różne diety i mieszkających we wspólnym gospodarstwie domowym – tłumaczy Honorata Jarocka.

W odpowiedzi na potrzeby związane ze stylem odżywiania dzisiejszych konsumentów, inspirujące zmiany nastąpiły w kategorii zamienników mięsa.

– Obecnie na półce znaleźć można wiele wariantów bazujących na składnikach spójnych z dietą wegetariańską i wegańską, w różnych formatach (m.in. burgery, kiełbaski, ‘mięso mielone’), a także przykuwających uwagę wariantach smakowych. Rozwój tej kategorii jest kluczowy nie tylko z uwagi na dotarcie do grupy osób stosujących diety roślinne (w różnych wymiarach), ale także dla pozyskania nowych konsumentów. Zamienniki produktów mięsnych oferują nowe doświadczenia smakowe, a także wartości odżywcze, które stają się ciekawym urozmaiceniem dla osób niestosujących żadnych diet eliminacyjnych – dodaje Senior Food and Drink Analyst Mintel.

Mocno ewoluuje kategoria sera, w pewien sposób wypełniając ‘proteinową lukę’ w codziennym menu wegetarian, a także fleksitarian, czy osób poszukujących nowych rozwiązań w swojej diecie. Pojawia się coraz więcej wariantów, które mogą stać się ‘gwiazdą’ głównego posiłku, w tym m.in. sery do grillowania.

– Poszukuje się w dalszym ciągu innowacji zmieniających oblicze rynku, także ogólnie w obrębie produktów nabiałowych, co świetnie ilustruje przykład marki Valess (FrieslandCampina, dostępna między innymi w Holandii, Belgii i Niemczech), która na rynku operuje już od wielu lat, lecz obecnie aktywnie rozwija swoje portfolio. Są to produkty bazujące na mleku i naśladujące formaty produktów mięsnych, w tym burgery i kiełbaski. Ciekawie zmienia się także sama kategoria produktów mięsnych, gdzie pojawiają się nowości adresowane do fleksitarian, takie jak kiełbaski z dodatkiem warzyw/warzyw strączkowych czy kasz. Ten typ pozycjonowania dotarł również do Polski, co widać na przykładzie linii Kiełbasa & Ziarno firmy JBB Bałdyga. Coraz mocniej rozmawia się także o możliwościach związanych z konceptem ‘czystego mięsa’, czyli mięsa laboratoryjnie hodowanego –wymienia ekspertka.

W segmencie zamienników mięsa, które są w 100% roślinne i spełniają wymagania diety wegańskiej, Honorata Jarocka wymienia oprócz popularnego tofu i tempehu (oba bazujące na soi) oraz seitanu (białko pszenicy), warianty wykorzystujące białko z grochu, m.in. Beyond Burger oraz Dobra Kaloria (dodatkowe zawierające kiełki słonecznika), grzyby (np. Quorn) czy owoc chlebowca/jackfruit.

– Co istotne, marki starają się dodatkowo silniej akcentować swoją odpowiedzialność środowiskową poprzez eksperymenty z bardziej przyjaznymi opakowaniami, ale także mocniejszy nacisk widoczny jest w kontekście ‘czyszczenia’ listy składników, co spójne jest z oczekiwaniami konsumentów. Na przykład, 41% respondentów w Wielkiej Brytanii deklaruje, że bardziej atrakcyjne w ich oczach są bezmięsne produkty z krótszą listą składników – mówi Senior Food and Drink Analyst Mintel.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.