Partnerzy portalu
Najważniejsze kierunki rozwoju gastronomii - analiza Cushman & Wakefield fot. shutterstock

Najważniejsze kierunki rozwoju gastronomii - analiza Cushman & Wakefield

Autor: Anna Wrona/horecatrends.pl Data: 14 lutego 2019 09:45

Jakich konceptów gastronomicznych oczekują dzisiaj konsumenci? Jakie trendy będą najbardziej widoczne w najbliższym czasie i jak zmienią ten rynek?  Na te pytania odpowiada najnowsza analiza Cushman & Wakefield.

Jak mówi Marek Dąbrowski, Consultant Food & Beverage, Cushman & Wakefield, na przestrzeni wieków diametralnej zmianie uległ sposób i miejsce spożywania posiłków – od jaskiń ludzi pierwotnych, poprzez chłopskie chałupy, miejskie karczmy, szlacheckie dwory i zamki, po dzisiejsze rooftopy oraz koncepty mixed-use i street-foody. Dzisiejsze społeczeństwo (szczególnie młodsze pokolenia) jest otwarte na wszelkie nowości i łaknie nowych doznań, odczuć i przeżyć.

Dużym powodzeniem cieszą się na przykład wszelkie nietuzinkowe, wręcz ekstremalne propozycje – jedzenie w ciemności, na drzewie, na wiszącej platformie, w wiejskiej stodole czy w starym, nawet zaniedbanym, ale oferującym smaczną, oryginalną, lokalną kuchnię miejscu. Kiedyś wspólne ucztowanie po polowaniu było okazywaniem radości ze zdobyczy – obecnie służy integracji pracowników, albo jest pretekstem do spotkań z przyjaciółmi i rodzinnych uroczystości, elementem rozrywki.

W ostatnim czasie obserwujemy prężny rozwój oferty i konceptów gastronomicznych, które – szczególnie w dużych miastach – są w stanie zaspokoić najróżniejsze gusta i potrzeby mieszkańców. Także relatywnie tanie i proste podróżowanie pozwala dzisiejszym konsumentom odkrywać nowe, egzotyczne smaki i potrawy, eksperymentować ze składnikami oraz formą potraw. Kuchnia roślinna, wegańska, molekularna, dekonstrukcja dań, łączenie przeciwstawnych smaków, produkty bio – to dzisiaj standard, o którym jeszcze kilkanaście lat temu nikt nawet nie wspominał.

Zdaniem Cushman & Wakefield, rozważając prawdopodobne scenariusze i kierunki dalszego rozwoju gastronomii w Polsce, należy wziąć pod uwagę kilka aspektów, które na pewno będą miały wpływ na kształt tego segmentu rynku handlowego. W szczególności są to: zmiany pokoleniowe i mentalne, zmiana stylu życia, rozwój technologii ułatwiający efektywniejszą komunikację, zmiany klimatyczne, a także zmieniająca się moda i nowe trendy, ostatnio promujące ekologię i work-life balance.

Delivery zmienia rynek

Tradycyjny podział ról na wykonywanie pracy zarobkowej i zajmowanie się domem praktycznie uległ już zatarciu. Zwykle pracuje oboje małżonków, którzy dzielą się obowiązkami domowymi. Z kolei, przy ustalaniu podziału obowiązków w domu największe znaczenie ma już nie tradycja, lecz wysokość zarobków (według raportu o godzeniu ról rodzinnych i zawodowych przygotowanego przez dziennik "Rzeczpospolita"). Dodatkowo, coraz więcej osób jest w związkach nieformalnych lub pozostaje singlami, a potrzeba realizacji zawodowej oraz wydłużająca się długość życia, mają niebagatelne znaczenie przy podejmowaniu decyzji o założeniu rodziny. Ciągły pośpiech i brak czasu, a z drugiej strony dążenie do wygody i coraz większa zamożność społeczeństwa, powodują wzrost zapotrzebowania na usługi gastronomiczne z dowozem lub zachęcają do stołowania się poza domem  – podkreśla Marek Dąbrowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz