Niebieskie jedzenie i Water footprint wśród trendów 2022



oprac. Jakub Szymanek - 17 stycznia 2022 13:34


„Healthy indulgence”, mycie bezwodne czy niebieskie jedzenie to najciekawsze trendy konsumenckie, które zdominują w 2022 r. branżę FMCG.

Pandemia i jej konsekwencje zmieniły zachowania konsumentów na zawsze. Zarówno polskie, jak i globalne badania wykazują, że konsument po 2021 r. ma przede wszystkim dosyć izolacji, chce skupić się na zdrowiu psychicznym i – poza kolejną falą COVID-19 – najbardziej martwi go los planety. Jak te potrzeby i obawy odbiją się na wyborach konsumenckich w tym roku?

Trendy FMCG 2022

Jak podaje raport Ipsos „Global Trends Study 2021”, społeczeństwo mówi „sprawdzam”. Ipsos przekonuje, że firmy z misją, czyli zorientowane nie tylko na przychody, ale na dobro planety, będą priorytetowym wyborem konsumentów w 2022 r. Również opublikowany przez Monocle „The Forecast” wyróżnia poszczególne innowacyjne firmy wspierające pozytywną zmianę dla naszej planety oraz ludzkości mianem „Good Company”.

W 2022 r. wzrośnie więc znaczenie certyfikatów poświadczających transparentność firm i ich realne działania w kierunku realizacji zrównoważonych celów rozwoju. Niezależne, międzynarodowe certyfikaty, takie jak B Corp, staną się kluczowe dla pozyskania zaufania wyczulonych na greenwashingowe kampanie konsumentów. Wśród polskich firm z branży 

Boom na "niebieskie pokarmy" – ryby, rośliny wodne, małże i glony

WGSN prognozuje, że waterless cleaning, czyli mycie bez wody, zdobędzie szturmem półki z kosmetykami i chemią gospodarczą. Wynika to z troski konsumentów o niknące zasoby wody pitnej na świecie, a także chęci zmniejszenia poziomu zanieczyszczenia wody.

Tendencja taka przełoży się na zmianę w dynamice konsumpcji żywności, zwłaszcza mięsa, którego produkcja generuje znaczny water footprint. Według danych z Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia, w ciągu ostatnich trzech lat sprzedaż roślinnych zamienników mięsa wzrosła niemal pięciokrotnie, a w 2021, sprzedaż surowego mięsa spadła o 7,5 punktów procentowych.

Jak zauważają naukowcy z Wageningen University & Research, przed spowodowanym przeludnieniem i zmianami klimatycznymi kryzysem żywnościowym, może nas uchronić tylko porzucenie tradycyjnego rolnictwa i zwrot w stronę mórz i oceanów. Holenderscy badacze prognozują w 2022 roku boom na "niebieskie pokarmy" – ryby, rośliny wodne, małże i glony.

Dobre dla człowieka i dla planety

Ostatnie dwa lata odcisnęły piętno na każdym z nas. Dlatego, przoduje trend na healthy indulgence – konsumenci chcą żyć zdrowo, nie rezygnując z przyjemności. Ponadto, więcej niż połowa badanych konsumentów, dostrzega związek między własnym dobrostanem, czyli samopoczuciem psychicznym i zdrowiem fizycznym, a życiem zgodnym z naturą („Global Consumer Insights Pulse Survey”, PwC 2021). Nic więc dziwnego, że wiele prognozowanych trendów związanych jest bezpośrednio z ochroną środowiska naturalnego. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i chętniej wybierają produkty neutralne klimatycznie, czyli takie, których produkcja i transport nie wywierają negatywnego wpływu na środowisko.