Partnerzy portalu
NIEplastikowa przyszłość branży gastronomicznej - raport Stava

NIEplastikowa przyszłość branży gastronomicznej - raport Stava

Od początku 2021 roku wejdą w życie przepisy regulujące użycie jednorazowych opakowań i produktów z plastiku. Wśród wyrobów plastikowych, których nie będzie można wykorzystywać na terenie Unii Europejskiej znalazły się m. in. jednorazowe sztućce oraz pojemniki zrobione ze spienionego polistyrenu, które są bardzo często wykorzystywane przez branżę gastronomiczną. Raport Stava zbadał, jak nowe regulacje wpłyną na rynek restauracyjny i dowozów jedzenia.

Autor: Stava/horecatrends.pl Data: 24 kwietnia 2019 08:08

Rocznie każdy Europejczyk produkuje ok. 31 kg śmieci z plastiku, a tylko 30 proc. z nich podlega recyklingowi. Firma Stava sprawdziła, jak z tym problemem planuje poradzić sobie branża gastronomiczna.

W duchu no plastic i zero waste

Według raportu Stava, firmy z branży gastronomicznej doskonale wiedzą, że coś się musi zmienić, niezależnie do unijnej legislacji.  Zero waste jest jednym z 10 innowacyjnych trendów w gastronomiiRezygnowanie z plastiku oraz wprowadzanie w życie polityki zero waste to ważne trendy, na których marki z różnych obszarów budują swój kapitał środowiskowy i wizerunkowy. Stava przytacza kilka przykładów z ostatnio ogłoszonych inicjatyw:

-       Sieć McDonald’s ogłosiła w połowie 2018 roku, że stopniowo zaczyna rezygnować z plastikowych słomek do napojów i będzie je zastępowała papierowymi rurkami.

-       W sieci kawiarni Wild Bean działających na stacjach BP plastikowe i papierowe kubki na kawę są zastępowane czekoladowymi waflami.

-       Lidl wprowadza biodegradowalne i nadające się do recyklingu opakowania na owoce i warzywa.

-       Firma Loop namawia Nestle oraz Procter & Gamble na zrezygnowanie z opakowań plastikowych na rzecz pojemników ze stali nierdzewnej, które można wykorzystać ponownie ok. 100 razy. 

-       Legislatorzy stanu Maryland w USA pracują nad lokalną ustawą, która całkowicie zakaże używania przez restauracje oraz kawiarnie piankowych opakowań i kubków.

Producenci i restauratorzy w obliczu wyzwania

Obecnie każda tego typu inicjatywa jest odbierana pozytywnie przez opinię publiczną, ponieważ firmy, które z nimi wychodzą wcale nie muszą tego robić. To przejaw ich odpowiedzialności za środowisko. Od 2021 roku społeczna percepcja z pewnością ulegnie zmianie, ponieważ przedsiębiorstwa na terenie Unii Europejskiej będą zobligowane, żeby zrezygnować z jednorazowych sztućców, kubków, talerzy i opakowań z plastiku. Na liście produktów zakazanych znalazły się także patyczki higieniczne, patyczki do balonów, torebki foliowe na zakupy czy plastikowe butelki. A właściwie nie będzie można używać opakowań plastikowych, które nie są biodegradowalne.

- North Fish zużywa nieco ponad 70 ton plastikowych opakowań rocznie. To nieco ponad 4 kg dziennie na jedną restaurację. Mimo, że talerze, kubki do zup i napojów gorących, torby na wynos, etc. są biodegradowalne, to ilość odpadów wciąż jest przerażająca. Myślimy o tym każdego dnia - podkreśla Tomasz Rurarz, członek zarządu oraz marketing & business development officer w firmie North Food Polska, do której należy sieć restauracji North Fish.

- Nikt nie komentuje tych zmian jako głupie wymysły. Kluczowe w tym wszystkim będzie sprawiedliwa wymagalność, czyli robią to wszyscy. Niebezpiecznie będzie wtedy, kiedy jak chociażby w przypadku VAT przepis będzie dotyczył jednych a drugich nie. Dla przypomnienia, VAT 8% na posiłki w jednych restauracjach, a w kilku 5% - podkreśla Rurarz. Pytanie tylko czy całkowita rezygnacja z plastiku także jest zrównoważona?

Pytanie o koszty i alternatywy

Podobał się artykuł? Podziel się!

dodaj komentarz

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.